Pagina 2 van 11

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

Geplaatst: di jul 24, 2007 12:57
door Joel
Zo, weer even een update. Inmiddels heb ik de dwarsbalk onder de radiateur hersteld en is er een nieuw frontje in gelast. De boel moet alleen nog even gespoten worden.

Afbeelding

Afbeelding

Tevens de voorwielophanging gedaan, alle rubbers, lagers, bussen en kogels vernieuwd. Remtangen gereviseerd, hoofdremcilinder gereviseerd, nieuwe remschijven, nieuwe koni's en natuurlijk alles een vers likje verf. Alles zit nu weer netjes gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Momenteel ligt de kop eraf, koppakking was lek. Gelijk de klepsteelrubbertjes vernieuwd. Klepspeling gecontroleerd en verder ziet alles er ook nog goed uit en doe ik er niets aan. Vanavond kop weer monteren. En kan eigenlijk niet meer wachten tot ik kan rijden :-)

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

Geplaatst: di jul 24, 2007 13:57
door bertonejaap
ziet er perfect uit wordt vast een mooie auto

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

Geplaatst: di jul 24, 2007 17:14
door Alessandro
Foto's van (mooie!) wielophangingen, schokdempers, koggeltjes, remmerij, etc.............ik vind dat een partij mooi! =P~

Ga vooral zo door. :thumbs:

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

Geplaatst: di jul 24, 2007 18:15
door edwinvanpoeijer
Ziet er erg goed uit!
Ik hoop dat bij mij het resultaat hetzelfde wordt dit najaar/winter.

Even een kort vraagje, toen je de ophanging demonteerde hoe heb je je auto toen op steunen gezet (waar precies).

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

Geplaatst: wo jul 25, 2007 15:47
door Joel
Jaaaaaaaa, deze auto kan gewoon rusten op assteunen onder de krikpunten! Moeten die natuurlijk wel hard zijn! Een andere optie heb je eigenlijk niet als je de voorwielophanging er onderuit gaat halen.

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

Geplaatst: zo jul 29, 2007 11:21
door Beezztie
Mooi project hoor! Vraagje, met wat heb je de onderdelen van de wielophanging gelakt? Heb daar verschillende verhalen over gelezen, sommigen zweren bij Hammerite, andere weer juist niet. :blue_confused:

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

Geplaatst: do aug 02, 2007 20:33
door Joel
Ik heb de delen van de ophanging gedaan met Caprotech RX5 en daarna afgelakt met RX10. Ziet er nu in elk geval mooi uit, weet niet hoe lang dat zo blijft... Voor het eerst dat ik dit gebruik. Hamerite heb ik geen goede ervaringen mee...

Re: RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

Geplaatst: do aug 02, 2007 20:50
door GTV Boy
Ik heb de delen van de ophanging gedaan met Caprotech RX5 en daarna afgelakt met RX10. Ziet er nu in elk geval mooi uit, weet niet hoe lang dat zo blijft... Voor het eerst dat ik dit gebruik. Hamerite heb ik geen goede ervaringen mee...
Is perfect spul dat RX!
Krijg je geen spijt van , spreek uit ervaring.. :wink:

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

Geplaatst: do aug 02, 2007 21:47
door giuliettaevo
Bij mijn vader op het werk gebruiken ze het (RX) ook en die restaureren veelal Mercedes SL e.d. voor heel veel geld, mijn vader zweert erbij in ieder geval. ( hij zegt tegen mij altijd dat als ze daar de Sudjes in gedompeld hadden Alfa een veel betere naam had gehad :oops: )

RE: Bertone als ultieme daily driver (GT1600 Junior)

Geplaatst: za aug 04, 2007 23:46
door Killer Kremp
Joel,

Dit geeft de burger moed. Indien mogelijk wil ik een keer komen kijken tijdens de werkzaamheden.

Ik ga deze winter mijn GTV 2.0 restaureren en zag hier en daar "plekjes" waarna ik ging twijfelen.

De enige twijfel is nu nog of ik er ook een verslag van zal maken op het forum.

Groet en hoor graag,
Richard

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - Eerste rit!

Geplaatst: do jun 26, 2008 23:09
door Joel
Tijd voor een update lijkt me… Eerste ritje is achter de rug! Zoals elke doe-het-zelf restaurateur wel zal herkennen, heeft ook mijn project uiteindelijk veel meer tijd in beslag genomen dan vooraf gedacht. Er zit altijd 2x zoveel werk aan als je vooraf denkt, elk klusje duurt 2x zo lang en je hebt ook nog eens 2x zo weinig tijd om aan het project te werken als je vooraf gedacht had. Dus een project dat 2 maanden zou moeten duren, duurt al gauw 8x zo lang en zo komt het dat ik nu na 16 maanden eindelijk het eerste ritje achter de rug heb! En dat is best spannend als je weet dat zowat elk schroefje los is geweest. Het eerste ritje was ook gelijk door de spits de stad uit en dan een kilometer of 20 de snelweg op. De auto staat nu bij Eric Steevens in Geleen die het laatste afstelwerk gaat doen. Volgende week vrijdag gaat ie naar de RDW.

Wat is er het afgelopen jaar gebeurd? Wel, zoals eerder al te lezen was, is de complete voor + achterwielophanging gedaan. Daar geen tegenvallers, alleen de bussen van de achterwielophanging kreeg ik er echt niet zelf met de bankschroef ingeperst en moest ik laten doen. Voor lukte het wel met een flinke bankschroef en de bussen een nachtje in de vriezer.
Eigenlijk is alles vernieuwd of gereviseerd. En alles kreeg een nieuw likje verf (Caprotec) De veren zijn niet vervangen, de achterste remschijven ook niet.

Remleidingen zijn vernieuwd. Ik had een setje bij Breedevoort besteld, krijg je een zooi op lengte gemaakte leidingen met nippels e.d er al aan. Alleen zijn ze nog kaarsrecht… Maar prima met de hand te buigen, was een leuk klusje!

Velgen zijn gestraald en gepoedercoat. Nieuwe bandjes erom, de standaard voorgeschreven 165R14 banden. Wilde eigenlijk de Michelin XAS banden maar dat werd me toch te duur (160 euro p.st ex btw ex omleggen, ex balanceren en ex de binnenbanden…) Nu Toyo’s en voor 160 euro klaar incl alles. Tubeless.

Verder qua techniek niet zoveel gedaan. Koppakking vervangen en klepsteelrubbertjes vervangen. Nieuwe vacuümslang voor de rembekrachtiger, electronische ontsteking van een AR 75 ingebouwd en verder wat nieuwe slangetjes ed. Oja, toen ik de motor voor het eerst probeerde te starten, liep er overal benzine uit de carbs en na een backfire had ik een flinke fik!! Er stond een hele laag benzine in de luchtfilter bak en dat in combinatie met op de gok afgestelde ontsteking…. Gelukkig stond de kap open, de auto buiten en was het luchtfilterhuis verwijderd dus er was eigenlijk niets dat vlam kon vatten. Behalve de benzine dan. Gelukkig had ik een CO2 blusser niet al te ver weg staan. Vuur was zo uit en geen rotzooi van blusmateriaal. Gelijk de carbs er maar afgehaald en van nieuwe pakkingen en rubbertjes voorzien. En ontsteking fatsoenlijk afgesteld.

Dan de body… Ondanks dat deze nog in goede en onverprutste staat leek, kwam ik hier en daar toch meer werk tegen dan vooraf gedacht. De bodem kaal maken van tectyl viel behoorlijk tegen en daar zijn heel wat uurtjes in gaan zitten. Eerder in dit verslag is al wat laswerk voorbij gekomen. Ook bleek de auto achter schade gehad te hebben en zag ik toch ook wel hier en daar dat er al laswerk gedaan was. Maar dit was goed gebeurd, in elk geval beter dan ik kan en dus lekker zo gelaten. Beide achterschermen hadden een plekje, dat heb ik nog aangepakt. Spuitwerk zelf gedaan… Ik had de kleur laten mengen (2K lak) van een stukje uitgesneden voorspatbord. Daar kleurde het dus mooi. Maar de andere kant van de auto was toch net iets anders groen…. Dus daar heb ik op de gelaste en bijgewerkte plekken wat kleurverschil… Spuitwerk is sowieso al niet optimaal, maar wat wil je als hobbyist in een kleine stoffige garage…

Verder ben ook ik erachter gekomen dat het stellen van een Bertone deur niet eenvoudig is… Deurrubbers zijn nog origineel, de profieltjes waarin de zitten waren aardig roestig. En ja, dan zie je op internet dat je daar mooie aluminium profieltjes voor hebt. Kostte geloof ik iets van 150 euro en eenmaal gemonteerd zie je er niets meer van… Maar ze zitten er wel. Maar goed, ik moet nog een keer wat tijd steken in het stellen van de deuren want dat kan beter. Ook de achterklep krijg ik niet mooi sluitend. Zonder rubber wel, maar met rubber lijkt het nergens op…

Vwb interieur… Ik was van plan flink wat geluidisolatie erin te monteren, daar is echter nog niets van gekomen. Wel heb ik een setje rolgordels gemonteerd. Ook bij Breedevoort vandaan. Heel handig dat bestellen per internet… verder was het interieur nog heel mooi, alleen een sponsje erover. Kachelventilator deed het niet, had water in gestaan. Vervangen is geen prettig klusje kan ik vertellen.
Ruitenwisser mechanisme heb ik opnieuw gesmeerd, wissen gaat nu weer redelijk vlot. En zo zijn er nog wel meer kleine klusjes geweest, die stuk voor stuk heel wat tijd opslokken.

Al met al valt zo’n projectje niet mee, zeker niet in een iets te kleine ruimte en met iest te weinig tijd. Ik kan me goed voorstellen dat er heel veel projectjes uiteindelijk halverwege stranden. Als je bezig bent, ga je al gauw te ver met je klusjes. Je gaat dingen ‘ opknappen’ die eigenlijk helemaal niet echt nodig zijn. Zo blijf je bezig, op een gegeven moment moet je echt ergens stoppen. Dan hou je ook een beetje het overzicht. Ik heb ook veel meer gedaan dan ik van plan was.
Ik heb bijna al mijn spullen bij AR Parts vandaan gehaald. Een mailtje en m’n spullen lagen klaar. Ze zitten hier in de buurt en zo kon ik mooi ’s avonds m’n spulletjes halen. Wilbert had ook altijd wel goede tips dus dat was een hele goede hulp. Verder is het internet erg handig en kom je er achter dat er hele leuke spulletjes nog steeds nieuw te koop zijn! En dit forum is natuurlijk ideaal, alles is al wel een keertje besproken.
Al met al ben ik heel blij dat nu alles weer in elkaar zit en ik straks lekker kan rijden. Het eerste ritje was heel speciaal en vooral heel spannend. De motor liep erg slecht, ik ben geen ster in het afstellen van carburateurs. Op de snelweg bleek dat er meer aan de hand was want boven de 150 km/u kwam ik niet. Zat totaal geen pit in dus ik denk dat de nokkenassen niet helemaal op tijd staan. Sporing was op het oog afgesteld maar verder ging alles goed en leek alles goed te werken. Zoals gezegd staat de auto nu bij een specialist die eea gaat afstellen. Hij zou me bellen als hij grote tegenvallers zou vinden… Hij heeft nog niet gebeld… Volgende week naar de RDW. Dat wordt ook nog spannend, geen idee hoe streng ze zijn. Papieren schort ook het een en ander aan, ik heb alleen wat kopietjes van een Portugees kentekenbewijs…

Hoe dat afloopt lezen jullie later.

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - Eerste rit!

Geplaatst: do jun 26, 2008 23:28
door Alessandro
Gefeliciteerd! :thumbs:

Als ik zie en lees, wat er allemaal gedaan is, vind ik helemaal niet, dat het lang heeft geduurd. =D>

Maar nu is het wel eens tijd voor foto's van de hele auto. :wink:

Re: RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - Eerste ri

Geplaatst: do jun 26, 2008 23:48
door pieter van baalen
Gefeliciteerd! :thumbs:

Als ik zie en lees, wat er allemaal gedaan is, vind ik helemaal niet, dat het lang heeft geduurd. =D>

Maar nu is het wel eens tijd voor foto's van de hele auto. :wink:
ben het geheel met sander eens :wink:

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - Eerste rit!

Geplaatst: do jun 26, 2008 23:57
door Peternijmegen
Met een beetje geluk met al dat werk vliegt ie er zo door.
RDW kan wel moeilijk doen over het chassienummer etc.
Ik heb vastgesteld dat bij mij bijvoorbeeld het nummer op het kentekenbewijs niet voledig overeenkomt met het chassie nummer.
Mijn auto moest namelijk ook gekeurd worden bij de RDW omdat het het slaper was.

Nu bij de laatste APK kwamen we hierachter, omdat de APK keurmeester eigenlijk niet aan de auto mag werken en dit gelijk moet melden.
Het blijkt dat tegenwoordig niet alle nummers bij een nieuw kentekenbewijs of vervanging van een kenteken bij oudere autos volledig op het kentekenbewijs worden weergegeven.

Dus mochten ze hierover beginnen weet je ervan, Ik schrok wel hoor toen ik dat geintje hoorder maar het klopte.

Dus een beetje duimen en 2009 aan de start van de Nimega100miglia.

Groetjes
Peter
www.nimega100miglia.nl

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior) - RDW keuring

Geplaatst: di jul 22, 2008 23:41
door Joel
Zo, inmiddels terug van vakantie. Helaas mag ik nog niet rijden. Carburateurs zijn netjes gesteld, kleppen ook en nokkenassen stonden ook niet helemaal op tijd. Op de terugweg reed de auto dus echt een stuk beter, nog een kleine hapering rond 2000 RPM. Maar goed, dag voor m'n vakantie had ik de afspraak bij de RDW. Auto was helemaal in orde, keuring stelde niets voor en de beste man vond het er allemaal prima uitzien. Zei wel 10x "en dat voor een Alfa" ... Liep er even onderdoor, keek er even in en dat was het eigenlijk. Stond versteld van de remmentest, links en rechts helemaal gelijk ondanks nauwelijks ingereden te hebben.
Maarrrrrrrrrr helaas waren de kopietjes van het Portugeese kenteken niet voldoende voor invoer.... Ik moet een origineel document vanuit portugal hebben met daarop een verklaring dat deze auto daar op die en die datum voor het eerst geregistreerd is geweest. En moet een stempel van die instantie erop hebben. Tja... Maar even bellen met Portugal dus. Intussen maar wat poetsen dan... En foto's maken, die volgen binnenkort.