Vandaag de olietempsensor erin gezet. De inbus die plaats moet maken voor de oliedruksensor wil er niet uit, ben bang als ik meer kracht zet, dat ik hem kapot draai.
Eerst de AFM (Air Flow Meter) weg om wat ruimte te krijgen:
Deze wil er nog niet uit:
Deze wilde er wel uit, dat is de oliedruksensor die het lampje op m'n dashboard laat branden:
Toen vond ik een bijna overleden benzineleiding, vol met scheuren. Die is vervangen voor een nieuwe:
Daar zit de olietempsensor:
Zo zit het nu binnen:
De meter komt in een aluminium plaatje, die zou iemand voor me draaien, maar hoor er niks meer van.
Hoe ik de inbus eruit ga halen weet ik nog niet. M'n inbusdop voor op de ratel is net iets te klein, misschien een dun stripje metaal er omheen.
Heb gelijk de AFM en het inlaatspruitstuk goed schoongemaakt met motorreiniger, loopt het blokkie weer wat netter van.
Na het plaatsen ben ik een stuk gaan rijden of alles werkt, eerst controleren op olielekkage, dat was er niet. Even de snelweg op, doorgetrokken tot 170 en weer terug. De olietemp werd tijdens de rit maximaal 106 graden, best warm :S
Toen ik wat minder hard reed zakte de watertemperatuur (ongeveer 78 graden) en de olietemperatuur (ongeveer 98 graden). Is dit een beetje normale waarde voor de olie, of zit er iets fout.
En hoe groot is de kans dat het oliekanaal geblokkeerd wordt door de sensor?
Kwam gelijk nog een probleem onder de kap tegen. Ik verlies al een tijd koelvloeistof. Er zat geen koelvloeistof in de olie, dus wss geen lekke koppakking, maar toch verloor ik koelvloeistof. Bij het sleutelen heb ik ook m'n inlaatpspruistuk eraf gehaald en schoongemaakt, hierbij zag ik dat een slang van het koelsysteem niet goed vast zat. Die heb ik weer vastgezet en wss is het koelvloeistof-verbruik nu over.