siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: conversie 116 -> 105 nazorg

wo jan 30, 2008 23:22

moet ik nou toch gaan schroeven........................... Of juist niet..... :?

Wat een lekker neusje!

Gebruikersavatar
Mini
Member
Member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 14:09
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 nazorg

do jan 31, 2008 10:43

Eric,

Ziet er allemaal heel erg goed uit!!! Netjes gedaan!!! Mag ik je alleen een kleine opmerking geven? Je kentekenplaatverlichting achter. Ik vraag me af of je daarmee geen problemen met de APK krijgt omdat het gebogen RVS misschien wat scherp is. Daarnaast, maar dat is puur een kwestie van smaak, vind ik het niet heel erg mooi. Zelf heb ik een achterlicht-unit gemonteerd van een oude mini (MKII). Deze zijn nog nieuw te krijgen. Nadeel daarvan is dat je je originele unit niet gebruikt maar hij is wel netjes rond en zo te monteren.

Zie hier wat ik bedoel.

Afbeelding
Citroen 2CV AZL 1957
Citroen 2CV AZAM6 1965
Alfa 1600 GT Junior 1975
En voor de boodschap bij de AH..... Citroen C1 2007

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: conversie 116 -> 105 nazorg

do jan 31, 2008 11:53

Ik vraag me af of je daarmee geen problemen met de APK krijgt omdat het gebogen RVS misschien wat scherp is
is totaal geen probleem, zit bij mij ook zo. Als het aan de zijkant was geweest was het een ander verhaal, maar aan de achterzijde is er niets aan de hand :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 nazorg

do jan 31, 2008 12:49

Ik vraag me af of je daarmee geen problemen met de APK krijgt omdat het gebogen RVS misschien wat scherp is. Daarnaast, maar dat is puur een kwestie van smaak, vind ik het niet heel erg mooi.

APK was afgelopen keren geen probleem. Zelf vindt ik het ook niet de mooiste oplossing. Zie liever de oplossing zoals op de GTA's maar ga zeker eens kijken voor zo'n Mini ding



Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Mini
Member
Member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 14:09
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 nazorg

do jan 31, 2008 13:15

Citroen 2CV AZL 1957
Citroen 2CV AZAM6 1965
Alfa 1600 GT Junior 1975
En voor de boodschap bij de AH..... Citroen C1 2007

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 nazorg

do jan 31, 2008 13:37

OK thanx


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Mini
Member
Member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 14:09
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 nazorg

do jan 31, 2008 14:09

http://www.alfaholics.com/racing_and_co ... 43_163.php

ook leuk maar wel zonder de lampen dus alles bij elkaar erg origineel maar ook wel weer erg duur.
Citroen 2CV AZL 1957
Citroen 2CV AZAM6 1965
Alfa 1600 GT Junior 1975
En voor de boodschap bij de AH..... Citroen C1 2007

Giulia Super

RE: conversie 116 -> 105 nazorg

do jan 31, 2008 20:06

Mooi zo Eric, hij zal zeker meer soeplesse hebben dan je oude motor.
Het ploffen in de uitlaat is meestal een mengsel kwestie, maar eerst de ontsteking op tijd, gaskleppen synchroon en schone bougie`s voor je per cilinder gaat meten en afstellen. De mengselschroef is ook het laatste waar je aan mag draaien. (toerentalschroef veranderen is ook stationairmengsel veranderen) Wat mij opvalt is dat er een smalle rotor in zit, een breed type lijkt mij beter, dat geeft meer bereik naar het koper in de verdeelkap, de vaste verdeleras draait immers niet met de vervroeging mee. Voor de orginele vulplaat tussen de starter staat bij de 105 en 116 maar een en hetzelfde onderdeelnummer.

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 nazorg

do jan 31, 2008 21:18

Net bij the 105 workshop geweest. Ontsteking stond te laat haalde daardoor ook zijn maximale vervroeging niet en is goed gezet.
Start nu makkelijker.
Daarna carbs gesynchroniseerd, stonden vrijwel goed en vervolgens nog de mengselschroeven goed gezet.
Loopt mooi stationair nu, pakt goed op en valt meteen mooi terug. Geen klappen meer in de uitlaat (jammer ;-) )

Barend beoordeelde het geluid van de motor als erg goed en vond hem ook mooi lopen.

Kijk en daar doe je het allemaal voor.
Ook de dip die ik in de vorige motor had is weg. Loopt mooi bij stabiele toerentallen tussen 1800 en 3800 toeren.

Wel gezien dat de uitlaat bij beide dempers is afgescheurd en daardoor meer herrie maakt dan bedoeld.
Dus dat pak ik nu eerst aan.


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8059
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: conversie 116 -> 105 afstellen bij 105 workshop

do jan 31, 2008 21:57

Kijk aan ,daar deed je het voor! Goed bezig zo!
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 afstellen bij 105 workshop

do jan 31, 2008 22:04

Ja Frank,

zo'n 116 blok uit een sloop Novanta krijgt nog een nieuwe kans.
In dat blok zaten trouwens al HC zuigers gemonteerd of is dat standaard geweest bij die modellen?


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: conversie 116 -> 105 afstellen bij 105 workshop

do jan 31, 2008 22:32

Feelsteert Eric,dat was de kroon op je (top)werk! :P Mooiste is dat de experts ook zeggen dat het goed is...................

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8059
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: conversie 116 -> 105 afstellen bij 105 workshop

do jan 31, 2008 22:33

Ja Frank,

zo'n 116 blok uit een sloop Novanta krijgt nog een nieuwe kans.
In dat blok zaten trouwens al HC zuigers gemonteerd of is dat standaard geweest bij die modellen?


Eric
Aha, dat verklaart weer wat...Dan is t van origine een 2.0 motronic geweest (hebben hc zuigers). Dr zaten nl resten van een electrische benzinepomp/retourleiding onder de auto; beetje vreemd onder een carbs auto...
Nah opgelost! 8)
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

RE: conversie 116 -> 105 afstellen bij 105 workshop

vr feb 01, 2008 18:40

Thnx voor de foto Eric,

weet ik dat ik zelf iets moet maken voor de kentekenplaatverlichting........

Gaat lukken...........
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 afstellen bij 105 workshop

za feb 02, 2008 12:03

zag op mijn eigen foto roestige boutjes ;-)
Eerst maar eens vervangen door RVS


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Terug naar “Projecten”