Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

75 TS voor een beetje vrijrijden... Back on track !

wo jul 25, 2007 23:51

Zo,

Ik heb al een jaar of 2 een groene (!) 75 TS waarmee ik zo nu en dan eens een circuitdagje mee pak. Ik heb destijds de auto in Belgie gekocht zonder kenteken dus geen gezanik met APK en meer van die wettelijke onzin. Alleen door tijdgebrek de laatste tijd heb ik er weinig mee gedaan en daar ga ik nu in me vakantie wat verandering in brengen.
Wat is er zoal aan gedaan :
-OMP kooi
-Gele Koni's rondom
-Merk X verlagingsveren achter en voor ook lekker omlaag (geen idee hoeveel !)
-Powerflex bussen rondom
-Dikke stabi met uniballs
-Spagetti spruitstuk
-Instelbare remdruk verdeler
-waarschijnlijk zat vergeten.

Nou dit is em dan !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ja ik weet het, gordels wijzen naar beneden, daar wil ik nog wat aan veranderen.

Toen ik de auto met behulp van een paar vrienden rijklaar gemaakt heb, hebben we niet heel pietluttig overal over gedaan. Het moest gewoon rijden en klaar. Nadeel is gewoon dat het in de auto een beetje een zooitje was en daar ga ik nu verandering in brengen.
Ik heb al wel vorig jaar de deuren leeg gehaald en lexaan erin gestopt (-25kg) en nu ben ik begonnen met het butuum uit de bodem te bikken. Man wat een Kaa-uuu-teee werk was dat zeg ! Maar het is eruit !

Resultaat :

Afbeelding

Afbeelding

Morgen ga ik de laatste restjes eruit halen, schuren en ontvetten en dan schilderen, maar waarmee ? De een zegt hammerite, de ander zegt vanalles, behalve hammerite. Iemand goede suggesties ? Ik wil het een beetje licht grijs maken, toont wat ruimtelijker denk... :wink:

Morgen heb ik nog wat meer updates...
Laatst gewijzigd door Het-Licht op wo sep 17, 2008 16:44, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

wo jul 25, 2007 23:57

In die kleur zie je ze niet vaak! Goed bezig alle ouwe taai deruit...Zou idd voor de binnenkant wit of lichtgrijs nemen. Tja rustoleum werkt iig goed op de buitenkant van mn Alfetta (en is binnen een uurtje droog!)
Tuinhek staat nu 2 jaar in de Hammerite maar daar moet ik voordat de moeson aanbreekt (is die nog niet begonnen dan..?? :lol: ) toch nog ff aandacht aan besteden qua bijwerken....Had van Hammerite meer verwacht eerlijk gezegd.
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1596
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

wo jul 25, 2007 23:58

Dit is mooi werk,ware karakter van de 75 komt weer naar boven :thumbs:

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do jul 26, 2007 00:24

Dat rustoleum, wat is datte en waar haal ik dat ?
Betuum uithakken (emmer vol !) viel me echt tegen, had verwacht in een ochtendje klaar te zijn, werd een hele dag ! Er was ook 2 soorten betuum gebruikt. De 1 kon je er koud zo uit bikken en dat liet dan in scherfjes los, de ander (op de foto de bruine plekken) moest echt de verfföhn en scherpe bijtel aan tepas komen. Taaie troep !

Nog een update die ligt te wachten voor deze week :

Afbeelding

Voorremschijfjes van Sandtler, gister opgehaal bij Aernoudt. Ben benieuwd wat dit gaat doen. Remmen zijn bij mij afgezien de remdrukverdeler standaard dus pendaal werd af en toe wel wat sponzig zeg maar. Daar gaat nu dus verandering in komen. Er komen stalen remleidingen op met Castrol Racing Dot4 remolie. Ik heb ook nog een achteras met camber en toespoor liggen waar ook al oortjes aan zitten om remklauwen op te zetten. Daar moeten dan remklauwen op van een TS samen met de remschijven van een TS (plug and play, zittens zelfs al langere draadeinden in de naven). Zullen wel bagger remblokken in moeten en de remdrukverdeler zowat dicht anders remt het achter veel te hard... :lol: Ben ik in ieder geval die remmen op de bak kwijt, want das toch niet optimaal...

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do jul 26, 2007 00:38

Rustoleum is een soort 2in1 verf (gronden en aflak in1!). Kon het hier alleen maar via de vakhandel krijgen in blik om te kwasten, automaterialenboer(AD) kon wel aan een spuitbus raken na veel rondbellen..
Wat voor t matzwart gold btw: tussen de 'handschilderverf uit blik' en de spuitbusvariant van dezelfde tint zit kleurverschil (niet dat jij daar nu enorm van gaat wakker liggen... :lol: )
Mooi spul iig!
Over de remmen vóór; de spatplaten zijn wel al verwijderd neem ik aan?
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
gino
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Valkenswaard

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do jul 26, 2007 09:01

Dit produkt bedoel je denk ik:
http://www.ro-m.com/asp/main_center.asp ... t=238&ID=4

Ik heb even een mail gestuurd waar dit spul als consument te verkrijgen is. Ik moet namelijk binnenkort nog een hekje schilderen. :D [/url]
164 Super 3.0 V6

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do jul 26, 2007 09:43

Met (was) benzine kan je de binnenkant schoonmaken. (troep lost op)
Hoef je niet te schuren :lol:
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do jul 26, 2007 10:15

Over de remmen vóór; de spatplaten zijn wel al verwijderd neem ik aan?
Grtz,fRank
Yep, die zij al weg ja. Heb ook lucht aanvoer slangen geplaatst voor extra koele lucht op de schijven... Ik maar er wel even een plaatje van als ik met de schijven bezig ben.
Maarre, Hammerite, go or no go ?

Gebruikersavatar
gino
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Valkenswaard

Re: RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do jul 26, 2007 11:03

Dit produkt bedoel je denk ik:
http://www.ro-m.com/asp/main_center.asp ... t=238&ID=4

Ik heb even een mail gestuurd waar dit spul als consument te verkrijgen is. Ik moet namelijk binnenkort nog een hekje schilderen. :D [/url]
Ik heb net antwoord gekregen. Op deze site staan de dealeradressen: http://www.123onderhoud.com
164 Super 3.0 V6

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do jul 26, 2007 12:38

...Maarre, Hammerite, go or no go ?
Mi is rustoleum een behoorlijk stuk 'harder' dan Hammerite dus no go denk ik...
Geen idee wat t doet op een auto bodem aan de binnenkant.
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do jul 26, 2007 12:53

Leuk speeltje dit! Ideaal om je licentie mee te halen en ook SI te gaan rijden.

Een paar opmerkingen van mijn kant ter lering en vermaak:

- Heb je al negatief camber op de voorwielen laten zetten? Dit kost niks extra's als je m toch laat uitlijnen, kan je gelijk max castor laten stellen etc.
- Zoals ie in je avatar voorover door zijn voorvering hangt is niet gezond. Had je daar je 30mm stabi er al onder? Indien ja, zou ik eens op zoek gaan naar een hulpveer-systeem (a la RS) voor je voorzijde. Dempers met een hardere ingaande slag helpt ook wel ietsjes.

Succes!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8821
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do jul 26, 2007 14:07

Als je de binnenkant gaat verven, lichtgrijs nemen en dan wel mat. Wit (zelfs mat wit) kan aardig irritant gaan reflecteren.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do jul 26, 2007 16:37

Hammerite is een no go, ik heb een rustoleum dealer gevonden vlakbij, dus daar gaat ik morgen even shoppen.

@_Pieter_ : Wielen staan al op camber en max caster, sturen doet ie wel ! Doorhangen in de bochten, tsja. Ik zal zo de stabi eens meten maar aan de 30 kom ik denk wel... Qua vering voor staat ook op het verlanglijstje, ik wil in de toekost eens wat gaan expirimenteren met hulpveren. Nadeel is dan ook dat de Koni's het ook niet meer gaan trekken, dus daar moet dan ook wat aan gebeuren. RS set is out of question, te veel ping-ping voor die paar keer per jaar dat ik rij... Licentie en SI rijden staan niet hoog op mijn verlanglijst, ik hoef niet in competitie verband te rijden, gewoon vrij rijden vind ik leuk. Allemaal wat meer ontspannen zeg maar...

@ Yuri : Ik zat ook al te denken aan mat/zijdeglans grijs. Anders zit je altijd met zonnebril op in de auto en het is ook iets minder besmettelijk... Maar bedankt voor de tip !

Vanmiddag druk bezig geweest met overtollige bekabeling weg knippen. Kwam ook een oud alarmsysteem tegen. Ook eruit, ik heb een hekel aan draden in de auto die niets doen.

Afbeelding
Spagetti Alfaromeo Originale !!!

Afbeelding
Om overal wat beter bij te kunnen heb ik het dash er even uit gehaald. De doemverhalen kloppen wel wat het dash betreft. Als je bij de kachel moet ben je echt het haasje ! Gelukkig kon ik zo ook genoeg vinden en heb een hoop overtollige bedrading van elektrieke ramen achter, radio, achterruit verwarming, alarm en meer overbodig geneuzel eruit kunnen halen...
Zit alleen nog te tijfelen wat ik ga doen met het alfa control verhaal, er knipperen toch alleen maar lampjes terwijl er niets aan de hand is... Weet iemand waar dat relais voor is wat naast de alfa control computer ligt/hangt ?

To be continued....

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do jul 26, 2007 20:44

Om overal wat beter bij te kunnen heb ik het dash er even uit gehaald. De doemverhalen kloppen wel wat het dash betreft. Als je bij de kachel moet ben je echt het haasje ! Gelukkig kon ik zo ook genoeg vinden en heb een hoop overtollige bedrading van elektrieke ramen achter, radio, achterruit verwarming, alarm en meer overbodig geneuzel eruit kunnen halen...
Zit alleen nog te tijfelen wat ik ga doen met het alfa control verhaal, er knipperen toch alleen maar lampjes terwijl er niets aan de hand is... Weet iemand waar dat relais voor is wat naast de alfa control computer ligt/hangt ?

To be continued....
Een hoop werk voor die kachel, jazeker als je alles heel weer terug wil plaatsen. Wel een mooi moment om die kachel er tussenuit te halen (scheelt een hoop gewicht, je hebt toch geen kenteken) of m tenminste eens leeg te storten want het is een grote composthoop daarbinnen. Scheelt ook gewicht :wink: en doet je aanjager het ook weer zonder de kans op brand.

Alfacontrol etc kan er tussenuit incl dat relais (geen idee waar het voor is), tenminste mijn TS reed prima zonder. Wel 1 aandachtspuntje:
De bedrading van je remlicht loopt via je Alfacontrol, en een hoop waarschuwingslampjes ook.
Haal je de ARC er tussenuit, verlies je een hoop functionaliteit wat dat betreft. Bij mij deden alleen de olio drukmeter en benzinemeter, toeren- en km teller het nog, de rest: foetsie!
Ook geen waarschuwingslampjes meer.
Bezint voordat u knipt!

Veel succes en vergeet niet je kachelafvoerslang weer aan te sluiten als je klaar bent, scheelt natte voeten bij de eerste regenbui :D

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

vr jul 27, 2007 02:04

Dan laat ik die alfa control lekker zitten... :lol: Maarre die slang, waar gaat ie naar toe ? Hij moet ergens op de kachel unit, maar waar ? Ik kon het niet vinden, iemand een idee ?

Heb trouwens de stabi opgemeten : 27 mm. Ik dacht 30 dus iets dunner dan ik dacht...
Maarre, morgen gaat ik de boel verven !!!

Terug naar “Projecten”