Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

do okt 01, 2015 17:26

En, als ik me niet vergis is het bij een transaxle metrisch fijne draad... :idea:

Grtz,fRank
Je vergist je zeker niet!

Ik heb de Sud bouten gecheckt en die zijn wel gewoon metrisch.
Ik durf de bewering wel aan, dat de trans-axle bouten ook 12.9 zijn. (maar dus metrisch fijn)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
sprints
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 23:59

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

do okt 01, 2015 20:16

gelukkig is de as niet helemaal losgekomen, dan was de schade niet te overzien geweest.

Voor een aandrijfas moet je idd 12.9 oid hebben, 8.8 is niet genoeg.
Een ander probleem met RVS is de grotere uitzettingscoeeficient zodat als het heel zwikje opwarmt de spankracht door de extra verlenging van de bout meer afneemt dan ontworpen en de as los kan komen.

Ik moet nog ergens een aantal bouten hebben van "het project" maar wil wel graag een paar reserve houden voor de "plus". (Ik wordt gek van die Sud voorremmen!).

K!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

do okt 01, 2015 21:56

En, als ik me niet vergis is het bij een transaxle metrisch fijne draad... :idea:

Grtz,fRank
Je vergist je zeker niet!

Ik heb de Sud bouten gecheckt en die zijn wel gewoon metrisch.
Ik durf de bewering wel aan, dat de trans-axle bouten ook 12.9 zijn. (maar dus metrisch fijn)
Transaxle bouten zijn idd zeker sterker dan 8.8.
Meen daarbij ooit wel eens opgevangen te hebben dat metrisch fijn een grotere klemkracht genereert tov gewone metrische bouten?

Dit alles afgezet tegen het toegenomen motorvermogen (en bijkomend sjonnie gedrag aan stoplichten.. :mrgreen: ) gecombineerd met t bovenstaande relaas omtrent het uitzetten van rvs bij warmte zou ik wel voldoende vinden als oorzaak voor t mankement...

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

do okt 01, 2015 22:18

Het zal ook geen Rvs geweest zijn, staat toch 8.8 op!

Ik zei alleen dat het zo op de foto wel Rvs leek...
:wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

do okt 01, 2015 22:47

Owja, #-o anyhow 8.8 is pbs...(pisbakkenstaal)

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

raffaele
Newbie
Newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: di nov 16, 2010 20:21

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

vr okt 02, 2015 17:54

Het zal ook geen Rvs geweest zijn, staat toch 8.8 op!

Ik zei alleen dat het zo op de foto wel Rvs leek...
:wink:
RVS bouten worden aangeduid met A2 en zijn niet magnetisch

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

vr okt 02, 2015 20:19

Het zal ook geen Rvs geweest zijn, staat toch 8.8 op!

Ik zei alleen dat het zo op de foto wel Rvs leek...
:wink:
RVS bouten worden aangeduid met A2 en zijn niet magnetisch
Ik zou eerst even Google gebruiken voordat je zoiets post, ondanks dat je voor 1/2 gelijk hebt :lol: :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

raffaele
Newbie
Newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: di nov 16, 2010 20:21

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

vr okt 02, 2015 20:33

Het zal ook geen Rvs geweest zijn, staat toch 8.8 op!

Ik zei alleen dat het zo op de foto wel Rvs leek...
:wink:
RVS bouten worden aangeduid met A2 en zijn niet magnetisch
Ik zou eerst even Google gebruiken voordat je zoiets post, ondanks dat je voor 1/2 gelijk hebt :lol: :wink:
Hoezo...weet best waar ik over praat als onderhoudstechnicus, heb ik google niet voor nodig maar wel 22 jaar ervaring en jaren scholing. Kan je best wel een lesje over treksterkte en afschuiving bouten geven, ik bedoel het ook maar goed. Ik vind zo'n topics interessant en volg dit graag, waar ik mensen mijn goedbedoelde adviezen en raad wil bij staan.

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

vr okt 02, 2015 21:20

Ik word helemaal niet goed van alle soorten en maten bouten in de wereld. Typisch zo'n voorbeeld waarin je met een van de oude bouten naar een winkel vol ijzer moet, met een mannetje achter de balie die weet wat hij heeft en waar hij het over heeft en waar hij alles heeft, tegen wie je dan kan zeggen; ik moet zo een, maar dan 12, en in 12.9, die dan naar achteren sloft en een tijdje later terugkomt met een handvol boutjes, die je in een papieren zakje meekrijgt.

Maar zulke winkels bestaan (hier) bijna niet meer. En als ze wel bestaan, hebben ze de onhebbelijke gewoonte om 'groothandel' te zijn, bij voorkeur per 250 stuks tegelijk te verkopen, EN niet in het weekend open te zijn. En door de weeks is het me (in ieder geval dan toch de afgelopen week) gewoon niet gelukt om dat er ff tussendoor te doen. Dus denk ik; internet. Want je kan toch alles online kopen. Dat klopt. Je kunt zelfs tevéél online kopen. Zoveel dat ik door de bouten het ijzer, rvs of titanium niet meer zie. Ongeacht de treksterkte. Er is nog zoveel meer. Kleine opsomming;

halfdraads/voldraads (snap ik )
8.8/10.9/12.9 (ok die snap ik ook)
inbus vs alle overige benamingen daarvoor
DIN933/931/6921/921/7991/met of zonder tap/ISO 7380? wtf?
soort draad (metrisch/fijn-metrisch/helemaal niet metrisch?)
materiaal (als de treksterkte voldoende is, wat maakt dat dat evt nog uit? rek?)

Wat ik zoek is (volgens mij) 'gewoon' draadse m8x60, waarvan 30mm schroefdraad (alhoewel het met minder ook kan volgens mij -> dat is dus handig/sterker begrijp ik uit de reacties hierboven?) en met een fatsoenlijke treksterkte. En in titanium, want hoe tof is het om titanium aandrijfasbouten in je sprintje uit '82 te hebben. Toch? :jumping:

serieus; help. ik krijg het niet bij elkaar gegoogled - op elke site is wel wat, allemaal hebben ze een miljoen soorten bouten en tegelijk kan ik bij geen van allen de combinatie van wat ik zoek vinden. En dat ze het dan ook nog hebben. En opsturen, gewoon tegen ideal/creditcard/whatever.

Ik had zo gehoopt om van het weekend 'even' de boel weer in elkaar te bouten (en de andere kant veiligheidshalve ook te checken en te upgraden met een nieuwe spacer en stoere bouten) en dan zondag weer een ritje te kunnen maken. Gaat nie lukken nie denk ik.

Pff. Vrijdagavond. Moe. Kind op bed. Speciaalbiertje. Rust.
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

vr okt 02, 2015 22:55

Ik word helemaal niet goed van alle soorten en maten bouten in de wereld. Typisch zo'n voorbeeld waarin je met een van de oude bouten naar een winkel vol ijzer moet, met een mannetje achter de balie die weet wat hij heeft en waar hij het over heeft en waar hij alles heeft, tegen wie je dan kan zeggen; ik moet zo een, maar dan 12, en in 12.9, die dan naar achteren sloft en een tijdje later terugkomt met een handvol boutjes, die je in een papieren zakje meekrijgt.

Maar zulke winkels bestaan (hier) bijna niet meer. En als ze wel bestaan, hebben ze de onhebbelijke gewoonte om 'groothandel' te zijn, bij voorkeur per 250 stuks tegelijk te verkopen, EN niet in het weekend open te zijn. En door de weeks is het me (in ieder geval dan toch de afgelopen week) gewoon niet gelukt om dat er ff tussendoor te doen. Dus denk ik; internet. Want je kan toch alles online kopen. Dat klopt. Je kunt zelfs tevéél online kopen. Zoveel dat ik door de bouten het ijzer, rvs of titanium niet meer zie. Ongeacht de treksterkte. Er is nog zoveel meer. Kleine opsomming;

halfdraads/voldraads (snap ik )
8.8/10.9/12.9 (ok die snap ik ook)
inbus vs alle overige benamingen daarvoor
DIN933/931/6921/921/7991/met of zonder tap/ISO 7380? wtf?
soort draad (metrisch/fijn-metrisch/helemaal niet metrisch?)
materiaal (als de treksterkte voldoende is, wat maakt dat dat evt nog uit? rek?)

Wat ik zoek is (volgens mij) 'gewoon' draadse m8x60, waarvan 30mm schroefdraad (alhoewel het met minder ook kan volgens mij -> dat is dus handig/sterker begrijp ik uit de reacties hierboven?) en met een fatsoenlijke treksterkte. En in titanium, want hoe tof is het om titanium aandrijfasbouten in je sprintje uit '82 te hebben. Toch? :jumping:

serieus; help. ik krijg het niet bij elkaar gegoogled - op elke site is wel wat, allemaal hebben ze een miljoen soorten bouten en tegelijk kan ik bij geen van allen de combinatie van wat ik zoek vinden. En dat ze het dan ook nog hebben. En opsturen, gewoon tegen ideal/creditcard/whatever.

Ik had zo gehoopt om van het weekend 'even' de boel weer in elkaar te bouten (en de andere kant veiligheidshalve ook te checken en te upgraden met een nieuwe spacer en stoere bouten) en dan zondag weer een ritje te kunnen maken. Gaat nie lukken nie denk ik.

Pff. Vrijdagavond. Moe. Kind op bed. Speciaalbiertje. Rust.

Zoooooo. Amen. (komt zooo bekend voor.)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
scuderia roma
Member
Member
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mar 30, 2009 18:58
Locatie: venhorst
Contacteer: Website

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

za okt 03, 2015 17:14

zet even alle gegevens en hoeveelheid van de bouten die je nodig hebt op een mail of Pb.

Zal ik maandag even hier naar de "ijzerboer" gaan voor je. Hier hebben we die nog een =D>

Groet,

Ronnie
Scuderia RoMa

Gebruikersavatar
JoachimQV
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 600
Lid geworden op: do jan 12, 2012 20:27
Locatie: Hoogeveen

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

za okt 03, 2015 19:50


Maar zulke winkels bestaan (hier) bijna niet meer. En als ze wel bestaan, hebben ze de onhebbelijke gewoonte om 'groothandel' te zijn, bij voorkeur per 250 stuks tegelijk te verkopen, EN niet in het weekend open te zijn. En door de weeks is het me (in ieder geval dan toch de afgelopen week) gewoon niet gelukt om dat er ff tussendoor te doen. Dus denk ik; internet. Want je kan toch alles online kopen. Dat klopt. Je kunt zelfs tevéél online kopen. Zoveel dat ik door de bouten het ijzer, rvs of titanium niet meer zie. Ongeacht de treksterkte.
Hier in mijn woonplaats bestaat ook nog zo'n 'ijzerwarenwinkel', al moet ik zeggen dat het minder Jiskefet-de-dierenwinkelgehalte heeft dan waaraan ik in eerste instantie moest denken toen ik je verhaal las. Wel erg leuk om te lezen trouwens, dit topic! Als ik iets voor je kan betekenen dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Gr Kim
Alfa 33 1.5 IE 1993
Alfa 164 3.0 V6 12v
Giulietta JTD 2017
Alfa 33 S 16V QV 1992

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

za okt 03, 2015 21:10

Als ik het zo hoor: DIN 912 m8x60 12.9. Fabory in Ridderkerk heeft een winkel en daar kan je met ongeveer elk willekeurig boutje naartoe en je kan alles per stuk kopen. Als je het op internet niet kan vinden werkt er een daadwerkelijk persoon in levende lijven achter de balie die je kan helpen (en in veel gevallen ook nog verstand van zaken heeft)

Ter controle:
http://www.fabory.com/en/Fasteners/Hexa ... 7000080060

Ik verwacht trouwens wel dat het aanhaalmoment redelijk belangrijk is, ik kan me namelijk niet voorstellen dat die bouten er zitten om daadwerkelijk het Koppel over te brengen. Ik denk als je de bouten goed op het voorgeschreven moment zet dat de flenzen (wrijving) het Koppel overbrengen en dat de bouten niks anders doen dan de flenzen op elkaar klemmen. Om die reden ook de boel niet in elkaar zetten met een berg homokinetenvet tussen de flenzen.... ff ontvetten voor montage.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
paul veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 450
Lid geworden op: do sep 15, 2005 21:37
Locatie: De Lier

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

za okt 03, 2015 21:33

In ieder geval een paar jaar geleden ging ik voor speciaaltjes nog wel eens naar Smidje Smit in Maassluis (aan de Industrieweg). Eigenlijk geen idee hoe het assortiment daar tegenwoordig is.
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

Jelmer90
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: ma sep 07, 2015 19:17
Locatie: Friesland

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

zo okt 04, 2015 10:18

Ik zou even naar de Fabory gaan. Grote kans dat die heb hebben liggen
Huidig:
'87 75 2.0 T.S---> 3.0V6 24v
'03 VW Bora 1.6 saai, saaier saai'st
'84 Nissan Patrol 2.8i 20% onroad en 80% offroad
'76 BMW 528 turbo project

Verleden:
'92 75 1.8i.e Epoca
'86 75 1.8 i.e turbo
'90 75 2.0 T.S
'88 75 2.5 V6

Terug naar “Projecten”