Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 498
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 klaar nu nog starten!!

za jan 26, 2008 17:56

supergaaf, heel netjes allemaal :thumbs:
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 klaar nu nog starten!!

za jan 26, 2008 19:06

Maagedelijk WIT supermooi :thumbs:

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 klaar nu nog starten!!

za jan 26, 2008 20:48

Heb dop 32 gescoord bij ciclista (feestje want jarig).
Morgen op moment aantrekken en dan.......... starten
overigens.....ik zie bumpers weg..........

hoe is het opgelost met de kentekenplaat verlichting????
Ik reed al zonder bumpers en heb een RVS plaatje omgezet met daarin een sparing voor een van de originele lampjes en vastgezet met de onderste boutjes van de kentekenplaat.


Eric
Laatst gewijzigd door Bertonebianco op zo jan 27, 2008 13:12, 3 keer totaal gewijzigd.
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 klaar nu nog starten!!

zo jan 27, 2008 12:54

plastic kap verwijderd en vin van waterpomp eraf.
Daarna met momentsleutel en dop 32 de poelie vastgezet op moment.
Alles weer terug.

Bougies eruit en een beetje olie op de zuigers laten lopen en de bobine uitgeschakeld.
Eerst maar eens even olie rondpompen en druk opbouwen en de carbs vullen.
Sleutel omgedraaid en........

Jammer dus!!!!

Startmotor gaat rond maar grijpt niet in de tandkrans. Vooraf getest en de bendix werkt wel.
Wat kan dit zijn? Verkeerde tandkrans op vliegwiel gekrompen?
Verkeerde startmotor? (116 maar evenveel tanden als mijn oude 105 korte dikke starter)


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 klaar nu nog starten!!

zo jan 27, 2008 13:02

Heb je gekeken of de starterkrans bij bediening even ver naar "buiten" komt als bij je oude startmotor?
De shims tussen motor en startmotor zijn er in verschillende diktes. Hier kan het verschil ook in zitten.
Heb je de starmotor met de juiste pasbouten gemonteerd?

eerst misschien nog een keer controleren of de bendix überhaupt uitkomt?

Suc6
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 klaar nu nog starten!!

zo jan 27, 2008 13:22

Nee daar heb ik niet naar gekeken. Straks startmotor uitbouwen en bekijken.
Shit, weer de carbs eraf. Krijg er routine in.

De shims, kan daar zoveel verschil inzitten dan. Dat moet om een paar mm gaan en zo'n shim is maar 1 of 1,5 mm dik.

Pasbouten heb ik gemonteerd, althans eentje. Alleen de middelste ging pas door zowel koppelingshuis als startmotor.
Net gechecked op de site van Prins Bredevoort, er hoeft er ook maar 1 in


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 klaar nu nog starten!!

zo jan 27, 2008 13:30

Eric,

Een beetje vent wisselt de startmotor zonder de carbs te demonteren :lol:
Met een paar verlengstukken op je ratel lukt t best.
(vergeet niet je accu los te gooien)
Weet niet hoeveel verschil er in de shims zit. Kwam op t idee omdat je ook al je price as hebt moeten inkorten (wel andere tussen plaat)
In mijn beleving gebruik je 2 pasbouten. Of is t verschillend tussen 105 en 116?

Iig suc6
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 klaar starten mislukt

zo jan 27, 2008 13:35

Het inkorten van de as uit de V-bak was nodig omdat het gat voor het bronzen lager maar precies diep genoeg was voor dat lager.
Origineel is er achter de bronzen bus nog ruimte voor een schijfje vilt (5mm) dat gedrenkt is in olie.
Die ruimte miste ik dus.

Straks de startmotor eruit.

I'll keep you posted


eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 klaar starten mislukt

zo jan 27, 2008 16:00

It moans, it groanes, it runs

startmotor gedemonteerd, alles opgemeten en korrekt bevonden. Dan toch de bendix?
In ieder geval de oude startmotor er weer op, de carbs weer terug.
Alles weer aangesloten.

Even rondgedraaid op de startmotor zonder bougies en jawel benzine uit de toevoerslang.
Als die het doet dan doet ook de oliepomp het en de ontsteking.
En jawel even later kroop de oliedrukmeter omhoog naar 6 barr.

Bougies erin en bobine terug aangesloten. Choke uit en starten.
Meteen al een teken van leven.
Nog even doorstarten dan en jawel, hij loopt!!!!!

Nog wat rook van de vettige handen op het uitlaatspruitstuk en een uitlaatpakking die niet echt dicht is maar dat zijn kleinigheden.


Eric met een smile
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 Hij loopt!!!!!!

zo jan 27, 2008 16:04

:thumbs: Maarre gelukt zonder de carbs te demonteren?

Weet je nu waarom de 116 startmotor t niet deed?

Goed werk,

Bas
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 Hij loopt!!!!!!

zo jan 27, 2008 16:08

Nee carbs verwijderd, wilde ook een en ander opmeten qua afstanden.
De 116 starter krijgt nog wel wat aandacht maar eerst genieten van dit moment


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7044
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: conversie 116 -> 105 Hij loopt!!!!!!

zo jan 27, 2008 17:04

Gefeliciteerd met de eigenhandig uitgevoerde revisie!! =D> Daar zul je wel een goed gevoel van krijgen. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 Hij loopt!!!!!!

zo jan 27, 2008 18:41

Gefeliciteerd. Voelt goed hè! 8)

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: conversie 116 -> 105 Hij loopt!!!!!!

zo jan 27, 2008 18:48

:thumbs:

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: conversie 116 -> 105 Hij loopt!!!!!!

zo jan 27, 2008 19:08

waanzinnig mooi project met prima resultaat!!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Projecten”