pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Alfa Romeo 33 1.7 16V QV - Update: Olietemp-meter werkt

za jul 21, 2007 20:11

voor de imbus kan je ook een kop van een bout pakken die past hier een aantal moeren opzetten deze tegen elkaar vast zetten en dan met een gewone dop los draaien..... :wink:

ik trouwens dat je een vergissing hebt gemaakt, op de plaats waar nu je temp sensor zit moet je druk sensor komen met dubbele aansluiting 1 voor je lampje en een voor je meter....
op de plaats van de imbus moet de temp sensor naar mijn weten..... voor de rest goed bezig

:thumbs:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jul 21, 2007 21:44

De waarden voor de olietemperatuur zijn normaal hoor, dus geen zorgen! Als je hem flink op zijn donder geeft kan het ook nog wel warmer worden.

En ik snap ook niet helemaal waarom je nu je oliedrukzender gaat verplaatsen. Best wel handig trouwens, dat er al een plek in het blok is 'voorbereid' (het gat met de inbus) voor een extra zender. Waar dient die inbusbout normaalgesproken voor :arrow: waarom is dat gat niet gewoon dicht af fabriek?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

za jul 21, 2007 21:52

Op de plaats waar nu de tempsensor zit, kan ik de druksensor lastig plaatsen. Kom er niet met een steeksleutel bij om de druksensor vast te zetten.
In m'n vraagbaak, staat dat op de plek van de inbus een druksensor zit. Hier plaats ik straks mijn nieuwe druksensor (voor de meter) als ik de inbus eruit krijg. Dan zit de druksensor net na de oliepomp en het oliefilter. Volgens een aantal mensen maakt de plaats van de sensoren niet uit, de waarden die eruit komen zijn op beide plaatsen hetzelfde.

Durf gewoon niet te hard te draaien, straks is het zeskantje rond. Dat is nu namelijk al een beetje het geval, terwijl ik nog niet eens echt veel kracht zette. Misschien kan ik met een gasbrandertje rondom de inbusbout het blok een beetje verwarmen, of zal dat geen zin hebben?

Huib
Guru
Guru

Re: RE: Alfa Romeo 33 1.7 16V QV - Update: Olietemp-meter we

ma jul 23, 2007 09:39

Durf gewoon niet te hard te draaien, straks is het zeskantje rond. Dat is nu namelijk al een beetje het geval, terwijl ik nog niet eens echt veel kracht zette. Misschien kan ik met een gasbrandertje rondom de inbusbout het blok een beetje verwarmen, of zal dat geen zin hebben?
Begin in ieder geval met het juiste gereedschap, koop een inbus 14mm voor op de ratel. Als je met een te kleine inbus met een stukje metaal eromheen gaat tobben lukt het sowieso niet.

Alternatief is een grote torx bit die net niet past erin meppen en hem daarmee losdraaien. Ik heb overigens hetzelfde probleem alleen ik heb het dekseltje wel al gesloopt met m'n haakse inbussleutel. Dat warmstoken heb ik ook aan gedacht, evt proberen om hem met een beiteltje los te tikken.

Ik zou trouwens de oliedruksensor nog even terugzetten zolang die inbus nog niet los is, zonder oliedruklampje rijden is toch een risico.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Alfa Romeo 33 1.7 16V QV - Update: Olietemp-meter we

ma jul 23, 2007 09:51

Op de plaats waar nu de tempsensor zit, kan ik de druksensor lastig plaatsen. Kom er niet met een steeksleutel bij om de druksensor vast te zetten.
In m'n vraagbaak, staat dat op de plek van de inbus een druksensor zit. Hier plaats ik straks mijn nieuwe druksensor (voor de meter) als ik de inbus eruit krijg. Dan zit de druksensor net na de oliepomp en het oliefilter. Volgens een aantal mensen maakt de plaats van de sensoren niet uit, de waarden die eruit komen zijn op beide plaatsen hetzelfde.

plaatsing mmaakt idd niet veel uit maar ja ik heb zoiets van waarom die sesor anders daar plaatsen plus dat je nu alleen de druk waarde van je pomp meet en niet de druk in je blok (dacht ik) heb eigenlijk alleen nog maar temp sensors bij het olie filter zien zitten en geen druk sensors.....

en er niet bij komen kan je oplossen door een steek 22 als ik me niet vergis haaks om te zetten dan kan je er zo bij :wink:

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 23, 2007 10:16

een brander is niet nodig, ga gewoon een stuk rijden en draai hem dan eens los

anders eerst een klap met de hamer erop zodat de dop schrikt

en ik hem misschien nog een houder voor die metertjes liggen, zal eens kijken want heb er ook is eentje verkocht (of beide), zal vanavond voor je kijken
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 23, 2007 12:03

Inbus 14 voor op de ratel heb ik al, hij is nieuw, maar past nogal ruim in de inbusbout, als ik daarmee echt kracht zet weet ik zeker dat ik hem kapot draai.

Zal m'n blok is warm rijden en met een paar tikken de inbus los proberen te krijgen. Kreeg ook nog de tip om de inbus eerst proberen vast te draaien en daarna los. Misschien van het weekend even kijken. Ik hou jullie op de hoogte.

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

vr jul 27, 2007 23:32

Weet je wel zeker dat het imbus 14 is,en niet heel toevallig 15???

Voorderest,ik heb daarstraks je hele topic door zitten lezen,en het enige wat in me opkomt is bewondering,wat een werk zeg,13 uur achter elkaar doorwerken,ik heb na een dag werken voor mn baas(van 8 tot 5) al genoeg gehad van het sleutelen,maar dat kan natuurlijk ook komen omdat wij nooit alfa's op de brug hebben staan :lol:

Veel succes verder :thumbs:

Mzzl Sander
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

za jul 28, 2007 11:03

Het moest die dag klaar, vandaar de 13 uur sleutelen. Vond het op een gegeven moment ook niet lollig meer, maar na die dag was hij wel APK ready. Hopelijk is het aankomende APK niet zo'n grote klus.
Zal de volgende keer is kijken of het niet inbus 15 is, zou ook nog kunnen.
Pieter van Baalen gaf al de tip een bout te gebruiken, M10 heeft een kop van 15mm als ik me niet vergis. Dan ik die ervoor gebruiken.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jul 28, 2007 16:34

M10 is sleutelwijdte 17...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

ma sep 24, 2007 17:03

Update: afspraak gemaakt voor aankomende zaterdag bij de bandenboer, eindelijk m'n Ronals eronder met nieuwe banden.
Heb de velgen al vanaf 12 december 2006 liggen, dus het wordt ook wel is tijd ;)
Zaterdag dus nieuwe foto's!

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Alfa Romeo 33 1.7 16V QV - Update: Ronals komen eronder!

di sep 25, 2007 20:13

en? foto's van de 33 met ronals?

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

di sep 25, 2007 22:15

Aankomende zaterdag is het zover, moet er om 9:00 zijn.

Ze zetten dan Toyo Proxes T1R 195-50 R15 op de Ronals, deze monteren ze op m'n Alfa, nadat ze natuurlijk de oude wielen hebben gedemonteerd. Daarna wordt de auto gelijk uitgelijnd :)
Dan kan ik er weer even tegen :)

Rob33

wo sep 26, 2007 23:21

Hèhè... gaat het dan eindelijk gebeuren? :wink:

Je zal het merken, het zal echt een groot verschil worden! Nog steeds vind ik ze echt de auto maken.

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

do sep 27, 2007 08:29

Ben heel benieuwd, de banden die er nu onder zitten hebben niet echt bijster veel grip en wat meer contact met de weg is ook niet erg. We gaan het zaterdag meemaken!

Terug naar “Projecten”