Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

RE: ombouw 116 naar 105 en waar je dan tegen aanloopt

za dec 08, 2007 08:59

Wil wel de kanalen doen maar zonder de proppen eruit te boren. Lijkt me zelf thuis niet eenvoudig.
De gaten bij alle lagerschalen wil ik afdekken met een rubberband en een tyrapje eromheen.
Dan krijg ik een doorlopend kanaal en op die manier wil ik dan een en ander spoelen.

Zou dat kunnen werken?

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

hondaman
Member
Member

za dec 08, 2007 22:26

Om nog even terug te komen op de peilstok;je kunt toch gewoon de peilstok gebruiken van het 116 blok?Het niveau is dan toch goed t.o.v. de krukas.?

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

zo dec 09, 2007 09:03

Nee, dat gaat niet werken, want de vuilgheid moet er echt met een rager uitgeschrobt worden. Voor je gaat bouwen, koop de nieuwste druk van het boek van Jim Kartalamakis. Kostte mij 30,- bij autoland in hilversum....

Peilstok, gaat niet om de krukas, maar om oliereservoir, dus uitmeten op de carterpan! Teveel olie is nml ook niet goed!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

hondaman
Member
Member

zo dec 09, 2007 14:12

Ik heb bij het TS blok gewoon een 1300 carter en oliepomp,en de originele peilstok,maar dit zou dus niet goed wezen?.Graag je mening ,want ik vindt dit wel belangrijk.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 09, 2007 14:53

Misschien een domme vraag, maar zit er egen verschil in de krukas tussen een 116 en een 105? Gat voor de prise as van de versnellingsbak is dat bij beide aanwezig en even groot?

Om mijn 3.0 motor aan een Sei versnellingsbak te knopen moet ik het gat in de krukas op laten ruimen voor een lager om de prise as in te steken. De Sei krukas heeft hier namelijk een gat van 35mm zitten terwijl er bij de 164 krukas maar een gat van 16mm zit. Aangezien mijn prise-as 15 mm dik is wordt het dan lastig om hem te lageren. Nu zoek ik dus een adresje waar ik mijn krukasgat kan laten vergroten en daarna gelijk de krukas met 164 poelie en Sei vliegwiel kan laten balanceren.

Groeten Remco
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: ombouw 116 naar 105 en waar je dan tegen aanloopt

zo dec 09, 2007 19:39

Misschien een domme vraag, maar zit er egen verschil in de krukas tussen een 116 en een 105? Gat voor de prise as van de versnellingsbak is dat bij beide aanwezig en even groot?

Om mijn 3.0 motor aan een Sei versnellingsbak te knopen moet ik het gat in de krukas op laten ruimen voor een lager om de prise as in te steken. De Sei krukas heeft hier namelijk een gat van 35mm zitten terwijl er bij de 164 krukas maar een gat van 16mm zit. Aangezien mijn prise-as 15 mm dik is wordt het dan lastig om hem te lageren. Nu zoek ik dus een adresje waar ik mijn krukasgat kan laten vergroten en daarna gelijk de krukas met 164 poelie en Sei vliegwiel kan laten balanceren.

Groeten Remco
post&dros in Dronten maar dat is zo ver weg voor je....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

even geen update met foto's

zo dec 09, 2007 19:47

F#ck,

zaterdagavond ingebroken en voor heel veel geld aan spullen uit mijn huis gehaald.
Net nieuwe LCD flatscreen weg en ook mijn fijne Nikon D50 en mijn laptop met daarop alle foto's tot dusver.

En dan is vanmorgen ook mijn CV nog kapot gegaan

Ben even beetje chagerijnig nu

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Dominic
Guru
Guru

zo dec 09, 2007 20:05

jezus Eric lullig voor je ik hoop dat je goed verzekerd bent

Cu Dominic

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: even geen update met foto's

zo dec 09, 2007 20:45

F#ck,

zaterdagavond ingebroken en voor heel veel geld aan spullen uit mijn huis gehaald.
Net nieuwe LCD flatscreen weg en ook mijn fijne Nikon D50 en mijn laptop met daarop alle foto's tot dusver.

En dan is vanmorgen ook mijn CV nog kapot gegaan

Ben even beetje chagerijnig nu

Eric
Godver Eric...!!!! :shock: :shock:
Sterkte man.... :!:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo dec 09, 2007 23:33

Sjezus Eric....zal je net zien....

. Nu zoek ik dus een adresje waar ik mijn krukasgat kan laten vergroten en daarna gelijk de krukas met 164 poelie en Sei vliegwiel kan laten balanceren.
Remco: wat dacht je van een Sei Krukas? (even glad ijs uit het hoofd; dacht GTV6 krukas hetzelfde is?) Enne bij Vortex in Soest kun je terecht voor balanceren...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 10, 2007 00:27

Een Sei krukas heb ik al... maar dat is dus een 2.5 en ik heb een 3.0 blok, is dus de verkeerde slag.

Of een Sei en een GTV6 dezelfde krukas hebben weet ik zo net nog niet, volgens mij zit daar ook verschil in. Kan het zo gauw niet even nakijken, moet ik eerst even het GTV6 onderblok ophalen bij mijn moeder.

Het uiteinde van de krukas waar het vliegwiel op vastzit is toch niet gehard oid? Moet toch gewoon uit te draaien zijn dan?

@Eric,

Succes met de afhandeling hiervan... Hoop dat ze de daders vinden en de handen afhakken. :twisted:

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

ma dec 10, 2007 00:36

#-o och tuurlijk 3 liter.... en ja deze zijn zeker uit te draaien, maar heb je de krukas los dan? (wel zo makkelijk) Bij een goede metaaldraaierij kan dat gerust...Wellicht zijn die er bij jou in de buurt, hier weet ik een paar firma's die dat doen (en gedaan hebben)...

ALFACENTRO

Afbeelding

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 10, 2007 18:01

Krukas ligt er zo uit, dat is de moeite niet. Maar als een gewone draaierij het al zou kunnen dan ga ik maar eens even bij een van mijn vrienden informeren, die werkt bij een metaalbewerkingsbedrijf. :) Hoef ik het zootje straks alleen maar te laten balanceren.

Ben hier in de buurt eens geweest voor balanceren maar die snapte het niet helemaal geloof ik, hij wilde eerst de krukas balanceren, dan de poelie en dan het vliegwiel om tenslotte het geheel te balanceren. kostte dan 4x 75 euro... Het moet toch gewoon in een keer gebalanceerd kunnen worden?

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

ma dec 10, 2007 18:06

Het uiteinde van de krukas waar het vliegwiel op vastzit is toch niet gehard oid? Moet toch gewoon uit te draaien zijn dan?
Volgens mij is de hele krukas gehard, maar een gat krijgen ze er heus wel in bij het revisiebedrijf. Ook kunnen ze daar een bronzen topgatlager van het juiste formaat erin persen (heb de mijne bij Mannessen laten doen, wisten meteen waar ik het over had)

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

ma dec 10, 2007 18:10

:wink: Ja, Henkie weet dat donders goed....altijd goed zo'n tent om de hoek.. :thumbs:

Het is een beetje dezelfde job als toplagergaatje boren in de TS krukasjes voor montage tegen de 105 bak...

ALFACENTRO

Afbeelding

Terug naar “Projecten”