Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

vr dec 31, 2004 18:57

Verder heb ik nog niet kunnen kijken of de pijltjes op de HC zuigers naar de juiste richting staan. Maar jij had het idee dat dat niet zoveel uitmaakte, toch?
Desaxatie zit niet in de drijfstang maar in de zuiger, de plaats van de boring van de pistonpen. Daarom zitten die pijlen erop! Dat maakt dus alles uit.

Wat dat vliegwiel betreft, ik dacht dat ze pas eind jaren 90 gedeelde vliegwielen met speling gingen monteren? ;) Maar nee dat hoort niet. Een gebroken krukas lijkt me erg sterk, dan zou hij helemaal niet meer mee moeten gaan draaien. Zitten de bouten wel vast genoeg?
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

vr dec 31, 2004 19:26

@alfa4ever;

als de krukas wat scheef is gebroken zal een en ander nog wel meedraaien, er zit immers maar een paar tienden axiale speling op de krukas, dus het zooitje wordt goed bij elkaar gehouden.

Bovendien heeft Dre toch altijd gelijk :D

Toch hoor je dat niet vaak he dat een krukas echt breekt :?:

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

vr dec 31, 2004 19:46

als de krukas wat scheef is gebroken zal een en ander nog wel meedraaien, er zit immers maar een paar tienden axiale speling op de krukas, dus het zooitje wordt goed bij elkaar gehouden.
Oke daar heb je wel gelijk in, toegeven. Alleen die zin "Bovendien heeft Dre toch altijd gelijk" zal ik me nooit bij neerleggen ;)

Ps ik heb ik mijn box nog een mooi stuk carter liggen met een stukje krukas en 1 drijfstang :shock: Echt frapant om dat op het subframe te zien liggen! Was een Mercedes trouwens...
Laatst gewijzigd door Alfa4ever op vr dec 31, 2004 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

vr dec 31, 2004 19:49

Als jullie het niet erg vinden ga ik nieuwsjaarsdag in mijn bedje slijten. Dat betekend dat ik zondag ga kijken. Ik hoop dat ik dat van dat vliegwiel goed heb uitgelegd. Als ik dus met mijn hand aan het vliegwiel draai kan ik het vliegwiel een stukje (1cm) naar voren of naar achter bewegen, voordat de krukas mee gaat draaien. Ik bedoel dus dat er een speling in de draairichting zit. En dus niet dat als ik het vliegwiel op 3 en 9 uur vastpak en dan naar voor en achteren wring. De bouten van het vliegwiel zitten wel vast.

Hoppelijk begrijpen jullie het nu. Maar goed ik ga eerst de drukgroep verwijderen om te kijken of ik iets aan het vliegwiel kan zien.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

vr dec 31, 2004 19:51

Joris, je hebt het goed uitgelegd en we hebben het goed begrepen ;)
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Andretti Molletti

vr dec 31, 2004 19:55

Oke daar heb je wel gelijk in, toegeven. Alleen die zin "Bovendien heeft Dre toch altijd gelijk" zal ik me nooit bij neerleggen ;)

Was een Mercedes trouwens...

Sorry Sep, maar de drijfstangen van de 4 cilinders staan niet recht op de tapeindes...
Je kan vallen over het woord desaxatie maar de bedoeling was te zeggen dat de drijfstangen verkeerd om zitten. doordat dan de bouten niet meer in het hart vd kruktap zitten raken ze misschien wel het blok...
Maar na de verhelderende uitspraak mun vliegwiel draait en de rest wat later weet ik eigenlijk wel zeker dat er een krukasbreuk heeft plaatsgevonden. Daarom is er ook meer speling en kan dus de drijfstang het blok raken.

Ik meen me te herinneren dat bij het afstellen er een tik te horen was?? Mogelijk teveel voorontsteking gehad???

Dus leg je maar neer naast je Mercedes ;)

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

vr dec 31, 2004 20:02

Sorry Sep, maar de drijfstangen van de 4 cilinders staan niet recht op de tapeindes...
Je kan vallen over het woord desaxatie maar de bedoeling was te zeggen dat de drijfstangen verkeerd om zitten. doordat dan de bouten niet meer in het hart vd kruktap zitten raken ze misschien wel het blok...
Kijk dit is wat anders dan wat je eerst schreef. Wat je schrijft over de positie van de drijfstangen klopt, maar dit wordt geen desaxatie genoemd, en daar ben jij het dus met me eens. Zijn we het dus beiden met elkaar eens. Wat het krukasverhaal betreft, daarin had ik je naderhand al gelijk gegeven.

Feit blijft, ik zal me nooit neerleggen bij een gedachte "dré heeft toch altijd gelijk" ;)

Groeten Sep
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

vr dec 31, 2004 20:08

Die "tik" werd toch veroorzaakt doordat de drijfstangen het blok, raakten :?: :?:
Die was dus verklaard, alleen de oorzaak was nog niet gevonden. De zuigers bleken er wel goed in te zitten,(toch???) dus blijft idd over dat de drijfstangen (of eentje) verkeerd om zitten.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

vr dec 31, 2004 20:09

Dus ik heb gelijk ???

;)


Ze noemen het in t engels asymmetric fitting of bla bla bla

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

vr dec 31, 2004 20:19

Nou ehhhhh.... Waarom dat nog spreken over teveel voorontsteking als de oorzaak kennelijk eldes ligt???? Zou DAT dan net de druppel zijn om de drijstang tegen het blok te laten tikken???? Lijkt me sterk, maar ja: Murphy he.... :-k :biggrin:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

vr dec 31, 2004 23:57

Dus ik heb gelijk ???
Niet wat desaxatie betreft. Wat betreft de gebroken krukas: mogelijk ja.

En dan nu... 2005!!!
Laatst gewijzigd door Alfa4ever op za jan 01, 2005 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

za jan 01, 2005 01:36

Weten zullen we het pas als het blok daadwerkelijk openligt. Maar een vliegwiel dat los van de krukas kan bewegen voorspelt inderdaad niet veel goeds. :shock:
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Andretti Molletti

za jan 01, 2005 19:20

Jij wel Sinus,
als de beschrijving klopt weet ik zeker dat de krukas gebroken is, tenzij het een vliegwiel is gemonteerd met halve manen dan kan het zijn dat de bouten te lang zijn...

Kijk maar eens naar het toplager of dat beweegt t.o.v. het vliegwiel.. dan zit nl alleen het vliegwiel los.. zo niet dan heb je een breuk (wat overigens uniek is en ik nog nooit heb gezien bij Alfa.

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 13:33

Ik ga zo weer naar de stalling.

Jullie horen het wel weer.

Overigens nog iemand een krukasje liggen voor een 2000????????
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 17:02

Zo daar ben ik weer:

Dames en Heren, ik kan u melden dat het vraagstuk rond het probleemblok zijn opgelost!!

Met het schaamrood op de kaken ga ik u melden dat het probleem zo simpel is dat ik er nog eens geen aandacht aan had besteed.

Het bleek inderdaad een los vliegwiel te zijn: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Ik kon met het handje alle bouten los draaien. Het kloppen bleek dus niet de drijfstang te zijn, maar een wandelend vliegwiel!

Toen der tijd heb ik ze met moment sleutel vast gezet, maar blijkbaar de sleutel helemaal verkeerd ingesteld.

Kortom, mijn eigen stomme fout, maar gelukkig gaat me dit niks kosten behalve mijn trots!!

Mocht er een uitreiking zijn voor de misklusser van het jaar, dan heb ik hem voor dit jaar al binnen gesleept!!

Mag ik toch iedereen bedanken voor de tips!

Mijn voornemen voor dit jaar: veel beter opletten bij het sleutelen!!

mvg

Joris
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Terug naar “Projecten”