Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 nieuwe motor in de soep?

za feb 09, 2008 11:06

Zou heel goed kunnen. Vanmiddag weet ik meer.
Net takel opgehaald en straks het blok eruit


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 nieuwe motor in de soep?

za feb 09, 2008 18:43

Het is duidelijk!

Met Mark (ciclista) om 1 uur begonnen. Blok was er zo uit, ervaring he ;-)
eerst carterpan eraf, geen bijzonderheden.
Daarna het hele carter eraf en ook daar niets te zien aan drijfstanglagers en bouten. Alles netjes op zijn plaats evenals het axiaallager.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de oliepomp verwijderd, nog steeds metaal op metaal bij tornen.
dan toch vliegwiel of koppeling?
Dus bak eraf en ook daar geen aanwijzing.

Ondanks dat ik de kleppen allemaal had bekeken toch maar de kop eraf getrokken.
En daar werd het ineens duidelijk.
Wat niemand had verwacht is gebeurd. Een moertje is door de carburateur in de verbrandingsruimte gekomen en heeft daar wat schade aangericht
Moer zat in 3 delen vast in de kop, gelukkig niet op kritische plaatsen.
Kop meegenomen naar Barend en daar de 3 moerdeeltjes losgetikt en besloten om een en ander met een nieuwe koppakking weer in elkaar te zetten.
De beschadigingen vallen mee en thuis heb ik de in en uitlaatklep er nog even uit gehad. Op de pasvlakken is geen schade.
Dinsdag nieuwe pakking, woensdag motor er weer in waarschijnlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Einde dag

Afbeelding

Eric
Laatst gewijzigd door Bertonebianco op za feb 09, 2008 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7040
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: conversie 116 -> 105 nieuwe motor in de soep?

za feb 09, 2008 18:46

Ook al is het niet zo'n fijne aanblik :cry: , je kunt beter dit hebben als een losgelopen lagerkap/drijfstangbout... :(

Succes met het opnieuw opbouwen en het verdere genieten... 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

za feb 09, 2008 19:41

Maaaaaaar, waar kwam dat moertje dan vandaan?? :o
Gelukkig blijft de schade en dus de kosten beperkt. Wel veel werk natuurlijk, maar ja tis een hobby hè. :wink:

Komende week weer rijden dus! :D 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

za feb 09, 2008 20:09

Das dus allemaal goed afgelopen. Maar wat ik niet echt begrijp: Waarom het blok er weer uit. Als je het carter er onderuit hebt en je kop eraf kun je toch bij het gehele draaiende gedeelte??
Ik zou als ik jou was de kleppen van de desbetreffende cilinder nog wel weer even opnieuw inslijpen. Je onregelmatige stationairloop is namelijk nog niet verklaard. Mogelijk is de afdichting toch ietsje minder??

Daarna maar weer verder met rustig inrijden he... :wink:
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op za feb 09, 2008 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7040
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

za feb 09, 2008 20:17

@lfa@algra,

het carter eronder vandaan halen is niet zo heel fijn om te doen als de motor er nog inzit... Bovendien was de oorspronkelijke gedachte dat er iets met een van de drijfstangen mis zou zijn, hierbij is het makkelijker om de motor uit de auto te hebben.

Vandaar ook dat de kop er pas het laatst is afgehaald, daar werd het probleem niet echt gezocht....

Maar het komt weer goed. :P
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 645
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

za feb 09, 2008 21:15

Mooie garage...hoe krijg je de vloer zo mooi glimmend...epoxy coating?

/hans

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

za feb 09, 2008 22:09

Inderdaad epoxy coating, 2 componenten
Er was eens wat over toen de vloer van de werkplaats op mijn werk werd gedaan.
Zitten 2 lagen op. Ideaal schoon te maken.

En voor wat betreft de de reden waarom het blok eruit is gehaald is het antwoord inderdaad al gegeven.
Kleppen waren al uitgesloten en ik wist dat het carter er onderuit kan zonder blok te verwijderen maar dan niet liggend op de garagevloer. een brug is dan wel fijn.
Dus toch de moeite weer genomen, achteraf voor niets maar OK. Voor hetzelfde geld was het wel een drijfstanglager en moest de motor er alsnog uit.
Ben al zo blij dat het draaiend gedeelte nog goed is.

Ik heb de klepzittingen bekeken en gevoeld en ze lijken me OK. Kleppen zijn er uit geweest
Er zat echt een zwaar stuk in, op hand niet er voorbij te tornen. Met startmotor met moeite.
Daarom liep hij slecht stationair verwacht ik, moest elke keer die enorme weerstand overwinnen.

Ik haal maandag een dremel over de oneffenheden en ga ervan uit dat het leed daarmee is geleden.

Dat moertje, tja waar vandaan. Ik weet het niet maar het is mijn eigen slordigheid geweest, dat kan bijna niet anders.
Voor mij een wijze les en ik hoop dat anderen ook hun voordeel ermee doen.

Wederom dank voor de reakties en het medeleven ;-)

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

za feb 09, 2008 23:01

Als ik jouw topic zo doorlopen heb dan is "slordigheid" een niet echt passend woord, Eric!

Jouw geluk: de plekken vallen mee (rand van de zuiger niet zo best) maar OK....Zo zie je maar.... Soit: snel in elkaar en rijden :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

zo feb 10, 2008 06:39

wat een geluk zeg!! Ik had eens precies hetzelfde maar bij was de klep hierdoor krom.....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

zo feb 10, 2008 09:17

Toch nog een 3-tal vraagjes:

1 Zouden jullie de zaak ook weer in elkaar zetten of kiezen voor nieuwe zuiger (als die al los te krijgen is)
2 Ik wilde bij de kop een beetje de ergste bramen weghalen en de zuiger laten zitten. Of pak ik die er best ook uit om netjes te maken
3 Is het verstandig/nodig om toch nog even te kijken naar het bijbehorende drijfstanglager, heeft natuurlijk tikken gehad.


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

zo feb 10, 2008 09:33

Wat een verhaal Eric.

Je kunt zeggen: Geluk dat er niet veel schade is. Ik vind het pech dat er, na al dat werk, zo'n kl#%$te moertje in schiet.

De drijfstang kan volgens mij wel wat aan, immers de ontbranding brengt ook grote krachten met zich mee.

Ik heb de kop zonder moerjte niet gezien, maar ik zou de schade zo veel mogelijk herstellen en de boel weer in elkaar zetten.

Succes ermee.
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

Re: RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevond

zo feb 10, 2008 09:51

Toch nog een 3-tal vraagjes:

1 Zouden jullie de zaak ook weer in elkaar zetten of kiezen voor nieuwe zuiger (als die al los te krijgen is)
2 Ik wilde bij de kop een beetje de ergste bramen weghalen en de zuiger laten zitten. Of pak ik die er best ook uit om netjes te maken
3 Is het verstandig/nodig om toch nog even te kijken naar het bijbehorende drijfstanglager, heeft natuurlijk tikken gehad.


Eric
Eric

Ik zou voor alle 3 deze opties kiezen....

het is zuur, maar het is nog veel erger om met iets rond te rijden waar je in je achterhoofd weet dat het toch niet helemaal lekker zit.
A) je hebt het blok er nu toch uit
b)je hebt al zoveel gedaan om deze auto echt mooi en netjes te maken dat je het bijna niet kan maken om hem zo weer in elkaar te zetten.....

Groeten dirk
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevond

zo feb 10, 2008 10:10

Toch nog een 3-tal vraagjes:

1 Zouden jullie de zaak ook weer in elkaar zetten of kiezen voor nieuwe zuiger (als die al los te krijgen is)
2 Ik wilde bij de kop een beetje de ergste bramen weghalen en de zuiger laten zitten. Of pak ik die er best ook uit om netjes te maken
3 Is het verstandig/nodig om toch nog even te kijken naar het bijbehorende drijfstanglager, heeft natuurlijk tikken gehad.


Eric
Ik zou de zuiger zeker even demonteren. Als de zuigerveren van de desbetreffende zuiger nog net zo soepel als eerst bewegen zou ik de zuiger in jouw geval gewoon laten zitten. Ik zou wel de drijfstanglagers meteen ook even controleren.

Ik zou ook absoluut, je bent toch al zover, de kleppen van de desbetreffende cilinder er even uithalen om te bekijken of ze niet heel licht krom zijn en "soepel zuigend" door de geleiders lopen. De kop zelf zou ik me niet druk om maken zolang het er niet erger uitziet.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: conversie 116 -> 105 oorzaak luide tikken gevonden

zo feb 10, 2008 10:51

Ik heb niets meer toe te voegen, de twee heren voor me hebben al alles gezegd... :cry: :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Terug naar “Projecten”