Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

di feb 12, 2008 22:56

Vanavond de nieuwe zuiger met bus geplaatst en de drijfstang met het nieuwe lager gemonteerd en de bouten op moment aangetrokken. De rest meteen gecontroleerd.
Carter er opnieuw onder en het deksel met grijze vloeibare pakking gemonteerd.
Daarna de kop er weer terug op gezet en op moment aangetrokken.

Helaas weer een nieuw probleem. Een van de draadeinden van een nokkenaslagerkap is uit het blok gekomen ondanks het gebruik van de momentsleutel.
Morgen dus een draadbus plaatsen met loctite en dan weer verder.
Zag wel dat er nog een draadeind niet ver genoeg in het blok was gedraaid. Die zit nu weer diep genoeg. Dat is de reden waarom de andere uit de kop is getrokken.
Leermoment!

Al wel de klepspeling gemeten aan inlaatzijde, morgen uitlaatzijde en dan de juiste klepstelplaatjes halen. Komt goed.

Zaterdag takelen ???


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

do feb 14, 2008 23:07

Kop staat er weer op, kleppen zijn gesteld en nokkenastiming is zoals te verwachten was nog OK.
Heb 2 helicoils moeten plaatsen voor beide draadeinden van een van de nokkenaskappen.
Bij het aantrekken op moment (20 Nm) kwamen ze uit het blok.
Zit nu weer prima in elkaar.

Een vraag heb ik nog wel.
Bij de montage is de oliepomp met de aandrijving voor de ontsteking per ongeluk 180 graden gedraaid gemonteerd.
Op BDP wees de rotor (cylinder 1) eerst schuin naar voren, nu richting blok.
Had er nog wel een foto van gemaakt maar helaas verkeerd geinterpreteerd.

Ik ben moe en heb even niet meer de tegenwoordigheid van geest om te bepalen of het zo ook kan werken.
Wie heeft het antwoord?

Anders morgen opnieuw even carter los om de pomp te verdraaien.

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 status reparatie en vraag

do feb 14, 2008 23:13

Geen punt. Even kabels 180 graden draaien en lopen maar... :lol:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: conversie 116 -> 105 status reparatie en vraag

vr feb 15, 2008 00:11

Yep! de 1-3-4-2 te beginnen waar jouw rotor nu naar wijst....Broem! :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Andretti Molletti

Re: RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevond

vr feb 15, 2008 00:19

Een vraag heb ik nog wel.
Bij de montage is de oliepomp met de aandrijving voor de ontsteking per ongeluk 180 graden gedraaid gemonteerd.
Op BDP wees de rotor (cylinder 1) eerst schuin naar voren, nu richting blok.
Had er nog wel een foto van gemaakt maar helaas verkeerd geinterpreteerd.
Eric
is je krukas tov de pomp losgeweest dan???
anders zit je ontsteking 180 verkeerd....

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 status reparatie en vraag

vr feb 15, 2008 08:12

Oliepomp is eruit geweest vandaar de verdraaiing. Er was een vermoeden dat die de oorzaak van het probleem kon zijn.

Ik begrijp dat het gewoon werkt alleen zit er in de 123 Ignition een LED voor statische timing en die LED zit achter een aluminium schijf met daarin een sparing
De LED is alleen zichtbaar bij juiste montage en op BDP.

Is dus nu niet zo en zint me niet.
Dus vanmiddag toch maar een laatste maal het carter open om de oliepomp 180 graden te verdraaien


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 status reparatie en vraag

vr feb 15, 2008 08:22

Hoi Eric,

De positie maakt helemaal niets uit. Gewoon eerste cilinder aan eind compressieslag (beide nokkenasnokken naar buiten wijzend). Verdelerhuis zodanig draaien dat een groene led gaat branden. De positie waar de verdeler op dat moment heenwijst is 1. Rest aansluiten 1-3-4-2 en karren maar.

De mijne staat op deze manier 90 graden verkeerd (cilinder 1 wijst richting blok).

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: conversie 116 -> 105 status reparatie en vraag

vr feb 15, 2008 09:50

stand maakt niets uit. maar ik zet ze ook altijd in dezelfde positie, je kan ook het voetje van je verdeler
welke in de oliepomp aangrijpt even 180 graden omzetten, spanstiftje uittikken, voetje omdraaien en
weer monteren
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: conversie 116 -> 105 status reparatie en vraag

vr feb 15, 2008 09:55

Als je er nu goed bijkunt zou ik het inderdaad ook doen - heb je alles weer volgens boekje - rotor op verdelerhuis merkteken enz enz.. :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: conversie 116 -> 105 status reparatie en vraag

vr feb 15, 2008 13:17

stand maakt niets uit. maar ik zet ze ook altijd in dezelfde positie, je kan ook het voetje van je verdeler
welke in de oliepomp aangrijpt even 180 graden omzetten, spanstiftje uittikken, voetje omdraaien en
weer monteren
Dat noem ik nog eens de tip van de dag! scheelt een hoop werk Eric. (ervan uitgaande, dat je carter al weer gemonteerd is) :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 status reparatie en vraag

vr feb 15, 2008 17:08

Is inderdaad een heel goede tip maar....
Ik ben eigenwijs en heb toch het carter losgehaald. Alles staat weer volgens het boekje nu.
Zometeen de bak eraan en dan staat alles klaar voor morgen.
10 uur takelen



Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: RE: conversie 116 -> 105 status reparatie en vraag

vr feb 15, 2008 18:30

Zometeen de bak eraan en dan staat alles klaar voor morgen.
10 uur takelen
:shock: :shock: zo lang...

Dat moet toch wel in een uur gebeurd zijn!


:wink: :) :mrgreen:


Geintju.... mooi dat alles opgelost is... veel succes met de inbouw morgen.

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 status reparatie en vraag

zo feb 17, 2008 17:16

Zaterdag de motor er weer in gelegd en een hoop zaken weer teruggemonteerd.
Vandaag nog de uitlaat, stabilisatorstang, carterbeschermer en achterste aandrijfas vastgezet.
Olie en water erin en starten maar.

Met moeite rond en geen leven, accu heeft te weinig capaciteit (nog maar 200 ipv 300 Amp zei men gister na het testen ervan)
147 ervoor en startkabels dan maar.
En meteen kwam het blok weer tot leven.
Oliedruk goed, temperatuur goed. Mooi stationair, geen bijgeluiden.

Als beloning dan toch maar even gewassen en nog een paar foto's gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
164 Shark
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 547
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 16:42
Locatie: IJmuiden
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 Hij loopt weer!!!

zo feb 17, 2008 17:22

Blij dat alles weer op zijn plek valt , je hebt het verdiend :!: :!: :!:
Nu in bezit:
Spider Veloce ex-USA (carbs) (1978)

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1600
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: conversie 116 -> 105 Hij loopt weer!!!

zo feb 17, 2008 17:40

Prachtig werk!

Terug naar “Projecten”