Gebruikersavatar
Klevant
Full Member
Full Member
Berichten: 422
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 20:42
Locatie: Hapert

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

za jul 30, 2022 01:00

Maastricht of omgeving! 😉
heb: Giulia 2ltr 69, 33 QV 1e serie 86, voor dagelijks een VW ID.3
had: Alfa 145ie, Spider '91

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

ma okt 24, 2022 14:07

Na 6 maanden en 2000km eindelijk het eerste defect. Gisteren wilde hij plots niet starten.
Sleutel omdraaien en geen enkel teken van leven. Ik hoor de brandstofpomp wel draaien als ik hem op contact zet, bij sleutel doordraaien hoor ik alleen een klikje onder de kap. Klinkt voor mijn gevoel niet als de klik van de startmotor, meer regio gasklephuis. Kan dat? (Kan alleen niet dochtbij genoeg komen met mn hoofd omdat ik de sleutel ook moet omdraaien)
Accu is 9 maanden oud, als ik sleutel omdraai met de lampen aan blijven ze gewoon branden. Die kan ik denk ik dus wel uitsluiten.
Voorheen ook geen enkele indicatie dat de startmotor de geest gaat geven. Ik denk dus eerder aan den los contact aan de startmotor of evt het contactslot.

Helaas staat hij in de stalling, dus even de startmotor eruit peuteren gaat niet. Vanavond maar eens met een zaklamp, wat gereedschap en de accu van de Giulia naar de auto gaan kijken.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

ma okt 24, 2022 15:31

Ik wil natuurlijk niet eigenwijs zijn, maar het lijkt als ik het zo lees toch de accu.

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

ma okt 24, 2022 15:34

Dat zou ik ook als eerste proberen. Accu. En relais controleren.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

ma okt 24, 2022 19:02

Even met losse draad van de + pool naar de kleine aansluiting op de startmotor gaan. Als hij dan goed rondgaat is de accu goed en moet je het in de bedrading of contactslot zoeken.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

ma okt 24, 2022 19:04

Bedenk me net dat de accu in de kofferbak staat bij een gtv6. Langere draad nodig dan.. of even kortsluiten op de startmotor zelf, met draad of bv schroevendraaier.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

ma okt 24, 2022 19:25

Da's nog geen feestje, bij een transaxle V6, om die kleine plus van de startmotor te bereiken.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

di okt 25, 2022 08:51

De hele startmotor is praktisch onbereikbaar, tenzij je teveel vrije tijd hebt is dat niet het eerste om te beginnen met zoeken.
Eerst contactslot maar eens overbruggen, even multimeter erop tijdens startpoging (accu spanning) en de (niet eens zo heel erg dunne) draad op zoeken die richting startsolenoid op de startmotor gaan en daar rechtstreeks spanning op zetten.
Als dat niks oplevert zou ik eens naar de startmotor op zoek gaan.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
joy
Full Member
Full Member
Berichten: 334
Lid geworden op: za jun 18, 2005 19:41

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

di okt 25, 2022 08:56

Kleine plus (klem 50) op startmotor zelf is inderdaad moeilijk te bereiken. Echter om een gtv6 startmotor te laten draaien/testen is heel eenvoudig. In de ommanteling van de dikke toevoer pluskabel naar de startmotor loopt ook de draad voor aansturing startrelais (klem 50). Deze dikke plus is op het schutbord verbonden (achter een zwart kapje wat meestal ontbreekt) met de dikke kabel vanaf de accu. Je ziet dus de dikke kabel vanaf de startmotor en vanuit de ommanteling nog een kleine zwarte draad die naar een aansluitpunt (weer met meestal zwart kapje ervoor) naast eerder genoemd aansluitpunt gaat. Ik haal, als ik alleen aan zo'n motor werk, dat kleine zwarte draadje los (stekkerverbinding) en leg die tegen de aansluiting waar de dikke kabels met elkaar verbonden zijn. Dan moet de startmotor werken, mits een goede accu. Alleen dat stukje draad door de ommanteling zou dan nog kapot kunnen zijn maar dat heb ik nog niet meegemaakt. Wel de auto in de vrij zetten want anders wordt je garagebox groter.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

di okt 25, 2022 09:17

Gisteren even naar de auto geweest....en natuurlijk meteen starten. :roll:
Had o.a. al de accu van de Giulia bij me en koperdraad om ff het contactslot door te lussen. Kon er alleen weinig mee nu.
Heb de auto gelijk mee naar huis genomen om verder te kijken.
Kon helaas niet gaan doormeten met draaiende motor, want de kinderen lagen in bed. Ten 2e was mn multimeter stuk, dus ff nieuwe besteld. Had wel nog soort van accutester liggen, die gaf 12.6v aan.

Druppellader aangesloten en opvallend genoeg duurde het een paar uur voordat hij FULL aan gaf.

2 dingen nog:
- startmotor is inderdaad onbereikbaar door spruitstuk en hitteschild.
- het laadstroom lampje brandt bij mij altijd zwak bij stationair. Zodra de toeren boven de 1000 komen gaat het uit. Als ik verbruikers aan zet gaat t weer heel zwak branden. Wellicht dynamo eens doormeten?
Ik heb er voorheen nooit aandacht aan geschonken want de temp meter er naast geeft ook standaard paar graden te weinig aan. En mn Spider zn laadstroom lampje brandt ook al 20 jaar zonder issues.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

di okt 25, 2022 09:20

Kleine plus (klem 50) op startmotor zelf is inderdaad moeilijk te bereiken. Echter om een gtv6 startmotor te laten draaien/testen is heel eenvoudig. In de ommanteling van de dikke toevoer pluskabel naar de startmotor loopt ook de draad voor aansturing startrelais (klem 50). Deze dikke plus is op het schutbord verbonden (achter een zwart kapje wat meestal ontbreekt) met de dikke kabel vanaf de accu. Je ziet dus de dikke kabel vanaf de startmotor en vanuit de ommanteling nog een kleine zwarte draad die naar een aansluitpunt (weer met meestal zwart kapje ervoor) naast eerder genoemd aansluitpunt gaat. Ik haal, als ik alleen aan zo'n motor werk, dat kleine zwarte draadje los (stekkerverbinding) en leg die tegen de aansluiting waar de dikke kabels met elkaar verbonden zijn. Dan moet de startmotor werken, mits een goede accu. Alleen dat stukje draad door de ommanteling zou dan nog kapot kunnen zijn maar dat heb ik nog niet meegemaakt. Wel de auto in de vrij zetten want anders wordt je garagebox groter.
Thanks, die dikke draad en kapje had ik idd gezien! Durfde er alleen niks mee te doen niet weten wat er nog allemaal meer op aangesloten zit.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

kokos
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 13:02
Locatie: Den Haag

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

di okt 25, 2022 10:13

Dat zwakke lampje-ding heeft de mijne ook. Ik heb wel eens gelezen dat een iets zwaarder lampje dat kan oplossen 😇

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

di okt 25, 2022 16:30

Kleine plus (klem 50) op startmotor zelf is inderdaad moeilijk te bereiken. Echter om een gtv6 startmotor te laten draaien/testen is heel eenvoudig. In de ommanteling van de dikke toevoer pluskabel naar de startmotor loopt ook de draad voor aansturing startrelais (klem 50). Deze dikke plus is op het schutbord verbonden (achter een zwart kapje wat meestal ontbreekt) met de dikke kabel vanaf de accu. Je ziet dus de dikke kabel vanaf de startmotor en vanuit de ommanteling nog een kleine zwarte draad die naar een aansluitpunt (weer met meestal zwart kapje ervoor) naast eerder genoemd aansluitpunt gaat. Ik haal, als ik alleen aan zo'n motor werk, dat kleine zwarte draadje los (stekkerverbinding) en leg die tegen de aansluiting waar de dikke kabels met elkaar verbonden zijn. Dan moet de startmotor werken, mits een goede accu. Alleen dat stukje draad door de ommanteling zou dan nog kapot kunnen zijn maar dat heb ik nog niet meegemaakt. Wel de auto in de vrij zetten want anders wordt je garagebox groter.
Dat bedoelde ik met zoek de draad op richting de startmotor en zet daar spanning op.
Maar dit is een mooie bullitproef uitleg. :D

Als ik het allemaal zo lees zeg ik spanningsverlies over contactslot,

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

wo okt 26, 2022 21:03

Kleine plus (klem 50) op startmotor zelf is inderdaad moeilijk te bereiken. Echter om een gtv6 startmotor te laten draaien/testen is heel eenvoudig. In de ommanteling van de dikke toevoer pluskabel naar de startmotor loopt ook de draad voor aansturing startrelais (klem 50). Deze dikke plus is op het schutbord verbonden (achter een zwart kapje wat meestal ontbreekt) met de dikke kabel vanaf de accu. Je ziet dus de dikke kabel vanaf de startmotor en vanuit de ommanteling nog een kleine zwarte draad die naar een aansluitpunt (weer met meestal zwart kapje ervoor) naast eerder genoemd aansluitpunt gaat. Ik haal, als ik alleen aan zo'n motor werk, dat kleine zwarte draadje los (stekkerverbinding) en leg die tegen de aansluiting waar de dikke kabels met elkaar verbonden zijn. Dan moet de startmotor werken, mits een goede accu. Alleen dat stukje draad door de ommanteling zou dan nog kapot kunnen zijn maar dat heb ik nog niet meegemaakt. Wel de auto in de vrij zetten want anders wordt je garagebox groter.
Dat bedoelde ik met zoek de draad op richting de startmotor en zet daar spanning op.
Maar dit is een mooie bullitproef uitleg. :D

Als ik het allemaal zo lees zeg ik spanningsverlies over contactslot,

Gr
DJ
Was duidelijk en is me gelukt! Scheelt me weer de kap van de stuurkolom eraf schroeven. :-)
"Helaas" startte de auto gewoon weer met de sleutel, dus heb nog niet kunnen kijken of dit dan het euvel is.
Voor de zekerheid bouw ik er wel even een nieuwe accu in. De huidige zat er in bij aanschaf maar zou niet oud moeten zijn. (edit: 05/21 zag ik net)

Mijn nieuwe multimeter is per post onderweg, dus die kan ik nog gebruiken om uit te lezen. Ik ben alleen echt geen elektro-held. Moet ik m dan doormeten op rood en zwart? En welke waarde moet ik dan zien als hij wel/niet stuk is?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GTV6 barnfind project (met APK nu!)

do okt 27, 2022 20:54

Ff zonder schema en uit het hoofd op basis ervaring andere oude alfa's met voor zover mij bekend zelfde kleurcodering.
Rood is spanning naar contactslot.
Zwart is draad naar startsolenoid of op de startmotor, of startrelais als je zo gelukkig bent dat alfa die in jouw in auto heeft ingebouwd.
Wat je wilt weten is spanningval over contactslot, van de rode draad naar de zwarte draad, als alles in goede staat is dan is dat paar tiende volt max. (ideaal nul volt)
Tijdens starten trekt de startmotor de boordspanning al omlaag, als spanningsverlies over contactslot nu ook 2 of 3 volt is agv gammel binnenwerk, houd je op startsolenoid van de startmotor maar circa 7 of 8 volt over, te weinig om hem te bedienen en de startmotor in te schakelen.
Aangezien het erop lijkt dat de storing nog niet "hard" is en het er ook op lijkt dat het contactslot gerelateerd is (accu van 2021 zou niet stuk mogen zijn, kan wel natuurlijk) kan je de multimeter even permanent over je contactslot knopen mbv kabelschoentjes van RDAE.nl en tijdens starten de spanningsval bekijken.

Deze bijvoorbeeld: https://www.rdae.nl/15230-00-piggy-back-serie-tp.html

Of deze: https://www.rdae.nl/6308-mm-30-289.html

Ik denk niet dat het de accu is, maar zou hem wel even goed opladen en even laten testen. Kleine moeite. Kijk dan ook even of de polen van de accu wel goed vast in de accu zitten en of er geen verdachte witte aanslag rond de polen zit. Don't ask me how I now....

Maar ik zet mijn geld op gaar contactslot.

Gr
DJ

Terug naar “Projecten”