DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfetta 1.8 Daily

ma mar 20, 2023 17:10

Remmen ontluchten ook met de kont zo hoog mogelijk in de lucht.
Verder helpt (te) veel wiellagerspeling en veel speling op de lagers van de uitgaande bakassen (waar de acherste remschuiven aan hangen) ook niet bij een hoog rempedaal.
Idem voor afstelling handrem, dwz de afstelling op de remtangen.
En de ene remslang is de andere niet qua uitzetten met hard remmen.

Ik neem tenminste aan dat je met zompig het pedaalgevoel bedoelt.
Of "bijten" de blokken niet?

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfetta 1.8 Daily

ma mar 20, 2023 17:21

Vwb levensduur van de baksteunen.
De voorkant van de bak komt tijdens optrekken omhoog (pignon "klimt" in kroonwiel)
Daar zijn de baksteunen niet echt op ontworpen.
Daarom zit er aanslag boven de ingaande as van de koppeling om dat tegen te gaan.
Deze moet net niet rakend gemonteerd zitten (rakend geeft geluiden uit bak en koppeling door, minder comfortabel)
Afstelling zit onder de achterbank (tenminste wel bij een 75)
De contramoer zit helaas wel aan de onderkant van de auto, dus met gemonteerde bak "niet te lekker bereikbaar..."

Afbeelding

Afbeelding

Gr
DJ

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfetta 1.8 Daily

di mar 21, 2023 09:28

Daarom zit er aanslag boven de ingaande as van de koppeling om dat tegen te gaan.
Nooit geweten! Fijne informatie, helemaal met de foto's erbij.

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfetta 1.8 Daily

di mar 21, 2023 09:30

een korte opsomming van de werkzaamheden:
- Vervangen tussenlager en rubber van de cardan as
- Bakolie verversen
- Hulpkoppelingscilinder, koppelingsslang en druklager vervangen (koppelingsplaat en drukgroep bleek ondanks juiste nummer toch niet te passen helaas, dat volgt nog een keer)
- Baksteunen en bakrubber vervangen
Je zegt dat je op meer had gehoopt, maar dat is een behoorlijke lijst van tijdrovende klussen. Goed bezig!

Hele mooie Alfetta! Die retro-kleur staat hem goed. Bedankt voor de foto's.

superjesse
Full Member
Full Member
Berichten: 347
Lid geworden op: ma nov 03, 2014 18:07

Re: Alfetta 1.8 Daily

di mar 21, 2023 21:57

een korte opsomming van de werkzaamheden:
- Vervangen tussenlager en rubber van de cardan as
- Bakolie verversen
- Hulpkoppelingscilinder, koppelingsslang en druklager vervangen (koppelingsplaat en drukgroep bleek ondanks juiste nummer toch niet te passen helaas, dat volgt nog een keer)
- Baksteunen en bakrubber vervangen
Je zegt dat je op meer had gehoopt, maar dat is een behoorlijke lijst van tijdrovende klussen. Goed bezig!

Hele mooie Alfetta! Die retro-kleur staat hem goed. Bedankt voor de foto's.
Ik had ook op meer gehoopt :mrgreen:
Zijn afgelopen weekend niet meer aan mijn auto toegekomen. Gelukkig rijd die prima en zijn het enkel verbeteringen
In bezit:
1975 Alfa Romeo Alfetta GT 1.8
1977 Alfa Romeo Giulia Nuova 1.6
1984 Alfa Romeo Giulietta 1.6

Gehad:
1973 Alfa Romeo Giulia Super 1.3
1975 Alfa Romeo Alfetta 1800 sedan
2012 Alfa Romeo Mito 1.3 jtdm
2003 Alfa Romeo 156 berlina

Gebruikersavatar
sytse-rvn
Newbie
Newbie
Berichten: 27
Lid geworden op: do nov 10, 2011 11:48
Locatie: Leiden

Re: Alfetta 1.8 Daily

wo mar 22, 2023 17:50

Remmen ontluchten ook met de kont zo hoog mogelijk in de lucht.
Verder helpt (te) veel wiellagerspeling en veel speling op de lagers van de uitgaande bakassen (waar de acherste remschuiven aan hangen) ook niet bij een hoog rempedaal.
Idem voor afstelling handrem, dwz de afstelling op de remtangen.
En de ene remslang is de andere niet qua uitzetten met hard remmen.

Ik neem tenminste aan dat je met zompig het pedaalgevoel bedoelt.
Of "bijten" de blokken niet?

Gr
DJ
Met zompig bedoel ik inderdaad het pedaalgevoel. De lagerspeling zal ik eens controleren. Remslang is een nieuwe, dus het lijkt mij niet dat die een al te grote rol zou moeten spelen in dit verhaal. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de handremafstelling en wat die te maken heeft met het remmen met het pedaal, kan je dat misschien verder toelichten?
Vwb levensduur van de baksteunen.
De voorkant van de bak komt tijdens optrekken omhoog (pignon "klimt" in kroonwiel)
Daar zijn de baksteunen niet echt op ontworpen.
Daarom zit er aanslag boven de ingaande as van de koppeling om dat tegen te gaan.
Deze moet net niet rakend gemonteerd zitten (rakend geeft geluiden uit bak en koppeling door, minder comfortabel)
Afstelling zit onder de achterbank (tenminste wel bij een 75)
De contramoer zit helaas wel aan de onderkant van de auto, dus met gemonteerde bak "niet te lekker bereikbaar..."

Gr
DJ
Goede tip en duidelijke foto's, bedankt! Ik kwam hem wel tegen, maar ik had er nog geen aandacht aan besteed. Komt ook op het to-do lijstje.
Je zegt dat je op meer had gehoopt, maar dat is een behoorlijke lijst van tijdrovende klussen. Goed bezig!

Hele mooie Alfetta! Die retro-kleur staat hem goed. Bedankt voor de foto's.
Dat klopt ook wel hoor. Ik ben absoluut tevreden met de klussen van afgelopen weekend, maar je moet toch een beetje ambitieus blijven :mrgreen: .
Ik ben zelf ook erg blij met de kleur, past goed bij het model/bouwjaar vind ik zelf.
De gelukkige eigenaar van:
- Alfa Romeo Giulia 1300 Super '72 Rosso Amaranto
- Alfa Romeo Alfetta 1.8 '82 Avorio

Voormalig eigenaar van:
- Alfa Romeo 147 1.6 TS '04 Grigio Metallico
- Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm '12 Grigio Magnesio

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfetta 1.8 Daily

wo mar 22, 2023 19:52

De handrem afstelling van de achterklauwen heeft ook relatie op je pedaal gevoel. Als die te ruim staan dan moet je extra slag maken voordat de blokken aangrijpen. Als de klauwen wel goed gangbaar zijn dan wordt dit wel beter met genoeg remmen.

Ik heb bij mijn 1.8 75 echt alle remdelen vervangen (hoofdremcilinder, alle klauwen en ook de remdrukverdeler) icm EBC greenstuf en die heeft wel een echt fijn pedaal gevoel moet ik zeggen.

superjesse
Full Member
Full Member
Berichten: 347
Lid geworden op: ma nov 03, 2014 18:07

Re: Alfetta 1.8 Daily

wo mar 22, 2023 20:12

De handrem afstelling van de achterklauwen heeft ook relatie op je pedaal gevoel. Als die te ruim staan dan moet je extra slag maken voordat de blokken aangrijpen. Als de klauwen wel goed gangbaar zijn dan wordt dit wel beter met genoeg remmen.

Ik heb bij mijn 1.8 75 echt alle remdelen vervangen (hoofdremcilinder, alle klauwen en ook de remdrukverdeler) icm EBC greenstuf en die heeft wel een echt fijn pedaal gevoel moet ik zeggen.
In mijn beleving stel je de remklauwen af met de stelschroeven, dit staat los van de handrem toch?
In bezit:
1975 Alfa Romeo Alfetta GT 1.8
1977 Alfa Romeo Giulia Nuova 1.6
1984 Alfa Romeo Giulietta 1.6

Gehad:
1973 Alfa Romeo Giulia Super 1.3
1975 Alfa Romeo Alfetta 1800 sedan
2012 Alfa Romeo Mito 1.3 jtdm
2003 Alfa Romeo 156 berlina

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfetta 1.8 Daily

wo mar 22, 2023 21:21

eh ja het is een combinatie van. Je moet ook de handremkabel zelf afstellen maar als je zuigers niet goed zijn afgesteld krijg je die ook niet echt goed.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfetta 1.8 Daily

wo mar 22, 2023 22:00

De belangrijke afstelling voor je remsysteem als geheel is de stelschroeven op de achterremtangen. Alle 4, niet alleen de makkelijke.
Vergeet de speling in de handboeken, achterremmen licht slepend afstellen.
Je moet horen dat de blokken slepen, maar niet voelen.
Dat helpt enorm voor je rempedaal.

Vergelijk mbv een schuifmaat voor de grap je nieuwe remslang eens met de remslangen van de Giulietta van je broer die beter remt,
Diameter remslang opmeten voor en tijdens hard op rempedaal trappen.
Zit soms paar tienden verschil tussen ene en andere remslang.
1//4 phi D2 x lengte remslang etc etc.
Alle beetjes helpen.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
sytse-rvn
Newbie
Newbie
Berichten: 27
Lid geworden op: do nov 10, 2011 11:48
Locatie: Leiden

Re: Alfetta 1.8 Daily

za apr 01, 2023 15:16

Maar even een korte update.
Afgelopen weekend de achterste hardy-schijf en bijbehorend lagertje vervangen. Er zat er een op met een groter lager dan volgensmij de bedoeling was en dat lager paste dus ook niet in de nieuwe schijf. Gelukkig hadden we nog een as liggen met zo'n lagertje erop, wel in de juiste maat. Dus die eraf gehaald en op mijn as gezet. Past perfect.

In verband met andere plannen de rest van het weekend niet meer toegekomen aan de remmen. Zoals ik al zei, ze remmen prima, maar het gevoel mag wat directer. In de toekomst zal ik naar staal-omvlochten leidingen kijken. Op iets kortere termijn nogmaals tijd maken om de afstelling te checken. Ook het 'paddenstoeltje' boven de bak moet nog. ik had de achterbank eruit gehaald maar daar niks te vinden, ik vermoed omdat er isolatie/anti dreun overheen is geplakt.

Van de week wat onvrijwillig onderhoud helaas. :roll:
Een rateltje dat met name in de lage toeren steeds erger werd en op een zeker moment klonk alsof er iets geheel los was in de motor. Normaal stationair lopen was er ook al eigenlijk niet meer bij. Ondanks dat ik relatief dichtbij huis was toch maar gestopt op de eerste de beste parkeerplaats. Naar huis gewandeld en later op de fiets weer terug met een tas gereedschap. Kleppendeksel los en met de hand de motor rond gedraaid. Ineens zie ik mijn nokkenas een eind verspringen zonder de motor veel verder te draaien. Ondanks dat op het eerste gezicht de ketting niet slap leek, kwam hij nu af en toe wel slap te staan. De kettingspanner bleek genoeg vast te zitten om niet terug uit te komen, maar onvoldoende om onder beslating niet in te schuiven.
De kettingspanner gelost en gelukkig kwam deze gewoon weer terug naar buiten. Vervolgens gewoon goed vast gezet. Uiteraard de merktekens op de nokkenassen en het vliegwiel gecheckt en daaruit bleek dat de ketting niet versprongen was over de tandwielen. Boel weer in elkaar gezet en met een ommetje naar huis gereden. Geen problemen meer ervaren sinds dien. :D
Ik had al het voornemen een pechtas met wat essentiëel gereedschap in de auto te leggen. Dat heb ik nog diezelfde middag gerealiseerd, dan kan je tenminste wat als je een keer pech hebt. Hieronder twee foto's van het 'incidentje' en als bonus eentje van het weekend ervoor.


Oeps...
Afbeelding
De boel maar even open getrokken
Afbeelding
De giulietta en de alfetta voor wat boodschappen een weekje eerder 8)
Afbeelding
De gelukkige eigenaar van:
- Alfa Romeo Giulia 1300 Super '72 Rosso Amaranto
- Alfa Romeo Alfetta 1.8 '82 Avorio

Voormalig eigenaar van:
- Alfa Romeo 147 1.6 TS '04 Grigio Metallico
- Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm '12 Grigio Magnesio

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfetta 1.8 Daily

za apr 01, 2023 17:09

Gevalletje geluk gehad...

Gr
DJ

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfetta 1.8 Daily

ma apr 03, 2023 09:51

Gevalletje geluk gehad...
en goed gehandeld!

Fijn dat het goed is gegaan. Het blok ziet er wel mooi schoon uit van binnen, weet je dat ook :)

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfetta 1.8 Daily

ma apr 03, 2023 21:07

hahaha mooi, sleutelen op de parkeerplaats bij de supermarkt. Vast wat aparte blikken gehad/vooroordeel bevestigende opmerkingen :lol:

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Alfetta 1.8 Daily

di apr 04, 2023 10:51

Lekker setje transaxles zo.

De kleur op de alfetta is bekend. Mijn ex fetta 2.0 heeft ook bij glana tekoop gestaan. Daar was zo'n beetje alles aan vervangen. Reed top. In plaats van kogels op de caster stangen had ik daar pu geloof ik, in plaats van de standaard rubbertjes. Deed wonderen!
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Terug naar “Projecten”