Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 afstellen bij 105 workshop

wo feb 06, 2008 22:36

gisteravond het nieuwe 4 in 2 in 1 CSC uitlaatspruitstuk gemonteerd en de rest van de uitlaat opgemeten, uitgepast en op lengte gemaakt
Vandaag op het werk de dempervervanger gelast aan het Y-stuk horende bij het spruitstuk.
Daarnet alles erondergehangen en meteen een 75 dynamo (bedankt Theo Romeo) gemonteerd.
Ziet er allemaal erg strak uit

Proefrijden!
Alleen de middendemper is nog maar over dus ik was benieuwd.

Heel fijn geluid, diepe brom bij stationair en erg sportief bij doortrekken, meer koppel en erg sterk.

Kortom, niets te klagen


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 488
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: conversie 116 -> 105 afstellen bij 105 workshop

do feb 07, 2008 11:57

Daarnet alles erondergehangen en meteen een 75 dynamo (bedankt Theo Romeo) gemonteerd.
Eric
Past dit idd een op een en welke v snaar heb je gebruikt?
Thoughts of an idle mind

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 nieuw CSC uitlaatspruitstuk

do feb 07, 2008 12:03

past een op een en dus v snaar is ook uitwisselbaar. Poelies zijn identiek.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 488
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: conversie 116 -> 105 nieuw CSC uitlaatspruitstuk

do feb 07, 2008 12:06

past een op een en dus v snaar is ook uitwisselbaar. Poelies zijn identiek.
:thumbs:
Thoughts of an idle mind

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 nieuw CSC uitlaatspruitstuk

do feb 07, 2008 12:42

Kan ik alleen maar bevestigen

Oude dynamo met losse spanningsregelaar weg.
Nieuwe erop. Rode dikke draad op de accupool en de groene steek je in de aanwezige groene contrastekker.
Klaar


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 nieuw CSC uitlaatspruitstuk

do feb 07, 2008 18:26

F*ck

net gaan tanken in Belgie, keurig 98 ivm hogere compressie.
Heerlijk ritje heen en terug. Loopt werkelijk als een zonnetje.
Oliedruk goed, temperatuur goed.

Kom ik thuis en zet ik hem in zijn achteruit en geef wat gas. Opeens een luid tikkende motor die moeilijk stationar blijft lopen.
Het geluid lijkt van een cylinder te komen en gaat mee met het toerental.

Staat nu dus zielig te wezen in mijn garage.
Zometeen even langs Juultje met de 147 om te vragen hoe dit aan te pakken.
Ik hoop op een probleem met een van de kleppen en niet dat het blok er weer uit moet.


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 nieuwe motor in de soep?

do feb 07, 2008 18:31

:? Klinkt als een klep die in de geleider vastzit.

Klepspeling even meten en je weet het. Balen zeg......................... :(
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: conversie 116 -> 105 nieuwe motor in de soep?

do feb 07, 2008 19:03

of lagers?

EDIT: Toen bij mij de lagers waren uitgelopen... liepie ook stationair erg slecht, en pas vanaf zon 2500 toeren hoorde je hem tikken....


Anyway, hopelijk valt de schade mee Eric, dit is echt klote :(

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

RE: conversie 116 -> 105 nieuwe motor in de soep?

do feb 07, 2008 19:11

distributie van tijd af? -> vergeten spanner vast te zetten?
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 nieuwe motor in de soep?

do feb 07, 2008 19:55

Zo das een pech zeg! :?

Ik heb sinds een tijdje je verhaal gevolgd en heb respect voor je werk! Jammer dat dit nu gebeurd.. En inderdaad, even klepdekseltje los is zo gebeurd...
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: conversie 116 -> 105 nieuwe motor in de soep?

do feb 07, 2008 22:07

Nee toch?!?!?! :shock: Hoe kan dat nu weer? :? Ik hoop echt, dat het meevalt.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 nieuwe motor in de soep?

do feb 07, 2008 23:08

kleppendeksel gelicht, timing gecontroleerd. OK
nokkenassen verwijderd en gekeken of de borgwigjes nog allemaal aanwezig waren. OK
getornd met alle kleppen dicht (want nokkenassen verwijderd) dit ook gecontroleerd. NIET OK

2 zware punten per krukasomwenteling en ik meen het te herkennen van tijdens de opbouw.
Toen kwam ik er ook achter dat als de bouten niet helemaal zijn ingedraaid je niet volledig kunt tornen.
Ze raken dan aan de inlaat en uitlaatzijde van het blok de rand van het gat waarin de bussen zijn gemonteerd

Voorlopige conclusie: Moer van een van de drijfstanglagerkappen is losgelopen.

Nu verlegen om tips natuurlijk.
Kan dat zonder opnieuw het blok te verwijderen?


Eric

P.S. en in alle frustratie viel er ook nog een klepstelplaatje in het bougiegat. Morgen met magneet aan de slag.
Soms zit het mee en soms zit het tegen
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: conversie 116 -> 105 nieuwe motor in de soep?

do feb 07, 2008 23:29

Oei das mooi kl*te. :evil: Ik hoop voor je dat het meevalt.Zonde van al het werk dat er in zit. :shock:

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: conversie 116 -> 105 nieuwe motor in de soep?

do feb 07, 2008 23:34

jezus Eric dat is inderdaad shit

Heb je visueel gezien dat er een bout is losgelopen? normaal borg je deze met een borgplaatje die lopen niet zosnel los
Ik denk dat dit het probleem is:

zaterdag de krukas in de lagerschalen van het onderblok gelegd. Loopt prima rond.
Daarna de lagerkappen gemonteerd en toen bleek dat de zaak bijna niet meer rond te krijgen was.
Oorzaak het axiaallager dat niet op zijn plaats werd gehouden door de inkeping in de lagerkap

Ik denk dat die eruit is gelopen

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 nieuwe motor in de soep?

vr feb 08, 2008 07:15

Pechpechpech..... :evil:

Die moertjes zijn inderdaad geborgd, dus dat axiaal lager klinkt aannemelijk... Daar heb je toch al wat ellende mee gehad? Als dat zo is zal het blok er toch uit moeten... Ik weet eerlijk gezegd niet of bij een 105 het carter er onder de auto af kan om even te kijken.. :-k
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Terug naar “Projecten”