Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conv 116 -> 105 en waar je tegen aanloopt. klepveren

za jan 05, 2008 19:00

vrijdag een vuil cartertje opgehaald bij de 105 workshop en daarnet weer met DASTY aan de gang.
BTW weet iemand trouwens waarom er een uitneembaar kunststof deel zit in het bovencarter.
Je kunt daarmee het labyrinth wijzigen maar waarom?

Voor

Afbeelding

Afbeelding

Na

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben nog niet klaar zoals je kunt zien. Binnenzijde moet nog schoner en dan maandag met kunststofkorrels stralen.

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conv 116 -> 105 2 problemen carter

ma jan 07, 2008 21:13

Vandaag het carter aan de binnen en buitenzijde gestraald met kunststof korrels. Je weet niet wat je ziet, Als nieuw.
Tevens 2 draadbussen gezet vanwege dolgedraaide draad.

Afbeelding

Afbeelding

Dus het bovendeel van het carter gemonteerd

Probleem1:
De 2 draadeinden van het carter die in de hoeken van het distributiedeksel zitten zijn niet bereikbaar om een moer op te draaien.
Een zit in een hoekje onder de brandstofpompvoet en er is niet eens ruimte voor een moer.
De andere is helemaal niet zichtbaar omdat deze in de voet van het oliefilter valt.
Is dit normaal?

en daarna het carterdeksel.

Probleem2:
Het deksel gaat er niet meer op. De nieuwe oliepomp is 2cm te diep terwijl ik er toch een gevraagd heb voor 105 breed carter montage.

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 problemen met carter

ma jan 07, 2008 21:47

Is de pomp te diep of de aanzuigbuis?
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 770
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

Re: RE: conv 116 -> 105 2 problemen carter

ma jan 07, 2008 21:49

Probleem1:
De 2 draadeinden van het carter die in de hoeken van het distributiedeksel zitten zijn niet bereikbaar om een moer op te draaien.
Een zit in een hoekje onder de brandstofpompvoet en er is niet eens ruimte voor een moer.
De andere is helemaal niet zichtbaar omdat deze in de voet van het oliefilter valt.
Is dit normaal?
Probleem no.1 komt mij enigzins bekend voor, tijden ombouw TS blok loopt men tegen hetzelfde probleem aan. Echter dit gaf/ geeft bij mijn blok géén problemen in de vorm van lekkage. Dus gewoon verderbouwen en maak je niet druk over deze twee moeren.
Misschien kun je het op de foto nog zien,
Afbeelding
Afbeelding
Succes verder
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: conv 116 -> 105 2 problemen carter

ma jan 07, 2008 21:50

Probleem1:
De 2 draadeinden van het carter die in de hoeken van het distributiedeksel zitten zijn niet bereikbaar om een moer op te draaien.
Je bedoelt de twee gaten met draad helemaal rechts- en linksvoor toch? Daarvoor zal je je carter moeten aanpassen (dus gat en daarboven een veel breder gat). Kan je die bouten die daar zaten met je 116 carter indraaien (alvorens het carterdeksel te monteren), althans zo heb ik dat gedaan..
Probleem2:
Het deksel gaat er niet meer op. De nieuwe oliepomp is 2cm te diep terwijl ik er toch een gevraagd heb voor 105 breed carter montage.

Eric
Verschilt onder de 105 modelletjes...

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 problemen met carter

ma jan 07, 2008 22:53

@Maarten,

zo had ik het net bedacht. Ik heb de draadeinden er al uit gehaald en de gaten daarna doorgeboord met boor 7,5. Nu passen de originele bouten door het gat in de originele draad in het blok.

@ Dirk

Hoe zie ik of de aanzuigbuis het probleem is of de pomp zelf?
Volgens Dre heb ik een 1300 carter en een spider oliepomp.


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 problemen met carter

di jan 08, 2008 00:00

als je een nieuwe pomp gekocht heb heb je idd een spider pomp.
Dat is een basically 1600 of 2000 pomp. Zou je dan een ondiep 1300 carter hebben dan kom je niet uit idd. Dus of een 1300 oliepomp, maar die kan je niet nieuw kopen, of een 1600/1750/2000 carter scoren...

rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 problemen met carter

di jan 08, 2008 00:41

Wat is het probleem om de aanzuigbuis in te korten? Spiderpomp behouden idd...
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 problemen met carter

di jan 08, 2008 08:13

Aanzuigbuis is toch een geheel met onderste deel pomphuis.
Filtergaas zit zo ongeveer 2 cm lager dan het onderste punt van het pomphuis.
Kwestie van doorzagen inkorten en weer lassen?
Hoeveel moet deze dan worden ingekort, met andere woorden hoever hangt het gaasfilter boven de carterpan?

Tweede vraag: kan ik nieuwe pomp (bovenste deel met pomptandwielengebruiken) in combinatie met oude aanzuigbuis (pomphuis met filtergaas)

Derde vraag: zijn de bovendelen van het carter verschillend of zit het hoogteverschil in de carterpan?
Hierop heb ik denk ik al antwoord. Bij Prins gekeken naar de tekening en de carterpan die hij heeft is zo te zien een stuk dieper dan die ik nu heb.

Afbeelding

Vierde vraag: waartoe dient het rubberen inzetstuk 0.1220.1

Maar ondiep carter heeft wel voordelen bij mijn verlaagde Bert. Minder snel drempels raken. Scheelt toch zo'n 2 a 3 cm.


Eerst jullie reakties maar eens even afwachten. Sowieso bedankt voor jullie hulp!


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: conversie 116 -> 105 problemen met carter

di jan 08, 2008 10:44

Eric,
Net even wat oude nord carters vergeleken op het gebied van hoogte, die van een 1300 en 1600 en 1750 zijn indentiek qua afmeting.
Volgens mij hebben die 1300tjes verschillende cartertjes vanaf het begin tot de late serie.

De problematiek zit in jouw laatste versie spider pomp waarbij de diepte door die aanzuigbuis iets te lang is (inderdaad rond de 1.5 en 2 cm)
Ik zou de aanzuigbuis gewoon inkorten (doorslijpen en dichtlassen) en goed reinigen - dat hoef ik natuurlijk niet uit te leggen.
Dichtschroeven en knallen maar! :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: conversie 116 -> 105 problemen met carter

di jan 08, 2008 10:52

Eric@ inderdaad kun je de aanzuigbuis inkorten.
Als je wilt weten hoeveel, laat het me even weten.. Ik denk dat ik het stukje wat ik er tussen uitgezaagd heb nog wel ergens heb liggen.
Je moet dan wel naar een aluminium lasser.

Je kunt niet de delen van een 1300 aanzuig deel aan de 2 liter pomp knutselen. De tandwielen zijn verschillend.

Echt,, het simpelste is dat stuk aanzuig buis inkorten.

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 problemen met carter

di jan 08, 2008 10:56

@ Tom,

Barend kijkt vandaag nog voor mij of hij een diepe carterpan heeft, als die uberhaupt bestaan.

Inkorten zou ik wel willen maar ik weet niet of ik voldoende ruimte kan winnen.
Het pomphuis is zelf ook al erg hoog en ligt maar net iets onder het vlak van het aanzuigfilter.

@ Patje

als je dat stukje nog hebt graag de maat ervan. Aluminium lassen kunnen we hier op het werk.
Is het echter geen gegoten aluminium? Dat schijnt niet te lassen te zijn


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7040
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: conversie 116 -> 105 problemen met carter

di jan 08, 2008 18:23

desnoods het lassen even proberen op een oude pomp... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: conversie 116 -> 105 problemen met carter

di jan 08, 2008 21:38

Eric.. ik zal morgen even op zoek gaan

Mijn buis is ook gelast ( mijn oliepompaanzuigBuis) en dat zit als een oliepompaanzuigHuis dus dat verhaal van niet kunnen lassen......

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 problemen met carter

di jan 08, 2008 23:29

Dank voor jullie hulp, beide problemen zijn opgelost.
Barend had nog een diep carterpannetje liggen en dat heb ik opgehaald en gepast.
Morgen weer even stralen en dan monteren.
Het bovencarter zit er nu ook weer op met zoals eerder voorgesteld 2 bouten vanaf de binnenzijde gemonteerd. Dus vast op alle daarvoor bestemde plaatsen.

Nu even rust en als ik zaterdag de verrijdbare motortakel heb gaat de oude motor eruit.

I'll keep you posted


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Terug naar “Projecten”