sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 849
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

di nov 21, 2023 08:30

Lekker bezig en mooi resutlaat. Gelukkig heb je genoeg schroevendraaiers ;-)

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4411
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

do nov 23, 2023 11:06

Ziet er mooi uit. :D

Maar hoe zit het met de passing van alle busjes, asjes en pennen en gaten?

Mijn ervaring is bijna alles op elkaar is ingelopen, ovale gaten, versleten pennen etc etc.
Dat remt en koppelt voor geen meter, met name veel dode slag op rempedaal is bloed irritant.
Passingen moeten zuigend zijn, paar strategisch geplaatste smeernippels kan ook geen kwaad.

En bij mijn weten zijn er al weer een tijdje nieuwe USA versie staande pedalen hoofdremcylinders te koop.
Dus met gescheiden remcircuits, ipv enkel.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

za dec 30, 2023 00:23

Vandaag is de auto op transport gegaan naar de plaatwerker! 8)

Afbeelding
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5596
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

za dec 30, 2023 10:34

plaatwerker met verstand van 105jes hoop ik. Want met een 105, zeker zoals deze erbij staat, zijn er behoorlijk wat valkuilen (mn bij de deurpassingen tov omliggende plaatwerk)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 849
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

za dec 30, 2023 12:11

Dat komt vast goed. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het zo makkelijker is, want je kunt eerst de deur fatsoenlijk afhangen in de deuropening en daarna het plaatwerk monteren om rondom de juiste naadjes te krijgen. En meneer Veloce heeft vást een hele goede plaatwerker kunnen strikken.

Het wordt vast een hele mooie!

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

za dec 30, 2023 12:45

plaatwerker met verstand van 105jes hoop ik. Want met een 105, zeker zoals deze erbij staat, zijn er behoorlijk wat valkuilen (mn bij de deurpassingen tov omliggende plaatwerk)
Yes, ik heb bewust iemand gezocht met verstand van 105jes en Bertones. 200km van huis, maar dat heb ik er graag voor over. Dat doe ik veel liever dan een universele plaatwerker dicht bij huis.
Hij gaat nu naar Mike van SCRAP in Bleskensgraaf, daar werd ik door meerdere mensen uit het Alfawereldje op gewezen. Hij heeft zelf ook een super mooie GTA-replica.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5596
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

ma jan 01, 2024 10:58

dat is een goede idd. :thumbs:
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 632
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

ma jan 01, 2024 18:19

Zeker een goede, Mike heeft die van mij en mijn broer ook gedaan.
Zal vast ook een hele mooie worden!

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

ma jan 01, 2024 23:09

Dat geeft in ieder geval vertrouwen dat ik een goede keuze heb gemaakt :lol:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

za jan 06, 2024 22:58

Ondertussen begint het wat meer vorm te krijgen, wat ik tussendoor kan doen tijdens het werken aan de Spider. Volgende week ga ik nog een keertje karren naar Mike, daar moet ik meteen een hele dag vrij voor nemen. Dan gaat de rest van het plaatwerk naar hem toe dat de eerste keer niet mee kon vanwege ruimtegebrek.


Wellicht 2 kwesties voor hier:

- de accu! Normaal zit hij natuurlijk linksvoor, bij mijn Spider (S3 met airco) zit hij affabriek rechtsachter. Ik zie het alleen betrekkelijk weinig bij Bertones, geen idee waarom eigenlijk. Is er een bepaalde reden om het niet te doen? Houdt de motorruimte wat opgeruimder, plus beter voor de gewichtsverdeling. Zeker omdat standaard ook de bestuurder, uitlaat, stuurhuis en tank al aan de linkerkant zitten.
Andere optie is zo'n kleinere accu, maar ik heb geen enkele ervaring hoe betrouwbaar die dingen zijn.

- achteras: ik heb een sper-as met groot huis, setje dikke steekassen, maar een setje dunne asbuizen van een 1300-asje. Gaat dat eigenlijk wel samen? Volgens mij kom je in de problemen met het sper omdat de dikke asbuizen bij de aansluiting op het huis iets meer ruimte hebben. Klopt dat?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

ma jan 08, 2024 23:06

Ben ook al wat aan het nadenken en rondbellen over het onderstel.
Zowel de Giulia als Spider zijn voorzien van de Alfaholics Fast Road Suspension Kit (respectievelijk met Koni Rood en de andere met Bilstein/Koni geel), de Bertone wil ik wel een stapje verder brengen.
Aanvankelijk dat ik aan een setje Alfaholics "blue", dus de trackday variant van de FRSK. Daar kun je ook verstelbare schotels op monteren. maar dan is achter niet te verstellen tenzij je een setje heel erg dure schokbrekers koopt.

Vandaag heb ik ook gebeld met Intrax en Verbaas, dat lijken me veel betere opties want die worden op maat gemaakt naar je wensen. Nu ken ik Intrax voornamelijk van de transaxles of race-105jes. Maar hoe ik van hun begrijp maken ze ook zeer fijne setjes voor op straat die in hoogte en demping instelbaar zijn. Prijstechnisch ook VELE malen interessanter dan zo'n instelbaar AH-setje, maar dat is natuurlijk geen verrassing. :lol:
Vooral de Intrax 1K2 coilovers lijken me wel een interessante oplossing. Heeft iemand daar wellicht ervaring mee?
Waar ik bijvoorbeeld meteen aan denk is dat de lastarm vanuit de onderste draagarm naar de veer veel groter is, dan grijpt hij aan op de plek waar de schokbreker ook doet. Kan de draagarmbevestiging aan het chassis van een vroege 105 met 2 bouten dat aan? En moet er nog wat meer verstevigd worden zoals de schokbrekertoren? (er komen sowieso schetsplaten in)


Intrax 1K2
Afbeelding
Afbeelding

Intrax RSA
Afbeelding
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4411
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

di jan 09, 2024 05:57

Ik heb ervaring met Verbaas, behalve m'n daily driver bus staat bij mij alles dempers van Verbaas.
Kan ik je 100% aanraden.
Maatwerk, vakwerk, en nette prijzen.
Alleen voor jou wat ver uit de buurt, maar nog altijd stukken dichterbij dan AH.

En Frans kan je ook prima advies geven voor verstevigingen etc etc.
Doet veel historisch rally en race preparatie.
Veel Engels spul, maar 105'jes en alfa's kent hij ook.

Als je toch naar Mike gaat voor de carrosseriedelen, probeer dan gelijk ff bij Frans langs te rijden en te kijken en praatjs te maken.
Bij jou vandaan ben je dan in de buurt.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

za jan 20, 2024 14:33

start is gemaakt. Deel van de bodem en dorpel zit er al in. Ook heb ik nog een NOS motorkap gevonden, volgens mij één van de weinige plaatwerkdelen die je niet nieuw kunt kopen.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 632
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

za jan 20, 2024 20:06

Ah Mike is al lekker bezig!

Voor wat betreft de accu achterin, ik heb dat bewust niet gedaan.
Ik heb zo’n licht gewicht voor erin gezet, kun je ook achterin zetten of leggen.
Maar gewicht wat je gewonnen hebt komt er weer bij in koper kabel, dikker en langer.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5596
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

zo jan 21, 2024 11:03

voor zou ik, behalve bij een full race doel, geen coil overs doen...
Ik heb dat op mn racer niet eens. (wel de Intrax met coil over achter en dat bevalt prima).
Gewoon instelbare raceveertjes voor (er zijn daarvan trouwens meer leveranciers dan alleen AH). Je moet wel heel goed kunnen rijden om dat eruit te halen, en omstandigheden/ mogelijkheden om dat te doen vind je alleen op circuit.
Als je het toch wilt doen zou ik schokdempertoren wel versterken. Dat hebben we destijds dan wel gelijk bij laswerkzaamheden gedaan, om toekomstige overstap overstap op coilover voor makkelijker te maken. (maar nogmaals : dat was een auto die voor full race doeleinden gebouwd werd).
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Projecten”