Gebruikersavatar
Giel
Guru
Guru
Berichten: 1612
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 22:10
Locatie: Kwintsheul (Westland)
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

vr feb 03, 2023 21:38

Gaaf zeg wat een project :thumbs:
GT 1300 Junior (1975)
Alfa Stelvio (2019)

Autotrailer nodig stuur een pb 1e dag €50,- dagen er na €25,-

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1984
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za mar 25, 2023 09:53

Mooi man! :thumbs:

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1686
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za apr 22, 2023 17:47

thanks allen!

Laatste tijd zit er niet zo veel tempo meer in. Maar ondertussen is het to-do lijstje wel klein genoeg dat het op een stuk karton te schrijven is en ik kan gaan afstrepen.
De motor is nu mechanisch en elektrisch zo goed als klaar.
Uiteindelijk toch voor de 12V carterpan gegaan, hoewel dat wel betekende dat ik wat gaten in het onderblok heb moeten ruimen dan wel bijboren, wat altijd even spannend is. Voor t onderste gedeelte heb ik iets besteld zodat dit past met de zuigkorf van de ketting pomp van een 24v. Maar voor nu even ter bescherming een open geslepen 12v deksel.
BDP sensor en massieve poelie met tandschijf nu ook gemonteerd. Beugeltje is niet echt moeders mooiste (moet m nog afwerken) maar wel degelijk en de sensor staat bij los en vastschroeven reproduceerbaar op dezelfde plek en beweegt niet, dus het is wel functioneel.
Afbeelding

Verder is de motorkabelboom nu ook helemaal af. Een hele klus geweest en hoewel het wel leuk was om het met krimpkous te doen, zijn er eigenlijk teveel aftakkingen om dat echt mooi te maken. En je ontkomt er niet aan dat terwijl je bijna klaar bent een kabel toch anders moet lopen als dat je dacht en dat is moelijker met krimpkous om weer super netjes te herstellen. Maargoed, al met al wel tevreden over het resultaat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook erg veel beugeltjes enzo moeten maken zodat de kabelboom netjes vast te tyrappen is. En hij is in principe ook waterdicht, alle open kabels zijn met seals en als er geen seals zijn dan zit er een sokje omheen.

Verder was de sensoren uitzoeken en plaatsen ook nog wel tricky. op de rechterkop zit een gecombineerde bosch olie druk en temperatuur sensor voor de ECU, wel zo fijn om dat te weten. Maar de kop heeft NPT schroefdraad en de sensor M10, dus daar zit een verloopje tussen. De koelvloeistof temperatuur sensor ook een plekje kunnen geven middels een adapter in het onderblok. Voor de temperatuur meters in het dashboard heb ik een adapter gemaakt zodat een 12v V6 sensor in het 24v thermostaathuis past.


Goed, binnenkort de krukas uitbouwen zodat deze met poelie en vliegwiel gebalanceerd kan worden. En laatste hand leggen aan brandstofsysteem. En verder nog tal van kleine klusjes, maar dat zien we dan wel weer.

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

wo apr 26, 2023 09:21

Je komt steeds dichter bij het einde. Mooie voortgang.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1686
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

vr jun 02, 2023 20:24

ehhh... zoals wel vaker loopt t weer iets uit de hand.
Wilde eigenlijk de motor zoveel mogelijk in elkaar laten, want die was gewoon goed. Maar dat is niet gelukt...
Afbeelding

Voornaamste reden is dat de krukas, poelie en vliegwiel als één geheel gebalanceerd moeten worden en het balanceer bedrijf had daar ook de drijfstangen voor nodig ivm contragewichten voor hun machine. En dan moet je toch echt de cilinderkoppen demonteren om de zuigers er uit te krijgen...

Maargoed, hele geheel is gedemonteerd en klaar om gebalanceerd te worden
Afbeelding

Maar ja dat zorgt wel voor wat vertraging in het project. Zowel qua tijd als budget was dit niet echt voorzien. Ik ga natuurlijk niet de zuigers nu zo terugzetten. Evenmin de lagers. Dus nieuwe lagers, zuigerveren, cilinders honen etc moet allemaal gebeuren. De koppen controleer ik op vlakheid maar als dat goed is gaan die wel gewoon zo terug.

op zich is het ook niet erg, dit geeft me wel de kans om de motor goed schoon te maken. Hij heeft toch een tijd niet goed afgedekt in de werkplaats gestaan dus dat vertrouwde ik sowieso niet helemaal.

En het laatste stukje van de puzzel is binnengekomen!
Afbeelding

Onderste carterpan van Extreme Tuning, die ook mijn spruitstukken hebben gemaakt. Nu past de 12V oliepan icm de 24V ketting oliepomp. Echt top gemaakt, hele mooie lassen en de flens is ook nog mooi vlak en goed aan de maat.

Dus volgende stappen zijn motor opbouwen, motorruimte aflassen en spuiten en de auto opbouwen. Hopelijk dit jaar de eerste start.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4311
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za jun 03, 2023 08:10

Laat je het vliegwiel gelijk nog wat afdraaien/lichter maken?

Handig dat plug and play carterdeksel van extreme tuning,
Jammer dat er geen koelfinnetjes op zitten, maar je kan niet alles hebben.
En anders werkt een oliekoeler of warmtewisselaar ook wel als het nodig blijkt.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1686
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za jun 03, 2023 11:51

Ik heb een custom licht gewicht vliegwiel, dat komt wel goed 8)

Ja die pan blijft inderdaad een compromis. Want er zijn oplossingen waarbij je de koelvinnen behoudt, maar dan lever je wel serieus in op bodemvrijheid.
Dit was uiteindelijk voor mij de snelste, makkelijkste en ook goedkoopste oplossing.

En ik heb een Bosch oliedruk en temperatuur sensor op de motor die op mn ECU zit. Dus ik kan real-time gewoon de olietemperatuur bijhouden. Als het te gek wordt kan er altijd nog een koeler ofzo bij. Maar eerst maar eens aankijken. Origineel zit er wel een koeler op een 3.2 maargoed die hebben dan ook altijd in krappe motorruimtes met katalysators aan de spruitstukken gezeten. Dus het zou nog best wel eens mee kunnen vallen. Echt heftig circuit gebruik is toch niet waar deze auto voor bedoeld is.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4311
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za jun 03, 2023 17:29

Ik heb een custom licht gewicht vliegwiel, dat komt wel goed 8)

Ja die pan blijft inderdaad een compromis. Want er zijn oplossingen waarbij je de koelvinnen behoudt, maar dan lever je wel serieus in op bodemvrijheid.
Dit was uiteindelijk voor mij de snelste, makkelijkste en ook goedkoopste oplossing.

En ik heb een Bosch oliedruk en temperatuur sensor op de motor die op mn ECU zit. Dus ik kan real-time gewoon de olietemperatuur bijhouden. Als het te gek wordt kan er altijd nog een koeler ofzo bij. Maar eerst maar eens aankijken. Origineel zit er wel een koeler op een 3.2 maargoed die hebben dan ook altijd in krappe motorruimtes met katalysators aan de spruitstukken gezeten. Dus het zou nog best wel eens mee kunnen vallen. Echt heftig circuit gebruik is toch niet waar deze auto voor bedoeld is.
Ja bodemvrijheid is ook wat waard!
Snel en goedkoop ook trouwens. :D
En op straat zal het idd allemaal wel meevallen met olietemp.

Custom lichtgewicht vliegwiel, lekker. 8)
Hoeveel kg?
Waar heb je hem vandaan?

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1686
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za jun 03, 2023 21:24

Goedkoop bedoel ik overigens relatief :mrgreen: Maar je hebt gewoon niet super veel opties tegenwoordig, als je een voorraadje 164 motoren hebt liggen dan is het denk ik allemaal wat simpeler te doen omdat je dan bijv. een oliepomp om kan bouwen. Maarja dat spul ligt niet meer voor t oprapen...

Vliegwiel is van TTV racing.
Is in de basis een 75 V6 vliegwiel maar dan met de starterkrans op de originele 166/gta locatie. Zal ergens rond de 4-5kg wegen.
Als ik op google kijk weegt een standaard 12V V6 vliegwiel rond de 10-12 kg dus dat is nogal een klap meer, deze V6 zal wel lekker aan het gas hangen denk ik :twisted:

Overigens komt het vliegwiel uit Engeland, en zoals alles auto gerelateerd uit dat land is het nèt niet helemaal goed. Het torentje waar de donut op rust waren ze een bewerking op vergeten. Daar hoort een kleine verjonging in te zitten die in de donut valt, maar die zat er dus niet op. Dat heb ik hier in de buurt maar af laten draaien in plaats van het helemaal terug naar Engeland te sturen.

Terug naar “Projecten”