Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

zo feb 10, 2008 12:44

Ja alles checken blok is er toch uit.

Zuiger uit de cylinder en dan pas dremelen,
anders gaat misschien weer het eea tussen de zuigerveren zitten.

Ik gebruik bij het sleutelen ook altijd miijn carburateurbak als moertjes en ringetjes vergaarbak
Daar ga ik maar mee stoppen denk ik :x
suc 6

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

zo feb 10, 2008 13:14

Ja Dominic: Daar ga ik ook maar eens op letten.....Wel heb ik eens de proppen om de 4 gaten af te dichten laten zitten :lol:

Eric: Toch maar alles doen - de zuiger is nieuw te krijgen... Inslag op het schuine deel en zuigerrand zou mij niet lekker zitten.....veren even bekijken, Lagers nieuw - Klepwerk van de kop los en goed controleren.
Jammer maar helaas. Volgens mij wil je na de inbouw nu toch zekerheid. :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Andretti Molletti

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

zo feb 10, 2008 13:21

Detonatie en zuigerwand zijn de dingen waar je eens over na moet denken!
Zonde dit zeg...
Je hebt mijn nummer!

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

ma feb 11, 2008 22:00

Vandaag de kop naar motorrevisie bedrijf in Essen gebracht.
Zij hebben de beschadiging bekeken en samen met mij besloten om een en ander weer mooi glad te maken.
Dus niet oplassen en afdraaien, niet nodig.
Ook beoordelen zijn de kleppen, krom of slecht sluitend.
Morgen weer ophalen.

De zuiger ga ik na een gesprek met Dre zojuist toch vervangen.
Ook die kan ik morgen ophalen bij Goos van Pelt
Tevens vervang ik de lagerschaaltjes en de drijfstangbout(en)

Nog even wat gesproken over de voorzorgsmaatregelen die ik moet nemen bij het rollen later en ook wat ik mogelijkerwijs mag verwachten met deze configuratie en dat is niet mis.
HC zuigers en Alquati A32 met juiste sproeierbezetting en de 4 in 2 in 1 moet een hele sterke motor opleveren met voldoende koppel onderin en waarschijnlijk zo'n 160 pk.

Mooi toch.

Nog wat foto's van de aangerichte schade

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Eric
Laatst gewijzigd door Bertonebianco op ma feb 11, 2008 22:25, 3 keer totaal gewijzigd.
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

ma feb 11, 2008 22:03

Shit zeg, das zonde...

Is je bus wel heel gebleven? Ik zou de handel maar vernieuwen, lijkt wel of er aan de zijkant van de zuiger ietwat is uitgezet naar buiten toe... :?

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

ma feb 11, 2008 22:08

Tijd voor een aangepast spreekwoord, grote moeite klein plezier? Balen hoor, ziet er uit als vervangen. Maar is een zuiger los te koop?
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevond

ma feb 11, 2008 22:09

Shit zeg, das zonde...

Is je bus wel heel gebleven? Ik zou de handel maar vernieuwen, lijkt wel of er aan de zijkant van de zuiger ietwat is uitgezet naar buiten toe... :?
Ik weet niet, wat jij ziet, wat ik niet zie! :o
Ik zie enkel een drukplek op de bovenste bigendlager...........

Ik bedoel, tja, die zuiger is niet echt mooi, maar geen beschadigingen aan het 'lopvlak'
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

ma feb 11, 2008 22:26

Ik zou er zelf geen lekker gevoel hebben om dit exemplaar terug te plaatsen.
Lager heeft ook flink op zijn falie gehad.

Geen kromme klep?
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

ma feb 11, 2008 22:27

lijkt wel of er aan de zijkant van de zuiger ietwat is uitgezet naar buiten toe
Sieger, ik zie wat je bedoelt maar dat is optisch bedrog van de camera
Voor wat betreft jullie opmerkingen zie het topic bij de foto's
Jullie zijn zo snel met reageren. Ik was de tekst nog aan het dichten ;-)


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

ma feb 11, 2008 22:31

Wij zijn meelevend... :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

ma feb 11, 2008 22:45

Goed dat je het vervangt!

Een voordeel: Je hebt nu een mooie hoge compressie pennenbak :lol: :oops:

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

di feb 12, 2008 17:10

Zojuist bij het revisiebedrijf de kop weer opgehaald.
Voorzien van een nieuwe in en uitlaatklep. Toch behoorlijk krom lieten ze me zien.
Eerder vandaag bij Goos een zuiger met bus en nieuwe lagerschaaltjes opgehaald en een nieuw bakrubber.
Da's toch wel veel steviger als degene die er nu inzit. Weer een verbetering.

ik kan weer aan de slag vanavond ;-)

Afbeelding

Afbeelding



Eric
Laatst gewijzigd door Bertonebianco op di feb 12, 2008 23:07, 2 keer totaal gewijzigd.
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

di feb 12, 2008 18:17

duur moertje Eric......
Weet je nou waar die vanaf kwam , of was het een losse :?:

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

di feb 12, 2008 18:28

Heel duur moertje, helaas.
Zo'n 300 euro is de schade tot nu toe en dan doe ik nog bijna alles zelf.

Waar het moertje vandaan is gekomen weet ik niet, heb veel moertjes vervangen door RVS en heb niet als een chirurg alles geteld en opnieuw geteld.
Ik wil Peter R de Vries vragen dit goed uit te zoeken ;-)
Ik zie enkel een drukplek op de bovenste bigendlager...........
In het big end zat een opliggende beschadiging. Niet van deze crash maar uit een vorig leven. Daar komt die drukplek vandaan.
Zag het vandaag toen ik de lagerschaaltjes verwijderde. Heb dus bij het revisiebedrijf met een oliesteentje de opliggende randen weg laten halen.
Is nu weer mooi glad en dus straks geen drukplek meer.

Afbeelding

Eric, ga nu snel aan de slag.
Laatst gewijzigd door Bertonebianco op di feb 12, 2008 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 854
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

di feb 12, 2008 21:53

Misschien een beetje off topic maar ik lees dat je moertjes hebt vervangen door rvs.
Ben je niet bang dat deze moeren gaan vastzitten en extra roest / corrosie veroorzaken bij het staal en aluminium?
Normaal gesproken is de combinatie RVS => staal of rvs => aluminium niet de beste (reageerd erg op elkaar..).
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Terug naar “Projecten”