Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: conversie 116 -> 105 moeilijk starten

wo feb 20, 2008 23:16

Eric..

In het kader van meten is weten..... meet ff op hoever het tandwiel van je TS startmotor naar voren komt en meet dan ook even hoever je starterkrans naar achteren zit.. Met andere woorden.. Check of je startmotor tandwiel niet te ver doorschiet.. Ik heb er ook een spacer tussen moeten zetten.. Sommigen hebben daar weer geen last van..

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 moeilijk starten

do feb 21, 2008 20:03

En inderdaad. Ik heb de statische timing weer gezet volgens de manual van 123 Ignition en hij start nu veel makkelijker.
De startmotor gaat goed vlot rond nu.

Ik heb de behuizing zo'n beetje 13 graden linksom moeten draaien om de LED weer juist te laten oplichten.
Waarschijnlijk haal ik nu mijn maximale vervroeging niet meer, dat was ook de reden waarom Juultje hem had versteld.
De manual zegt dat die nou net het belangrijkst is.


Dus wat nu?
Eerst maar eens er tussenin gaan zitten?

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: conversie 116 -> 105 startprobleem was ontsteking

do feb 21, 2008 21:06

OK
de statische zit ongeveer op 14 graden de max op 34 graden.
De maximale vervroeging die het meest geschikt is voor jouw motor zal ongeveer op 30 graden liggen.
Je hebt met je hc zuigers toch niet zoveel vervroeging nodig,dus zoek een curve in jouw 123 die daar het dichtst bijkomt.
Suc6 Dominic

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 startprobleem was ontsteking

do feb 21, 2008 21:11

Update voor wat betreft de startmotor.
In en uitwendig schoongemaakt, gestraald en opnieuw gespoten.
Bronzen lagers en gaffel wat nieuw vet en meer was het niet.
foto's zeggen meer dan woorden

Afbeelding

Afbeelding

Nog wel een vraag over de 75TS startmotor. Ik las ergens dat het een reductiestartmotor zou zijn.
Dat betekent volgens mij inwendig een overbrenging voor meer kracht.
Zo'n overbrenging zat hier in ieder geval niet in. Dus twijfel.
Wie geeft uitsluitsel?

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: conversie 116 -> 105 startprobleem was ontsteking

do feb 21, 2008 21:33

In een reductiestarter zit inderdaad een klein planetair stelseltje. Dus terechte twijfel.
Of een 75 starter een reductiestartmotor is weet ik niet.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: conversie 116 -> 105 startprobleem was ontsteking

do feb 21, 2008 21:38

In een reductiestarter zit inderdaad een klein planetair stelseltje. Dus terechte twijfel.
Of een 75 starter een reductiestartmotor is weet ik niet.
Niet dat ik weet. :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

RE: conversie 116 -> 105 startprobleem was ontsteking

do feb 21, 2008 22:29

dit is een dikke, een TS is veel kleiner
Volgens mij staat er dan op de startmotor zelf: Boschnr 0 001 108 081

En er zit inderdaad een reductie in!

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 startprobleem was ontsteking

do feb 21, 2008 22:37

Ik heb deze gekocht als zijnde een 75TS starter maar dat is dus niet zo kennelijk.
Hier ga ik dus niets mee winnen tov mijn huidige startmotor.

Dus opnieuw op zoek



Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7035
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: conversie 116 -> 105 startprobleem was ontsteking

do feb 21, 2008 22:42

Zal van het weekend eens in de schuur kijken. Volgens mij heb ik nog ergens zo'n smalle liggen. Heb zelf alleen nog maar v6-en, daar past hij toch niet op.. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1169
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 startprobleem was ontsteking

do feb 21, 2008 22:54

Dit ziet er inderdaad uit als een gewone. De normale is 0,9kw en de TS 1,4 kw dus dat scheelt de helft in kracht.

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: conversie 116 -> 105 startprobleem was ontsteking

vr feb 22, 2008 09:44

Om nog even terug te komen op het ontstekingstijdstip, als hij daardoor te vroeg ontbrandde en zwaar startte dan moet hij als hij loopt toch ook pingelen als een gek?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 startprobleem was ontsteking

vr feb 22, 2008 21:24

Ik kan je opmerking niet beoordelen. Weet alleen dat hij voor de crash met deze afstelling prima liep


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 startprobleem was ontsteking

zo feb 24, 2008 09:22

dit is iig geen TS startmotor nee....
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 startprobleem was ontsteking

do mar 06, 2008 19:53

Nu heb ik wel een TS startmotor.
Aanzienlijk dunner, langer en lichter dan een normale.
Net opengeschroefd en bekeken.
Bronzen lagers lijken goed en ook de koolborstels kunnen nog even mee.
Morgen schoonmaken, stralen en spuiten en hij is weer als nieuw.
Er ontbrak echter een borgring die het anker op de juiste plaats moet houden.
Maar ook dat komt morgen weer goed.
Op de foto ontbreekt de koolborstelhouder met 4 koolborstels

Afbeelding

En voor degenen die niet wisten dat er een reductie op een TS startmotor zit het volgende plaatje;

Afbeelding

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 488
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

RE: conversie 116 -> 105 "revisie" TS startmot

vr mar 07, 2008 00:33

Mooi dit is de juiste, Gierend geluid en lopen die hap :wink:
Thoughts of an idle mind

Terug naar “Projecten”