So this happened:
Gisteren de "basis" driftcursus gedaan bij Driftsport op het RDW terrein in Lelystad. Leuk om te doen en inderdaad (voor wie het ook wil proberen) nauwelijks kans op schade, want maar 1 auto tegelijk op het asfalt, of 200 meter tussen auto's.
Wat heb ik geleerd:
1) ik kan niet driften. En nee, dwars de bocht om is geen driften. Want dat kan ik dan weer wel
2) driften is moeilijk (zie 1)
3) een standaard 105'je met 2 liter is krap aan qua vermogen als er "normale" banden onder zitten. 3,5 bar in de achterbanden helpt, maar met meer vermogen wordt het allemaal een tandje makkelijker. En dat zeg ik niet, maar de driftsport instructeur.
Leuke dag gehad, maar een half uurtje voor het eind zakte de koppeling een eind naar de bodem. Krik eronder, gechekt en ja hoor, de borgring van de koppelingscylinder was los geschoten. Ter plekke "gerepareerd" en maar op weg naar huis, met zo min mogelijk schakelen. Halverwege, met nog 50 kilometer en de A27 bij Gorinchem nog te gaan een stukje semi-file, terug naar 4 en toen lag het pedaal helemaal op de bodem. Gelukkig bleef het rijden en ben ik zo zonder te stoppen thuis gekomen....
En dan ziet dat er zo uit:
Onderweg is datzelfde ringetje dus weer los geschoten, de cylinder nog nét een tandje verder naar achter geschoven en dan raak je dus alle vloeistof kwijt. Geen onderdelen verloren, cylinder, zuiger en cupjes zien er nog netjes uit (en zijn niet oud), dus de boel wordt schoongemaakt en gaat met een nieuw (jawel!) ringetje weer in elkaar.
Al met al weer een prima avontuur, en onderweg ook nog de 75000km volgemaakt op de klok. En dat was mijn doel voor dit seizoen
Hmmm, lekker onderweg met de riscaldo aan