hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 633
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - RDW keuri

wo jul 23, 2008 00:22

Zo, inmiddels terug van vakantie. Helaas mag ik nog niet rijden. Carburateurs zijn netjes gesteld, kleppen ook en nokkenassen stonden ook niet helemaal op tijd. Op de terugweg reed de auto dus echt een stuk beter, nog een kleine hapering rond 2000 RPM. Maar goed, dag voor m'n vakantie had ik de afspraak bij de RDW. Auto was helemaal in orde, keuring stelde niets voor en de beste man vond het er allemaal prima uitzien. Zei wel 10x "en dat voor een Alfa" ... Liep er even onderdoor, keek er even in en dat was het eigenlijk. Stond versteld van de remmentest, links en rechts helemaal gelijk ondanks nauwelijks ingereden te hebben.
Maarrrrrrrrrr helaas waren de kopietjes van het Portugeese kenteken niet voldoende voor invoer.... Ik moet een origineel document vanuit portugal hebben met daarop een verklaring dat deze auto daar op die en die datum voor het eerst geregistreerd is geweest. En moet een stempel van die instantie erop hebben. Tja... Maar even bellen met Portugal dus. Intussen maar wat poetsen dan... En foto's maken, die volgen binnenkort.
Vreemd heb me er recent nog even in verdiept en voor klassieke autos is dit naar mijn beste inzicht niet nodig. Voor een klassieker moet je zo goed mogelijk de herkomst kunnen aantonen en er staat expliciet dat hier bijv een aankoopfactuur van de auto voldoet, of andersoortige documentatie. Ik zou het nog maar eens goed uitzoeken, want volgens mij vergist de beste keurmeester zich hier. Hij mag op basis van de kopieen een kentekenbewijs afgeven....

Hier de link waar je het bij de RDW kan nalezen - de keurmeester zit fout - er geldt een uitzondering voor historische voertuigen:
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... tuigen.htm

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - RDW keuring

wo jul 23, 2008 16:38

Hans, ik weet niet wat RDW onder "historisch" verstaat. Keurmeester zei zelf al dat als ie ouder was, het geen enkel probleem was... Stom, ik heb niet gevraagd hoeveel ouder dan.

Auto is geproduceert in januari 1975, afgifte kenteken december 1977.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - RDW keuring

wo jul 23, 2008 17:09

Over RDW > Contact > Klantenservice
Klantenservice: telefoonnummer en openingstijden

Met vragen kunt u zich wenden tot onze klantenservice:

0900 07 39 (€ 0,10 p.m.)
Maandag t/m vrijdag tussen 8:00 en 17:00 uur
1 Belletje en je hebt zeer waaschijnlijk een antwoord...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Harry
Junior Member
Junior Member
Berichten: 67
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 23:07
Locatie: Boxmeer
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - RDW keuring

wo jul 23, 2008 17:15

Leuk om de vorderingen te zien van je project.
Las(tig)vraagje:
Heb je de plaatdelen pons/verzet gelast (geprop-last??).
Zo te zien bij de kop van de dorpel wel.
Ik ben zelf de binnenzijde op niet zichtplaatsen aan het lassen maar durf nog niet echt aan het plaatwerk aan de buitenkant te beginnen.
Proppen lijkt makkelijker maar krijge je de overlap goed weggewerkt/vochtdicht??

Groet

Harry
Giulia Sprint GT Veloce 1966
Spider Duetto 1600 1966
Giulia Sprint GT-r 1971
Fiat 500 D Trasformable 1964

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - RDW keuring

wo aug 20, 2008 12:15

Zoals eerder vermeld wil de RDW een origineel en officieel (dwz met stempel…) document hebben uit land van herkomst, in dit geval Portugal. Bij historische auto's hoeft dit niet per se en RDW hanteert daarbij 1973 als grens. Vanaf toen was er namelijk zoiets als Europeese typegoedkeuring en ze willen dus wel weten of een auto van na '73 ooit wel ergens in Europa al op de weg is geweest of niet. Ofzoiets. Mijn Bertone is dus net iets te nieuw voor een hele gemakkelijke invoer.
Anyway, mijn Portugees is niet zo fantastisch dus het viel nog niet mee om iets geregeld te krijgen, zonder naar Lisabon af te hoeven reizen. Na bellen naar verschillende instantie's, heel wat e-mailtjes, aangetekende brieven en een betaling van 17 euro schijnt er nu toch iets per post onderweg te zijn! Ik heb maar alvast een nieuwe afspraak gemaakt bij de RDW voor komende vrijdag. Ben benieuwd!

Heb ik verder nog wat gedaan? Ik had een tijdje geleden al alle spullen in huis gehaald voor een anti roest behandeling met Mike Sanders vet. Goede verhalen gelezen over dat spul en ik heb ook wat kunnen testen. Kijk ook op www.mike-sander.nl
Nu, ik was een beetje bang om dat spul aan te brengen omdat je het tot 120 graden moet verhitten en vervolgens moet verspuiten met een drukbeker. Gereedschap moet je voorverwarmen enzo, klinkt allemaal heel moeilijk en ik was al bang voor brandwonden en dat soort zaken. Maar het viel allemaal erg mee! Ik heb een speciale frietenpan gekocht die je ook op 120 graden kunt instellen (meestal pas vanaf 140 graden) en het overgieten in de drukbeker ging eigenlijk heel makkelijk. Een paar handschoenen waren voldoende, heb geen brandwonden er aan overgehouden. Alleen het spuiten geeft wel een enorme rotzooi! Het spul komt echt overal, ook waar je niet spuit. Heel jammer want had zo'n mooie glimmende tectielloze bodem. Het is wel heel makkelijk weer weg te vegen, spul wordt niet hard.
Nadeel is ook dat je tijdens het spuiten niet echt ziet wat je doet. Je spuit veel dikker dan je denkt, niet dat dat echt kwaad kan maar ik heb maar 4 kilo van dat spul in huis en volgens mij heb ik al een halve kilo in één deur gespoten. Veel te dik dus.
Vanavond ga ik de rest van de auto doen. En daarna poetsen!

En als antwoord op de lasvraag van Harry: Ja, ik heb op veel plaatsen plaatwerk verzet en laten overlappen. Vervolgens met proplassen aan elkaar gelast. Niet de mooiste manier, wel degelijk. Ik ben niet zo'n goede lasser dat ik mooi stuik kan lassen. Stuiklassen heb ik op sommige plaatwerkdelen wel gedaan, maar voor de dikke plaatdelen heb ik het gewoon op de makkelijke manier gedaan. Naden heb ik met nadenkit dichtgesmeerd. En straks is dat allemaal ook nog eens beschermd met Mike Sander Corrosievet dus ik verwacht daar verder geen problemen meer mee.
Laatst gewijzigd door Joel op wo aug 20, 2008 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - RDW keuring

wo aug 20, 2008 13:16

bureacratie, he?
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - RDW keuring

di aug 26, 2008 22:21

Afgelopen vrijdag vol goede moed naar de RDW met een officieel Portugees document en tevens een origineel document van Alfa Romeo met een vermelding van de productiedatum. Helaas, het was nog niet goed genoeg... valt allemaal in een grijs gebied en bla bla en ik hoor nu komende donderdag hoe en wat. Dan is er wat overleg geweest met de 'RDW bazen'.

Ondertussen mijn Mike Sanders anti-roest behandeling afgerond. Na wat oefening ging het eigenlijk heel goed en gaf het eigenlijk heel weinig rotzooi. Alleen de garagevloer wordt wat vettig. Hieronder een foto van de opstelling.

Afbeelding

Links het vet in blik, daarnaast het vet in de frietenpan. Verhitten tot 120 graden en dan overgieten in een voorverwarmde drukbeker. Twee verschillende spuitmondjes of lanzen: eentje voor de holle ruimtes en eentje waarmee je gericht kunt spuiten op naden e.d. Gebruik de holle ruimte lans niet buiten de holle ruimtes want het vet vliegt dan echt overal naartoe, ook waar je niet wilt. Verder werkt het makkelijk en ik heb er geen brandwonden aan overgehouden, ondanks dat ik heus wel wat vet op handen en zelfs gezicht heb gekregen.

Zie ook hoe het spul eruit ziet als je het op de naden gespoten hebt. Ik heb niet heel de bodem volgespoten, alleen de kritieke naden en natuurlijk alle holle ruimtes.

Afbeelding


Hier dan ook wat foto's vlak voor de RDW keuring. En ook vlak voor een wolkbreuk... In die regen moest ik naar de RDW dus ook gelijk getest of de Bertone waterdicht was... En dat is ie!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels staat ie weer droog in de garage en ben ik eens echt goed gaan poetsen, heb Meguires 1-2-3 poetssysteem in huis gehaald en weet sinds kort dat je een auto ook op een andere manier kunt kleien dan ik op kleuterschool gedaan heb... Zoiets doe ik maar een keer, ben niet zo'n poetser. Maar heb er nu alle tijd voor in afwachting van m'n kenteken...

En m'n achterklep sluit niet goed, maar ik moet toch nog aan het werk in die buurt want er komen nog de correcte kleine achterlichtunits in.

Verder is het dus een gewone Bertone geworden, ook wel suffe fiets genoemd. Bumpers er nog op, smalle bandjes, standaard wagenhoogte, etc. Geen gekke dingen.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - RDW keuring

vr aug 29, 2008 20:23

Ik ben blij. Kreeg vanmiddag telefoontje van RDW dat ik kenteken krijg!! Ik had al 2de lijntje uitgegooid naar de Conservador do Registo de Automóvel de Lisboa, had al een uittreksel van kentekenregister via de fax binnen en er is ook nog wat per post onderweg, maar na overleg tussen keurmeester en RDW hoofdkantoor zijn mijn reeds aangeleeverde documenten toch in orde bevonden!
Geen slecht woord over de RDW, hebben zich zeer bereidwillig opgesteld en mij nooit het idee gegeven dat het nooit zou lukken.
Maandag er even heen om alles te regelen en dan kan ik binnen een week rijden! Kan ik eindelijk ervaren hoe hij als daily driver bevalt...
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - Goed bericht

vr aug 29, 2008 20:26

PLOEF !
Laatst gewijzigd door Rudolph op do mei 13, 2010 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - Goed bericht

vr aug 29, 2008 23:20

Das goed nieuws Joel !!!!!

Zal hem volgende week wel eens zien staan dan ? :wink:

Dat Sanders spul ook maar eens gaan proberen voor de GTV, leuk winterklusje 8)
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - Goed bericht

vr aug 29, 2008 23:30

ziet er goed uit :wink: knap dat je dit zo hebt gedaan!!!

en mooi dat het gelukt is bij de RDW.

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - Goed bericht

wo sep 17, 2008 12:33

Om de een of andere reden duurde het bijna 2 weken voordat ik papieren van RDW binnen had. Toen nog paar dagen wachten op platen, maar gisteravond heb ik eindelijk de kentekenplaten erop kunnen schroeven!! Ik kan rijden! Maar nog niet gedaan... Vanaf volgende week moet ik hem ook gelijk dagelijks veel gaan inzetten voor woon werk verkeer, heb er zin in!

Gister ook APK papiertje per post binnen gekregen, in Aug 2010 pas weer voor de APK.

Project is trouwens nog niet klaar, ik kan nu wel rijden maar volgende dingen staan nog op lijstje:

-LPG erin
-Geluidsisolatie verbeteren
-Stereo erin

Dan nog wat later:
-2L motor erin
-kleine achterlichtunits monteren
Laatst gewijzigd door Joel op wo sep 17, 2008 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - Platen erop!!

wo sep 17, 2008 12:35

Felies Joel, is een erg mooie auto geworden! Platen erop en :driving: !

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - Platen erop!!

ma sep 22, 2008 22:15

Zo, eerste echte rit zit erop. Paar dingentjes gevonden, zo blokkeert de achterkant als je een beetje hard remt. Levensgevaarlijk natuurlijk dus er komt zo snel mogelijk een nieuwe remdrukverdeler op. En de motor komt niet op temperatuur. Morgen de kleine ermee naar de creche brengen, eens kijken wat die er van vindt.

Hierbij ook wat betere foto's:

Afbeelding

Afbeelding
GT 1600 Junior

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - Platen erop!!

ma sep 22, 2008 22:27

heb nog wel een werkende remdrukbegrenzer liggen dacht ik :roll:

Terug naar “Projecten”