Pagina 4 van 11

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - Platen erop!!

Geplaatst: ma sep 22, 2008 23:26
door berlinista
doodsimpel uit elkaar te vogelen en weer in elkaar te hobbieen. Wijst zichzelf en dan doet ie het weer.....

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - Platen erop!!

Geplaatst: di sep 23, 2008 12:12
door Joel
Ah, dat scheelt weer 125 euro. Nooit goed op gelet, dacht dat die dingen niet uit elkaar konden. Heb er zelf ook nog wel eentje liggen dus vanavond maar even aan de slag.

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - Platen erop!!

Geplaatst: di dec 23, 2008 11:50
door Joel
Hoewel er weinig vorderingen zijn met het project, toch even een update: Ik heb de auto nu in gebruik en er al zo'n 5000km mee gereden. Remproblemen zijn opgelost en de thermostaat is vervangen. Maar helaas heb ik geen tijd meer gehad om verdere verbeteringen aan te brengen. Omdat de auto gewoon goed functioneert heeft het ook niet echt prioriteit.
Ik gebruik de auto nu voor woon-werk verkeer en dat gaat prima, ook in de winter. De ruitenwissers doen hun werk, de ontwaseming is voldoende en het is behaagelijk warm. Alleen de lichtopbrengst is erg minimaal, dat moet ik beter maken. Zeker omdat ik nu eigenlijk alleen in het donker met de Alfa rijd. Wellicht de Xenon kit van Alfaholics? Iemand ervaring?
Verder werkt de bediening van m'n zijruit niet meer, dat is wel hoogst irritant. De interne overbrenging in dat kastje waar de zwengel op zit is stuk en dat is niet 1-2-3 op te lossen ben ik bang. Ik moet dat hele mechanisme vervangen en daar zie ik een beetje tegenop.
Verder nogsteeds geen radio en ook nog geen LPG. Ik heb dat even uitgesteld totdat ik weer wat meer tijd heb. Bovendien is de benzineprijs nu erg laag en met 1:10 valt het verbuik ook erg mee. Zeker als je weet dat ik het geluk heb dat ik relatief rustige wegen heb naar m'n werk en ik rij dan ook flink door. Op de snelweg 150km/h, je zit dan wel op 4500 RPM wat ik wel een beetje vermoeiend vind. Zeker omdat er ook nog nauwelijks geluidsisolatie in zit.
Ook vind ik de auto erg gevoelig voor zijwind, is een stuk slechter dan de Berlina die ik gewend was. Verder geen problemen.

Ik rij de komende tijd lekker verder, hoop in de tweede helft van de winter wat tijd te hebben om aan de 2L motor te beginnen. De huidige 1600 heeft het beste wel gehad en verbruikt meer dan een liter/1000km. Geen goede reclame voor ons merk als je mij ziet rijden op de snelweg… Of mij door de blauwe pluimen eigenlijk níet ziet rijden. Ook zit ik te denken om de auto toch wat te verlagen en een setje GTA wielen aan te schaffen. Vind het toch wel een beetje te iel hoe die er nu bij staat….

Tot later.

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior)

Geplaatst: di dec 23, 2008 13:08
door Huib
het raammechaniek vervangen is niet moeilijk als je maar van tevoren even een tekeningetje maakt hoe de kabel loopt.

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior)

Geplaatst: di dec 23, 2008 18:27
door berlinista
inderdaad, EN nieuw te koop....

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior)

Geplaatst: zo dec 28, 2008 11:45
door Adrie Bertone
Hey hallo,

Mooi project.

Ik heb bij mijn junior 1300 ook een raammechanisme kapot gehad ( was stuk toen ik hem kocht). De slinger draaide door het tandwieltje. Ik heb toen nieuwe besteld bij Prins. Het monteren ging eigenlijk erg simpel, een beetje vogelen, maar in een halfuurtje het je het toch wel dik voor elkaar. Ik had alleen het probleem dat mijn nieuwe mechanisme niet lekker soepel te krijgen was. Het raam ging ook niet geheel open, ik heb daar een hele tijd mee zitten klooien. Uiteindelijk heb Ik voor de oude een borgpennetje gemaakt. Door het kleine tandwieltje en het asje heen geboord en er een pennetje die precies in het gaatje paste samen met een beetje kit eraan erin getikt, het spulletje weer gemonteerd en gaat weer prima.

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior)

Geplaatst: zo jan 11, 2009 14:19
door Joel
Bedankt voor de tips over het raammechanisme. Nog niet aan gewerkt, nu toch te koud om met raam open te rijden...

Dit kwam van de week binnen:
Afbeelding

Komt er onder als de winter voorbij is. Tevens gaat de auto dan iets omlaag en komt er een 29mm voorstabi onder met 'Spider 4' botjes. Allemaal van Alfaholics. Nu betaalbaar met lage Pond. In 2 dagen in huis, superservice.

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior)

Geplaatst: zo jan 11, 2009 17:04
door cor
Mooi spul man!! :wink:

Met dank aan, ik dacht Ciclista, hier een handig schema hoe de kabel loopt (linkerzijde):

Afbeelding

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior)

Geplaatst: ma jan 12, 2009 00:21
door rz
leuke auto ! :lol:

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior)

Geplaatst: di jan 27, 2009 22:43
door Joel
Zo, nu maar eens m'n setje GTA velgen terug verdienen....

Ik heb een gasinjectie installatie gescoord. Het is een wat ouder systeem van Landi Renzo maar prima geschikt voor een oldtimer. In het spruitstuk vlak voor de inlaatklep komen 4 nozzels waar het gas in dampvorm ingespoten wordt.
Inspuiting wordt aangestuurd door een ECU en is afhankelijk van o.a Lambda, gasklepstand (beide sensoren moet ik bijplaatsen) en MAP (sensor ingebouwd in systeem)
Ik zal het systeem zelf inbouwen. Ik heb vanavond een begin gemaakt met het plaatsen van de tank. Ik heb gekozen voor een 55L ufo tank omdat dat het makkelijkst inbouwen is. Je moet dan wel de bolling in de reservewielbak vlak maken.

Dit moet vlak worden...
Afbeelding


Te tank steekt er helaas wel ongeveer 5 cm bovenuit...
Afbeelding

Zoals gezegd komen de inspuitnozzles in het spruitstuk zo dicht mogelijk bij de inlaatklep. Dit is het best haalbaar aan de onderkant van het inlaatspruitstuk. Dus het stuk tussen carbs en kop. Na de gasklep. Bijkomend voordeel hiervan is dat je de nozzels uit het zicht kunt monteren. De verdamper komt in de RV wielkast en dus ook uit het zicht. Zo zal je straks de installatie niet direct opmerken bij openen van de motorkap. Ik heb er eerst nog even aan gedacht om carbs er helemaal af te gooien en een mooi gasspruitstuk te maken maar heb er toch voor gekozen ook op benzine te kunnen rijden.

Hieronder zie je de hoofdcomponenten van de set. Met de klok mee van boven achtereenvolgens de verdamper/drukregelaar, regelunit (met 2 stappenmotors en fuel cut off), de verdeelunit (van hieruit gaat het gas naar de 4 nozzles) en de ECU.
Afbeelding


Hieronder zie je een nozzle...
Afbeelding

Ben benieuwd hoe het straks gaat werken. Wel nog even geduld want ik heb niet zo heel veel tijd om er aan te werken.

PS als iemand al eens een TP sensor gemonteerd heeft op carbs, graag tips welke sensor past.

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

Geplaatst: di jan 27, 2009 22:50
door berlinista
jij hebt met die tank op die locatie in no time twee knikken bovenaan de ronding van je achterste wielkuipen. Een Bert kont is ECHT te slap om daar de tank te plaatsen. Ben ook net klaar met een LPG Bert, maar gewoon de tank op de achteras geplaatst. Eg Wel!

Verder wel koele installatie!

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

Geplaatst: di jan 27, 2009 23:02
door Joel
Daar zeg je wat.... godver, daar had ik nog niet over nagedacht. Hmm, ik had in eerste instantie ook een tank boven de achteras in gedachte maar ik ben overgehaald om voor een ufotank te gaan....
Tank is niet heel veel zwaarder dan reservewiel hoor en een volle benzine tank weegt ook wel wat. Maar bedankt voor de waarschuwing, ik zal er vannacht vast slecht van slapen. En morgen maar even informeren voor een andere tank.

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

Geplaatst: wo jan 28, 2009 08:52
door Maurizio
Joel,

niet een idee om de achterbak van de bert wat te helpen in stijfheid.
Hardopdenkend....een simpele buis vanaf bovenzijde schokdempertoren naar einde kofferbakbodem.
Een driehoek maken. Met wat creatief toevoegen van een kilo of 2a3 staal aan iedere zijde kan je heel veel winnen.

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

Geplaatst: wo jan 28, 2009 09:32
door Stef33
Heb je je verlichtingsprobleem al opgelost? Ik heb er nu philips lampjes die 50% meer licht claimen te geven in zitten (bert en 156). Verschil is goed te zien, maar het is natuurlijk niet te vergelijken met xenon. Zo kun je relatief voordelig wat meer licht hebben (alhoewel, voor een gewoon H1 lampje zijn ze wel erg duur).

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

Geplaatst: wo jan 28, 2009 10:21
door Wilbert ARparts
ha Joel,

Ik wil je niet overbelasten met parallele projectjes, maar ik heb in het MECC een geluidsisolatie-set gescoord voor in m'n Giulia. Da's een (zelfklevende) vormbare antidreunmat voor op de bodem, en eentje voor op het schutbord (beiden loodzwaar) en een rol dik vilt. Ik hou je wel op de hoogte over de vorderingen en het resultaat.
Oh ja; ik ben ook bezig met de onzichtbare inbouw van een Sony (i.v.m. bedieningesatteliet) Radio/ CD speler.
Anders kom je maar eens een keer kijken 'op de berg'.

M.b.t. verlichting: ik heb ' H4 lampjes met Bilux voetje' gemonteerd; licht zat.

c-ya!