Huib
Guru
Guru

RE: Reesen een America, v/h reesen met restjes, 7 april

wo mar 29, 2006 17:22

JAAA Circuitdag!!! De beste herinnering aan m'n hele HTS tijd :mrgreen:

Ik doe mee de 18e, met zo'n budget zwalkbak van duitse makelij.

Volgens mij wordt er niet gecontroleerd of je ook echt oud student bent, dus wie er zin heeft om 4 x 45 minuten te racen voor 130 euro schrijf je in op www.circuitdag.nl !
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Reesen een America, v/h reesen met restjes, 7 april

wo mar 29, 2006 17:32

JAAA Circuitdag!!! De beste herinnering aan m'n hele HTS tijd :mrgreen:

Ik doe mee de 18e, met zo'n budget zwalkbak van duitse makelij.

Volgens mij wordt er niet gecontroleerd of je ook echt oud student bent, dus wie er zin heeft om 4 x 45 minuten te racen voor 130 euro schrijf je in op www.circuitdag.nl !
Ja, de 18e zijn wij ook van de partij geloof ik (toch?) als de auto het overleeft [-o<
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Het-Licht
Guru
Guru

wo mar 29, 2006 19:38

Ik ben de 18e van de partij, samen met een maat van me. Allebei een 75 TS, een zwarte en een groene !

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 30, 2006 00:44

Zoals beloofd, een foto-update. Eerst een plaatje van de voorremmen, gegroefd en geperforeerd, met Ferodo DS2500's en RVS remslangen. Ook zitten er gele Koni's rondom (jaja, ik weet nu wel dat dat niet goed is :wink: )

Afbeelding

Die zaten er al (remmen een km of 3000, Koni's 2 keer zo lang). Vervolgens hebben we de 105-kogels gemonteerd:

Afbeelding
Afbeelding

Na een fuseekogel rechtsonder was het de beurt aan de verlaging van de voorzijde (20 om 20 tandjes, dus een mm of 25 a 30). Toen kwamen de uniball-botjes voor de stabilisator:

Afbeelding

En dan natuurlijk de stabi (30 mm RS). In plaats van de originele stabi-rubbers te bewerken, hebben we een stuk stevige siliconenslang van 3 mm dik opengesneden en om de stabi heengetrokken, een stuk minder werk en doet volgens ons hetzelfde. Om de stabi spanningsloos te monteren, moeten de botjes links en rechts wel op een andere lengte worden afgesteld. Zal wel komen omdat de auto ooit een voorschadetje heeft gehad denk ik, maar is natuurlijk geen ramp omdat verder alle hard points nog op hun plek zitten en de auto verder ook recht is.

Afbeelding
Afbeelding

Bij het verlagen ook ongeveer 5 mm extra dikte aan ringen tussen de draagarmen en het chassis gezet voor wat camber. Ook de 16 inch wielen zitten er nu op (naafafdekking komt op het einde wel). Aanschouw het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding

De voorkant ziet er misschien nog wat hoog uit, maar we zijn er voorzichtigheidshalve van uit gegaan dat het zaakje zich nog even moet zetten. Lager kan altijd nog, dit is het resultaat na een keer of 5 inveren met mijn machtige 70 kilo lichaamsgewicht (het motrblok zal nog wel wat harder doorzetten dus :) )

De oplettende kijker ziet dat het verlagen de sporing vrij drastisch heeft gewijzigd, nu zit-ie op een geschatte 3 graden uitspoor. Dus, volgende project voor zondag is uitlijnen met touwtjes a la Alessandro.

Morgen ga ik aan de slag met de einddemper en remblokjes achter, als ik de tijd heb. Tot slot een overzichtsplaatje:

Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 30, 2006 00:53

Goed bezigYuri! :thumbs:
En over dat uitlijnen: zeker in combi met dat camber mag je wel wat toespoor hebben, ik zouw 4cm tussen het touw en het achterwiel doen. :idea:
Ik heb bij mijn Alfetta zelfs 44mm gedaan, wat precies één graad toespoor geeft. Maar uit het hoofd: een 75V6 heeft een groter spoorbreedte achter???

Anyway: dat gaat goedkomen! :blue_cool:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 02, 2006 21:17

Geen foto's vandaag, wel een mini-update:

* Remschijf en blokken linksachter vervangen
* Einddemper verwijderd (zat godbetert vastgelast :!: :shock: :!: op de middenpijp)
* Weigerachtige remklauw rechtsachter verwijderd en een frissere van de sloop-America gehaald

Dat kunstje met die klauw heeft me dus gewoon 2 dagen gekost. Je kunt er ook zo lekker bij, en gelukkig zit ook niet alles heel erg vast :^o Lekker dan! Nou ja, als het uiteindelijk maar goedkomt voor vrijdag...

Andretti Molletti

zo apr 02, 2006 21:30

FF doorbijten ;)
Gaat er goed uitzien zo!!
Die stabi is vaak links en rechts ongelijk, dat is dus normaal, niks om je druk over te maken.
Voor het uitlijnen nog even proberen maximaal Castor te stellen. Je kan het beste je toespoor in mm stellen. Met een touwtje kan het bijna niet anders ;) stel per kant ongeveer 3-5 mm toespoor, dan is je 75 lekker stabiel bij het inremmen etc.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 02, 2006 21:32

Bedankt voor de toespoor-tips! Wbt het caster, dat is al vrij maximaal, anders passen de armen met de 2 vulplaatjes niet. Gelukkig maar dat maximaal caster is wat je wilt hebben 8)

ElCamino

zo apr 02, 2006 22:37

Poe poeh, dat was weer lekker sleutelen ja vandaag. Ik heb geloof ik wel vreemde spierpijntjes in m'n armen van die ongelukkige constructies en het niet hebben van een brug. Maar gelukkig zit er weer vooruitgang in. Alleen jammer dat we niet alle beoogde modificaties kunnen doorvoeren voor 7 april. Maar ja, des te cooler zal ie 18 april zijn.
Ik heb trouwens net nog even een stuurwieltrekkertje gefabriceerd om het o zo vastzittende stuur los te kunnen halen om het één tandje te verzetten zodat het weer in de midden stand staat. Daarna wordt er pas uitgelijnd.
Er zit nog wel wat werk in voor twee man komende avonden...

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

ma apr 03, 2006 21:36

:thumbs:
156

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

ma apr 03, 2006 21:54

Ik heb trouwens net nog even een stuurwieltrekkertje gefabriceerd om het o zo vastzittende stuur los te kunnen halen om het één tandje te verzetten zodat het weer in de midden stand staat. Daarna wordt er pas uitgelijnd.
Dat moet je dus niet doen, hierdoor verzet je de middenstand van het stuur en ga je de maximale uitslag vanuit midden naar max links en vanuit midden naar max links veranderen. Dus stuur netjes laten staan (of terug zetten) en rechtuitstand afstellen met je stuurstangen.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

ElCamino

ma apr 03, 2006 22:20

Dat moet je dus niet doen, hierdoor verzet je de middenstand van het stuur en ga je de maximale uitslag vanuit midden naar max links en vanuit midden naar max links veranderen. Dus stuur netjes laten staan (of terug zetten) en rechtuitstand afstellen met je stuurstangen.
Had ik al aan gedacht, we hebben de middenstand van de stuuras gecheckt door helemaal links en helemaal rechts te draaien en daar het midden van te pakken. Dan staat het stuur dus scheef, dit is gekomen toen Yuri het stuur een keer vervangen had en 'm toen per ongeluk een tandje verkeerd had teruggezet. Toen hij dat wilde corrigeren zat het stuur al ramvast en lukte het niet meer om 'm met de hand los te krijgen.

Overigens is net in ons bezit gekomen een tweetal kuipstoelen en vierpuntsgordels. Daar gaat er een van in de circuitracer en de ander in mijn 75.
Morgen de remklauw monteren, remslang vervangen, ontluchten, einddemper monteren en uitlijnen.... druk druk maar o, wat gaat dat het waard zijn vrijdag!

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 03, 2006 23:09

Leest als een jongensboek dit topic>stoer man! :wink:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

di apr 04, 2006 08:57

FF doorbijten ;)
stel per kant ongeveer 3-5 mm toespoor, dan is je 75 lekker stabiel bij het inremmen etc.
Wordt ie wel lekker stabiel van, maar wringt ook een hoop meer en zorgt voor extra onderstuur.
Smaken verschillen, ik zou op 1 a 2 mm per kant gaan zitten, een 75 is best heel stabiel bij het aanremmen, zolang de achterremmen maar gezellig mee doen.
Alfa romeo: The art of the machine!

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di apr 04, 2006 09:09

Ik denk dat we een millimeter of 2 toespoor per kant zullen zetten, omdat de V6 sowieso nogal onderstuurd is natuurlijk (helemaal omdat het ons niet zal gaan lukken om voor vrijdag die America-bumpers om te wisselen voor 4-cilinder exemplaren en om de accu naar achteren te verplaatsen). En als dan in heat 1 blijkt dat hij toch wat zoekerig aanremt is er snel genoeg een paar millimeter bij gezet natuurlijk. Gereedschap gaat er voldoende mee in de semi-twin, de champagne 75 2.5 QV 8)

Plan voor vanavond is om de remmen af te hebben, de einddemper eronder te hangen en de sporing te doen.

Woensdagavond is het dan de beurt aan de race-stoel en 4-puntsgordel, en zetten we er een America-interieur in ipv het Recaro-spul (helemaal leeghalen komt later pas, zoals gezegd wil ik deze auto even bruikbaar houden). Tevens is dat een mooie gelegenheid om ons te ontdoen van de ene al gemonteerde elektrische achterruit en de CV-motortjes in de portieren.

Donderdag keuren, donderdagavond even de puntgave koplampen wisselen voor mindere broeders, evt mistlampen verwijderen en koelkanalen leggen naar de voorremmen, en, ook niet onbelangrijk: stickers plakken, indien geleverd.

En foto's maken natuurlijk :wink:

Terug naar “Projecten”