sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

wo jul 28, 2021 15:54

Kiss, zou ik willen adviseren. "Even snel de kop lichten" wil bij een Nord nog weleens heel erg tegenvallen, en als je eraan begint ben je 100% committed, óók als die kop veel vaster blijkt te zitten dan je gehoopt had. Dan wordt het bussen trekken (want de onderste seals), kopje reviseren en dan meteen ook de rest maar meenemen. Prima als je dat graag wil (heb ik zelf ook gedaan), maar als je wil rijden: kop erop laten en alleen dat carter doen.

Zelfs al is de boel versleten en verbruikt het blokje 1 liter olie op 1000km: hoeveel kilometers ga je maken? Dan zou ik er het eerste jaar gewoon 5 liter olie doorheen stoken en 5000km plezier hebben. Een rebuild komt dan later wel, en echt stuk loopt een nordje zomaar niet.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

wo jul 28, 2021 16:48

Is ook waar en kan ik ook begrijpen.

Maar net hoe je in de wedstrijd zit, waar je zin in hebt, of de middelen.
Joris
Nu: 1750 Berlina 1971 <<<===KLIKKEN

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Jamesz
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

do jul 29, 2021 15:29

Is ook waar en kan ik ook begrijpen.

Maar net hoe je in de wedstrijd zit, waar je zin in hebt, of de middelen.
Precies dat laatste; het mooiste is natuurlijk om het blok volledig aan te pakken. Daar heb / wil ik momenteel niet de middelen voor vrij maken. Mijn eerste doel is om het motortje lopend te krijgen en daarmee de Juul rijdend. Dan kan hij langs het RDW om de kenteken herinschrijving en motor-omkeuring in orde te maken. Olie keerringen zijn keurig droog maar wellicht verstandig nu direct aan te pakken ivm uitdroging / scheuren wanneer het blokje weer draait.

Aansluitend de rotte dorpel vervangen en dan langzaam aan richting APK.
Giulia Nuova Super 1600

Jamesz
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

ma sep 13, 2021 13:42

Inmiddels weer de nodige stappen verder.

Kort voor onze zomervakantie de versnellingsbak los getrokken van het blok. Gezien de vette (olieachtige) drap aan de binnenzijde van het koppelingshuis verdacht ik het olieseal op de ingaande as van de bak. Na een grondige reinigingsbeurt de bak drie weken op de werkbank laten staan om te zien waar er eventueel olie naar buiten zou komen. Dat resulteerde toch in een iets andere constatering;

Afbeelding

De olie lekkage zit op de moeren waarmee het koppelingshuis aan de bak zit. Lekt het veel? Nee, het zweet. Maar wel genoeg om na drie weken een klein lekspoor aan de binnenzijde te veroorzaken. Hoe dit het beste aan te pakken? Oorzaak zal in de vloeibare pakking rondom de draadeinden van de bak en koppelingshuis liggen? Ik kreeg een tip om eventueel aluminium sluitringen icm nylock moeren te plaatsen. Dat zou dusdanig afsluiten dat het niet meer zou lekken? Anderzijds twijfel ik om de bak af te tappen, het koppelingshuis los te halen en nieuwe vloeibare pakking aan te brengen. Dit is immers zoals het hoort te zitten.

Is dat laatste een risicoloze operatie of kan ik daarbij (uiteraard met gebruik van gezond verstand) iets verpesten?

Verder lekker bezig geweest met de motor.
Order geplaatst bij de vrienden van AlfaClassic voor allerlei klein spul onder de noemer; nu we de boel toch los hebben.

Afbeelding
Spulletjes, spulletjes, spulletjes! En dit was nog maar een klein deel van de levering.

Afbeelding
De ontsteking was duidelijk toe aan een refresh.

Afbeelding
Out with the old....

Afbeelding
In with the new! Inmiddels begint het weer op een motor te lijken en naderen we het moment van inbouwen om eens te zien of het beestje wil lopen. De nodige kleine aanbouwdelen waren dusdanig gecorrodeerd dat ze voor het oog een fris laagje verf hebben gekregen. Zodoende ziet het er allemaal al weer een stuk frisser uit dan voorheen.

Next on te list;
* Drukgroep & koppelingsplaat lossen en qua conditie checken;
* Lekkage versnellingsbak fixen;

* Inbouwen en starten.
* Richting RDW voor herinschrijving van het kenteken en motorwissel (ivm 1300 naar 1600) keuring.
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

ma sep 13, 2021 15:22

Ga je daarvoor naar de RDW?
Lijkt me niet noodzakelijk.
(Optisch geen verschil)
Joris
Nu: 1750 Berlina 1971 <<<===KLIKKEN

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1468
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

ma sep 13, 2021 18:52

Voor die motorwissel hoef je volgens mij niet naar de RDW idd.

Even gecheckt op www.rdw.nl wat er bij mijn eigen Nuova vermeld staat:
- Bij Basis staat handelsbenaming Giulia Super 1.6 Lusso,
- Bij Motor & Milieu staat "Cilinderinhoud: niet geregistreerd" en "Aantal cilinders: 4".

Dus voor die grotere cilinderinhoud hoef je hem niet om te laten keuren. Heb ik ook nog nooit gehoord dat iemand dat liet doen.
Wel als het een ombouw is van bijv. een 4- naar een 6-cilinder (wat o.a. bij 75's en Alfetta's wel gedaan werd).


.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru
Guru
Berichten: 1928
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

ma sep 13, 2021 22:09

Ff koppelingshuis er af halen en nieuwe vloeibare pakking er tussen. Geen silicone.

Jamesz
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

di sep 14, 2021 12:47

Voor die motorwissel hoef je volgens mij niet naar de RDW idd.

Even gecheckt op www.rdw.nl wat er bij mijn eigen Nuova vermeld staat:
- Bij Basis staat handelsbenaming Giulia Super 1.6 Lusso,
- Bij Motor & Milieu staat "Cilinderinhoud: niet geregistreerd" en "Aantal cilinders: 4".

Dus voor die grotere cilinderinhoud hoef je hem niet om te laten keuren. Heb ik ook nog nooit gehoord dat iemand dat liet doen.
Wel als het een ombouw is van bijv. een 4- naar een 6-cilinder (wat o.a. bij 75's en Alfetta's wel gedaan werd).


.
Het is inderdaad een optie om de gok te nemen bij het RDW. De oude inschrijving bij het RDW vermeld momenteel wel degelijk dat het een 1300cc motor betreft. Navraag bij het RDW leert dat het feit dat het motornummer en inhoud straks afwijkt van de oude inschrijving er toe kan leiden dan alleen de schouw voor herinschrijving van het kenteken niet voldoende is. Toen de auto uit Belgie terug naar NL kwam was dat in ieder geval een issue voor het 2000cc blok wat er toen in hing.

Om te voorkomen dat ik straks 2x langs het RDW moet wil ik het nu gewoon combineren. Dan staat alles meteen goed op papier bij het RDW. Hopelijk twee vliegen in één klap dus.
Giulia Nuova Super 1600

Jamesz
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

vr okt 01, 2021 14:47

Paar weekjes en de nodige stappen verder.

Heb het koppelingshuis los gehaald van de bak; het leek wel alsnog daar nooit iets van pakking oid tussen heeft gezeten. Kan dat zo zijn geweest vanuit de fabriek?

Afbeelding

Inmiddels zit de bak weer netjes in elkaar, voorzien van een vers laagje vloeibare pakking op de contactvlakken en rondom de bouten.

Zijdelings projectje; het originele Hellebore stuur. Als gevolg van ouderdom diverse scheuren in de lakafwerking en enkele in het houtwerk. Dat pakt niet lekker vast dus die moet los om gerestaureerd te worden?! Met wat reststukken metaal het originele gereedschap hiervoor na getracht te maken. Onder aan de streep; na een paar slagen met een steeksleutel en een luide knal veroorzaakt door het los springen van het stuur van de kolom had ik een los stuur in mijn handen. Hoe dat er uit zag? Nou zo...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na enige noeste arbeid begint er inmiddels mooi glad, blank houtwerk te voorschijn te komen. Wanneer hij helemaal kaal is nog even langs een specialist voor een 2-componenten lak en we hebben weer een puntje van de lijst afgevinkt.

Afbeelding

Tja, dan die bumpers... Onder de bevestigingspunten van de bumpers zit wat lelijk lakwerk / beginnende roest wat ik even goed wilde bekijken. Ook een Nuova heeft zonder bumpers best een lekker kontje al zeg ik het zelf.. Of ze er uiteindelijk weer terug op komen? Ik ben er nog niet helemaal uit voor mezelf.

En dan de laatste aanwinst; Juul stond nog altijd op een mengelmoes aan velgen. Allemaal 14" maar in 5J, 5,5J, met nokjes, zonder nokjes... In de basis best mooi die originele stalen velgen maar ik zocht toch iets 'anders'. Ook iets anders als de (tegenwoordig bijna standaard) 15" GTA replica's. Eerder deze week tegen een mooie set period-correcte Wolfrace wielen aangelopen. 6Jx14, ET-30. Dat zou toch moeten passen zou je denken. Nog de zelfde avond vanuit het werk doorgereden naar het zuiden van het land om de wielen op te halen. Voor proef (bij gebrek aan de juiste wielmoeren) twee wielen gemonteerd;

Afbeelding

Oog best dik, ook niet vreemd aangezien er 195/60-14 banden omheen liggen? Past dat? Ja... maar daar is vrijwel alles mee gezegd. ca. 10mm ruimte tot de buitenschermen dus dat kan in de praktijk best eens aan gaan lopen met deze banden. Misschien uiteindelijk toch maar een maatje smaller monteren.

Volgende stap; Carterpan demonteren & ontdoen van olie sludge en vervolgens langzaam aan de motor terug in bouwen.
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

za okt 02, 2021 09:59

Kijk even omhoog in de achterschermen of het bij inveren goed gaat?

In bochten leeft het ding ook in de breedte. Check je diabolo en voeg PU ringen in de t bar toe om speling op te vangen.
Indien nodig kan je het aanlegvlak van de remschijven afdraaien, max 4 mm geloof ik.
Joris
Nu: 1750 Berlina 1971 <<<===KLIKKEN

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6522
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

za okt 02, 2021 13:00

Bij wijziging van de motorcode dient er altijd omgekeurd te worden bij de RDW. Ook al blijft het vermogen gelijk of wordt het minder. Zelfs al zou de cilinderinhoud gelijk blijven moet er officieel bij een wijziging in motorcode omgekeurd worden. Dat het optisch niet zichtbaar is helpt je niet in het geval van een technische controle. Motorcode is leidend daarbij.

Als je een ongeluk maakt waarbij iemand gehandicapt raakt bv dan gaat dat jouw verzekering een heleboel geld kosten. Reken er maar op dat ze er alles aan doen om daaronder uit te komen. Op jou verhalen omdat de auto niet conform de papieren is hoort daar ook bij.

Het omkeuren stelt weinig voor. 6 tientjes ben je klaar. Je moet wel zorgen voor een aankoopbewijs oid voor de motor. De gegevens van de auto waar hij uitgekomen is zijn ze ook blij mee. RDW moet cilinderinhoud en vermogen invullen, als je dat mee aanlevert is dat makkelijker voor hen. :wink:

Als alles gewoon netjes gemaakt is hoef je geen problemen te verwachten. Helaas is eea een beetje afhankelijk van de keurmeester, daar kun je een slechte in treffen.

Zelf ben ik meer dan 10x meegeweest naar dergelijke keuringen met uiteenlopende projecten en we hebben nooit ellende gehad. Wel vervelende kleine dingen maar nooit echte problemen. Mijn giulia met jtd motor en zelfbouw achteras moest ook langs de RDW en werd ook goedgekeurd. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Jamesz
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

ma okt 11, 2021 16:35

Ondanks dat ik weinig leven in de projecten topics zie, blijf ik hier, eigenwijs als ik ben, stug door gaan met het plaatsen van updates.

Volgend puntje op mijn lijst was het lossen van de carterpan om de motor te ontdoen van de oude drap. Bij gebrek aan een fatsoenlijke motorbok besloten het blok tijdelijk (zonder versnellingsbak) in de auto te hangen. Direct een mogelijkheid eens te zien hoe dat er nu, met de kleurdetails welk ik her en der heb aangebracht zou staan. Best aardig al zeg ik het zelf;

Afbeelding

Volgende klus; los die carterpan! Voorwielen op bokjes en we konden er prima bij. Wederom alles prima gangbaar, geen rotte boutjes, alles ging weer soepel los.

Afbeelding

Wat ik daarbinnen aantrof; drap.... ruim een centimeter zwarte bagger...

Afbeelding

Onder het mom; Dasty doet als ontvetter wonderen! Het pannetje is inmiddels werkelijk weer als nieuw van binnen.

Afbeelding

Omdat er in de bovenste carterpan ook nog redelijk wat vuil zit aangekoekt alsnog besloten om dat deel er ook onderuit te trekken. Inmiddels ligt die op de werkbank. De Dasty is op dus binnenkort nog maal eens een bezoekje aan de Action zodat we weer kunnen poetsen.
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

ma okt 11, 2021 17:35

Lekker bezig. Zat de aanzuigmond van de oliepomp in de dikke smurrie?
Joris
Nu: 1750 Berlina 1971 <<<===KLIKKEN

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

yellowsub
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: di apr 11, 2006 13:31

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

wo okt 13, 2021 15:00

Prachtig om te lezen; hartelijk dank voor het delen!

Dasty is toch Wibra, Action voor de roestomvormer; ik leer graag bij ;-)

Benieuwd naar je volgende update

Gebruikersavatar
Klevant
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 20:42
Locatie: Hapert

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

wo okt 13, 2021 16:34

Ik vind het ook lekker om te volgen! Juist leuk dat er wat gebeurt in het "projecten-topic".

Dasty is gewoon goedkope en efficiënte ontvetter.
heb: Alfa 33 QV 1e serie, Spider '91, voor dagelijks een VW ID.3
had: Alfa 145ie

Terug naar “Projecten”