giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: 75 america

do okt 15, 2009 19:02

de koppeling zit ook voor bij Porsche... :wink: en die torquetube is niet echt makkelijk om aan de Alfa motor te maken ben ik bang...

Is die dogleg van die 944 sterker al;s de normale 944 bakken? de normale zijn namelijk ook niet echt geweldig... en een sper is al helemaal een zeldzaamheid. :(

924 heeft zelfs een aangepaste audi 80 bak, dat wil je helemaal niet hebben...

928 zijn meestal automaten.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dominic
Guru
Guru

do okt 15, 2009 20:40

je had in de 924 serie bakken die aan de motor zaten.

De 924 turbo's daarentegen hadden trans axels.zijn overigens echte ZF bakken.
Die zijn weer overgenomen in de 944 carrera gt
Is overigens gewoon een 924 met imsa schermen waar later de 944 van afgeleid is.

In de imsa serie reden de 944 turbo met 450 pk en 500 nm koppel met een standaard bak.
Deze bleek sterk genoeg om een heel :!: seizoen mee te gaan.
De sper is gelijk aan die van de 911 turbo 3.0

Vandaar mijn keuze voor deze ombouw. :wink:

gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

do okt 15, 2009 21:29

1 seizoen zijn natuuurlijk niet echt veel km's maar wel volle belasting constant en dan 450PK :?

schijnen ook wel eens BMW bakken in de 75 geknutseld te worden...
Eerst maar eens met 300pk beginnen. Dan zien we wel verder.
Als ik een goed lees gemakkelijke optie tegenkom, kan ik overwegen hem toch maar meteen in te bouwen nu ik alles los heb liggen.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member

zo okt 18, 2009 19:55

dat met die bmw bakken is de sei oplossing ofwel de bak aan de motor en het dif achter....lastige oplossing of je moet overstappen op een 24v motor heb je de koppeling tenminste aan de goede zijde......
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 18, 2009 20:21

vliegwiel van een 164 12v past ook hoor. :wink: en als je dan een koppelingsplaat van een Opel Calibra turbo gebruikt in die Sei bak kun je zelfs de drukgroep gebruiken van de 164. 8) Sei koppeling is niet zo makkelijk te krijgen meer en is groter als de 164 12v koppeling.

BMW bak is de sterkste oplossing. Koppelingshuis van een Sei is dan het makkelijkste om een adapter tegenaan te maken. En natuurlijk moet je een ander diff achter plaatsen. :roll:

gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

di okt 20, 2009 18:24

even een fototje voor mijn collega's die dachten dat mijn super krik niet sterk genoeg was: 8) 8) 8)

Afbeelding
Giulietta 1.6jtm

gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

za nov 21, 2009 19:47

Maar snel even foto's plaatsen voordat ik commontaar krijg :wink:

Deze kant ziet er weer fris en fruitig uit :)

Afbeelding

hier het begin aan de andere kant ( helaas niet veel beter ).

Afbeelding
Afbeelding

Nog ff en we zijn rond 8)
Giulietta 1.6jtm

_Pieter_
Guru
Guru

zo nov 22, 2009 22:40

Ziet er mooi uit! Goed om te zien dat ie gered wordt in deze slooppremiedagen!
Trouwens, de 75 bak kan 400Nm aan en is steviger dan menig andere versnellingsbak.
Als je ziet hoe we in de racerij de transaxles mishandelen en ze toch gewoon heel blijven kan je niet anders concluderen dan dat ze echt sterk zijn.
Je moet wel een hele brute motor hebben wil je de transaxlebak stuk krijgen.
SCARB # 4710

gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

zo nov 22, 2009 22:49

400Nm, dat word smullen! kan niet wachten tot ik rond rijd in dit bakkie met een dikke laaddruk erop! 8) 8) 8)
Giulietta 1.6jtm

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 75 america

zo nov 22, 2009 23:00

Ziet er mooi uit! Goed om te zien dat ie gered wordt in deze slooppremiedagen!
Trouwens, de 75 bak kan 400Nm aan en is steviger dan menig andere versnellingsbak.
Als je ziet hoe we in de racerij de transaxles mishandelen en ze toch gewoon heel blijven kan je niet anders concluderen dan dat ze echt sterk zijn.
Je moet wel een hele brute motor hebben wil je de transaxlebak stuk krijgen.
Pieter,

hoeveel auto's racen er met een geblazen motor? :wink: Een 3.0 compressor zal een heel eind richting die 400 Nm gaan... :shock: wel wat anders als waar de meeste racers mee rijden.

Barry ( uit zuid-afrika, heeft veel turbo v6 en gebouwd) vertelde dat het tot een 300 pk goed te doen is, mits er met zorg mee omgegaan wordt. Bij 350 pk drukten ze de bakhelften uit elkaar ( de schuine vertanding van de tandwielen werkt hier aan mee). Met een speciale klemconstructie is ook dit opgelost en ging het tot een 400 pk goed, toen brak de as van het pignonwiel af. Zo hebben ze een paar keer getest en ze bleven die assen breken. Daarna overgestapt naar vooringeplaatste bakken. Alfa Sei koppelingshuis en Getrag 265 bak met een adapterplaat, goed voor 750 pk en veel lekkerder schakelen. :wink: Originele ZF bak van een Sei is ook niet zo geweldig sterk, 350 pk schijnt ook zo'n beetje de grens te zijn. :(

Gewoon originele bak gebruiken, goede olie erin en alle rubbers e.d. nieuw. moet je toch redelijk mee uit de voeten kunnen. 8)

_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: 75 america

ma nov 23, 2009 10:51

Pieter,
hoeveel auto's racen er met een geblazen motor? :wink: Een 3.0 compressor zal een heel eind richting die 400 Nm gaan... :shock: wel wat anders als waar de meeste racers mee rijden.
Gewoon originele bak gebruiken, goede olie erin en alle rubbers e.d. nieuw. moet je toch redelijk mee uit de voeten kunnen. 8)
Dat is waar, race belasting is voornamelijk langdurige middelhoge belasting, waar met name de temperatuur gigantisch kan oplopen.
Voor dit soort "straatgebruik" :roll: ;) is de belasting met name op piekkoppel, dat is weer iets anders.
Wat ik zeker zou aanraden ivm het geplande vermogen is om ervoor te zorgen dat de bak in een zo goed mogelijke staat is.
Dus pinonas opnieuw shimmen, syncromeshes nieuw, schakelmoffen wisselen, lagers en keeringen vervangen.
De gemiddelde transaxlebak is na 20+ jaar wel toe aan een grote beurt. Het is echt een aanrader ;-)
SCARB # 4710

gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 23, 2009 18:58

een grote beurd gaat ie zeker krijgen.

Zijn er toevallig ergens foto's van het verzwaren van de bak met speciale klemconstructie. Kan haast alles zelf maken dus dit lijkt me wel een leuke optie. Een dikke 350 pk zou natuurlijk wel heel erg bruut zijn!!!!! Zuigers kan ik ook wel zelf fabriceren (hebben hier al eens zuigers gemaakt voor tractor pulling van 7075 T6 alu , blok draaide volgens mij op 6bar laaddruk 8) 8) . Heof ik alleen maar gesmede drijfstangen te kopen mits natuurlijk iemand de exacte materiaalsoort en warmtebehandelingen weet en een tekning zou ook leuk zijn.

Het moet eigenlijk echt iets unieks worden. Alleen een andere bak zie ik niet zitten.
Hoe zit het eigenlijk met de koppeling?
Giulietta 1.6jtm

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma nov 23, 2009 19:07

Heb geen foto's helaas van die klemconstructie... :(

Maar zelf zuigers maken :shock: ? Kun je dan ook aan de binnenkant komen met jullie apparatuur? dat is meestal het moeilijkste om bij te komen. En het materiaal natuurlijk, is geen huis/tuin/keuken alu. :wink:

andere bak is waarschijnlijk makkelijker. :wink: dat is in ieder geval mijn keuze... :)

gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 23, 2009 19:59

7075 T6 is ook niet echt bepaald een stukje pisbakken alu kan ik je vertellen :wink: Word veel in de vliegtuig industrie gebruikt en is een gesmede variant.
We kunnen hier zelfs 5 assig sumultaan frezen dus voor een simpel zuigertje ben ik niet zo bang. Al vraag ik me af wat het voor nut heeft om die paar gram boven de zuigerpen weg te frezen. De rest kan gewoon met een verlengde frees. En conventioneel kom je ook een heel eind al is het niet zo strak als simultaan frezen.
Ik zit echt in een klus walhalla wat werkplaats betreft. Experinmetele instrumentmakerij voor de technisch universiteit. We hebben hier echt alles. Van plaatwerkerij tot een electrische afdeling. Ik zelf zit in de metaal van a-z. Daarom ga ik hier volgens mij ook nooit meer weg. Het is een must voor mijn hobby Hahaha. Niet aan mijn baas vertellen.

Maar ik moet me maar eens gaan verdiepen in het klemmen van de bak. Kan denk ik toch niet zo heel moeilijk zijn en je hebt meer gewicht op je achtewielen ipv van een bak voor aan je blok. Alle info hierover is welkom!
Giulietta 1.6jtm

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma nov 23, 2009 20:12

Wat een werk aan die koets...

Even terugkomend op dat koppel: mijn 75 2.0ts heeft al 275Nm, dus die 400+Nm zal zeker in de mogelijkheden liggen.

Wauw, zelf de zuigers maken, leuke uitdaging!
Is dat aluminium in extrusiekwaliteit? [edit] goed lezen... in gesmede kwaliteit dus...

Terug naar “Projecten”