Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

za aug 01, 2009 17:38

Is de gas instalatie ook G3 gecertieficeerd? of krijg je dat niet voor elkaar op een oldtimer? Ben ik even benieuwd naar ivm met ijn 75 america.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

za aug 01, 2009 19:49

LUkt je niet met een 75, lees het forum er maar op na!

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

ma aug 03, 2009 14:30

Voor G3 gelden de volgende richtlijnen:

1: Auto moet voldoen aan Europese richtlijn EG 94/12 (heel grof de meeste auto's vanaf 1995)
2: Installatie moet een G3 installatie zijn.

linkje

Dingen als verbruik doen er verder niet toe, heb zelf een GTV 3.0 V6 24v met G3 op kenteken.

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

wo aug 12, 2009 11:56

haak28: Ik heb dat klassieke systeem met die pijpjes ook op een 1750 Berlina gehad. Nadeel is dat je dan zowel op benzine als op gas de luchtdoorlaat nadelig beinvloed en dus vermogen verliest.
Bij gasinjectie heb je geen vermogensverlies, het rijdt alleenmaar beter!

Je kunt je klassieke systeem ombouwen naar gasinjectie; tank en leidingen kunnen blijven zitten, rest moet je vernieuwen.

Ik ben aan de gang gegaan met 123 Ignition (zie ook ander topic: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=38102 ) Leuke daarvan is dat je verschillende curves kunt selecteren. Alleen welke de beste is voor een 1600 op LPG?? Dat weet ik nog niet...

Binnenkort het hele systeem maar laten keuren, dan is dat ook afgerond.

Intussen nog wat 'go faster bits' besteld, oa een electrische koelfan. Mijn koelwatertemperatuur blijft trouwens erg laag, ook vorige week met buiten 30 graden. 75-80 graden, hoger komt ie niet, ook niet in de file. Thermostaat werkt gewoon... Maar die continue draaiende fan is dus helemaal niet nodig, weg met dat ding.

Mijn auto zal definitief niet te zien zijn op het Spectacolo, ik ben dan op vakantie. Maar een nog veel mooiere Bertone staat er wel, waarbij het hele spul nog veel mooier ingebouwd is. Daar kun je terecht voor verdere info. Er zijn nog wat setjes beschikbaar!
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

wo aug 12, 2009 14:34

Ik rijd zelf ook met de 123-ignition, ik heb zelf de 1600-curve geselecteerd(die komt ook overeen met de curve voor vroege 2-liters).

Verder is er maar een beperkt aantal curves, want heel veel zijn hetzelfde. Ik heb ze thuis in een excelfile staan, zal eens kijken of ik dat hier kan posten.

Tja dan wordt het wel een beetje duur als ik alles weer moet gaan vervangen. Maar ik ga met belangstelling kijken over 2 weken.

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

wo aug 12, 2009 20:06

Ik heb een giulia met 75 ts motor, heb ik nu ongeveer een jaar gasinjectie in zitten en ik heb op kenteken G3 staan.


Han





:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjecti

do aug 13, 2009 10:17

Ik heb een giulia met 75 ts motor, heb ik nu ongeveer een jaar gasinjectie in zitten en ik heb op kenteken G3 staan.

Han

:twisted:
OK, dan ben ik verkeerd geinformeerd, kan dus ws wel met een75. Maar met een giulia, das knap. Je hebt er alleen niets aan je betaald toch geen WB.

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

do aug 13, 2009 21:07

Ik had ook altijd begrepen dat autos voor iets van 92/93 en zonder geregelde motor geen G3 konden zijn.

Ik keek persoonlijk ook op dat er G3 op het kenteken stond, geen voordeel met WB, wel als ze oude autos gaan weren dan heb ik een G3 auto dus val ik daar niet onder.


Han




:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

do aug 13, 2009 21:45

Voor G3 moet je een gas installatie hebben die aan de Euro 3 normen voldoet meende ik. Daarvoor hoef je niet eens perse injectie en een ECU te hebben. Wel is het zo dat de Euro 3 normen niet/nauwelijks te halen zijn met carbs en gas vernevelaar.

Voor G3 hoef je de Euro 3 normen ook alleen maar te halen op LPG, dus niet op benzine. Carbs icm LPG injectie kan dus een G3 installatie opleveren, je zult dan alleen wel zelf een ECU moeten programmeren om de LPG installatie aan te sturen. Die moet dan wel zo geprogrammeerd zijn dat die de Euro3 normen haalt op het moment van inbouw en tijdens de APK's.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

vr sep 11, 2009 16:26

Hi Joel, hoe is het met je bertone?

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

di sep 15, 2009 12:14

G3 op kenteken kan je echt vergeten met een auto die nooit Euro normen gehaald heeft op benzine. Of je moet hem speciaal homologeren maar dat lijkt me een onhaalbare zaak. Dat is dus een foutje van de RDW, die Giulia TS op G3.

Mijn Bertone rijdt nu echt prima op LPG! Ben er heel blij mee, start gewoon op gas ook nu met wat lagere temperaturen in de ochtend. Eens kijken hoe dat in de winter gaat, als het echt koud gaat worden zal ik op benzine moeten gaan starten denk ik. Verder niets meer aan gedaan, alleen gereden. Geen nieuws dus. Ook nog niet gekeurd trouwens, moet ik nu wel snel laten doen...

Nog op de Alfa dag wezen kijken bij Luccio?
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

di sep 15, 2009 12:22

Ja, daar ben ik wezen kijken. Is erg intressant. Maar ik zit toch een beetje te twijfelen of ik niet liever voor de echte injectie ga van bs-autotune, ook omdat die met meer parameters gestuurd wordt en de mogelijkheid heeft om ook de ontsteking aan te sturen.

twijfel, twijfel :roll: :roll:

Had je bij jouw vorige systeem (met de buisjes in de carbs), ook zo'n last van een knallende uitlaat? Ik krijg hem gewoon niet goed afgesteld, dat ie dat niet doet, vooral op benzine.

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

di okt 06, 2009 13:59

Gister maar eens langs de RDW geweest om het systeem te laten keuren. Ongeveer een jaar geleden had ik mijn eerste RDW ervaring bij het op kenteken krijgen van de Bertone en daar was me al opgevallen dat ze moeilijk kunnen doen over de kleinste dingentjes maar andere zaken helemaal niet bekijken. Ik wist dan ook echt niet wat ik moest verwachten van de LPG inbouw keuring en had me ingesteld op wat afkeurpunten aangezien het nou niet echt een plug en play systeem is wat ik heb ingebouwd. Nou, dat vermoeden bleek juist. Begon al met de eerste vraag bij het loket. "Waar is de inbouwhandleiding?" Ja, die is er dus niet...... "Nou, dat wordt dan sowieso afkeur"
Keurmeester was ook niet echt blij met het bij elkaar geraapt zooitje (alle componenten zijn nieuw) Tankcertificaat was niet goed, terwijl het toch echt een tankcertificaat is. Hele lijst met ingebouwde delen met E nummers enzo had ik genoteerd, maar die moesten natuurlijk nog leesbaar zijn na inbouw. Nou zit de verdamper bijvoorbeeld vertopt in de wielkast, dus dat wordt al moeilijk.
Geen ontluchting op mof die over koppeling van vulslang zit en de keurmeester vond ook dat er nog wel een extra klemmetje om de LPG leiding moest. En nog wat kleine dingetjes. Maar of systeem gasdicht was, dat is niet gecontroleerd.... Vreemd. Maar goed, paar puntjes oplossen, heb ik 8 weken de tijd voor. Moet lukken.

Ondertussen rijd ik lekker rond, prijs aan de pomp is inmiddels flink gestegen van 27.8 cnt/l begin dit jaar naar 33.9 cnt/l nu. Nog altijd lekker cheap natuurlijk en wat ik daarmee bespaar daar kan ik weer leuke dingen van kopen. En dat heb ik dan vorige week maar weer eens gedaan... Een Alfaholics Fast Road Handeling kit inclusief voorstabi met kogels ligt al een paar maanden te wachten om ingebouwd te worden en nu heb ik alweer wat ander moois gekocht: een setje C&B Massimo Stradale nokkenassen voor de 2L die er nog in moet komen. De 1600 die er nu inzit verbuikt/lekt erg veel olie en ik wil sowieso wat meer power. De 2L heb ik al een tijdje staan en zat nog altijd te twijfelen of ik de makkelijke weg zou kiezen en die er met een nieuw pakkingsetje zo in zou hangen, of dat ik dat blok eerst helemaal uit elkaar zou trekken en mooi opbouwen met wat go faster tricks... Nu wordt het dus dat laatste.

Oja, een electrische fan ligt ook al klaar, die gaat er deze week nog in. Dat is alvast 10pk ;-) Daarnaast heb ik nog wat klein onderhoud moeten doen. Zo vielen m'n achterste zijruitjes er zowat uit omdat de rubberen scharniertjes aan de B stijl afgescheurd waren. En ja hoor, die zijn gewoon nog nieuw te koop!

Nog even over de gasinjectie: ja, dat systeem van BS Autotune is misschien nog mooier (oa wideband lambda) Het Landi Renzo systeem dat ik erin heb zitten komt van Luccio Engineering. Zit in Amsterdam, heeft nog een paar nieuwe setjes liggen. Een echte Alfa liefhebber die echter alweer een paar jaren alfaloos was. Toen ik begin dit jaar bij hem was met de Bertone was hij direct weer zo enthousiast en heeft hij er zelf ook direct weer eentje gekocht. En hetzelfde systeem ingebouwd. www.luccio.nl
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

wo okt 07, 2009 11:16

Eindelijk weer een update! Helaas zonder RDW goedkeur, maar dat komt nog wel lees ik.
go faster tricks... Nu wordt het dus dat laatste
Kijk, now we're talking. Wijdt je tzt ook een rollenbanksessie aan de andere nokkenassen?
En ja hoor, die zijn gewoon nog nieuw te koop!
Tuurlijk! en de bijbehorende clipjes (geelverzinkt) ook :lol: .
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
Harry
Junior Member
Junior Member
Berichten: 67
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 23:07
Locatie: Boxmeer
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

do nov 05, 2009 14:18

Dag Joel,

Toch maar weer even over de carrosserie. Want daar zit ik middenin.

Hoe bevalt RX ?? Hechting goed en geen last van putjes door steenslag??

Ben druk bezig met de onderkant van een Duetto en twijfel of ik zelf ga rx-en of toch maar laten stralen en schooperen.

Afbeelding

Dit is een wat oudere foto inmiddels zijn alle dorpels eruit geslepen en binnenstedorpel en deel vloer er weer in.

Ben ook wel geinteresseerd in overnemen Sanders goedje met tools. Of ga je die nog vaker nodig hebben :wink:

Groet

Harry
Giulia Sprint GT Veloce 1966
Spider Duetto 1600 1966
Giulia Sprint GT-r 1971
Fiat 500 D Trasformable 1964

Terug naar “Projecten”