sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 634
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

wo jul 28, 2021 15:54

Kiss, zou ik willen adviseren. "Even snel de kop lichten" wil bij een Nord nog weleens heel erg tegenvallen, en als je eraan begint ben je 100% committed, óók als die kop veel vaster blijkt te zitten dan je gehoopt had. Dan wordt het bussen trekken (want de onderste seals), kopje reviseren en dan meteen ook de rest maar meenemen. Prima als je dat graag wil (heb ik zelf ook gedaan), maar als je wil rijden: kop erop laten en alleen dat carter doen.

Zelfs al is de boel versleten en verbruikt het blokje 1 liter olie op 1000km: hoeveel kilometers ga je maken? Dan zou ik er het eerste jaar gewoon 5 liter olie doorheen stoken en 5000km plezier hebben. Een rebuild komt dan later wel, en echt stuk loopt een nordje zomaar niet.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

wo jul 28, 2021 16:48

Is ook waar en kan ik ook begrijpen.

Maar net hoe je in de wedstrijd zit, waar je zin in hebt, of de middelen.
Joris
Nu: 1750 Berlina 1971 <<<===KLIKKEN

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Jamesz
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

do jul 29, 2021 15:29

Is ook waar en kan ik ook begrijpen.

Maar net hoe je in de wedstrijd zit, waar je zin in hebt, of de middelen.
Precies dat laatste; het mooiste is natuurlijk om het blok volledig aan te pakken. Daar heb / wil ik momenteel niet de middelen voor vrij maken. Mijn eerste doel is om het motortje lopend te krijgen en daarmee de Juul rijdend. Dan kan hij langs het RDW om de kenteken herinschrijving en motor-omkeuring in orde te maken. Olie keerringen zijn keurig droog maar wellicht verstandig nu direct aan te pakken ivm uitdroging / scheuren wanneer het blokje weer draait.

Aansluitend de rotte dorpel vervangen en dan langzaam aan richting APK.
Giulia Nuova Super 1600

Jamesz
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

ma sep 13, 2021 13:42

Inmiddels weer de nodige stappen verder.

Kort voor onze zomervakantie de versnellingsbak los getrokken van het blok. Gezien de vette (olieachtige) drap aan de binnenzijde van het koppelingshuis verdacht ik het olieseal op de ingaande as van de bak. Na een grondige reinigingsbeurt de bak drie weken op de werkbank laten staan om te zien waar er eventueel olie naar buiten zou komen. Dat resulteerde toch in een iets andere constatering;

Afbeelding

De olie lekkage zit op de moeren waarmee het koppelingshuis aan de bak zit. Lekt het veel? Nee, het zweet. Maar wel genoeg om na drie weken een klein lekspoor aan de binnenzijde te veroorzaken. Hoe dit het beste aan te pakken? Oorzaak zal in de vloeibare pakking rondom de draadeinden van de bak en koppelingshuis liggen? Ik kreeg een tip om eventueel aluminium sluitringen icm nylock moeren te plaatsen. Dat zou dusdanig afsluiten dat het niet meer zou lekken? Anderzijds twijfel ik om de bak af te tappen, het koppelingshuis los te halen en nieuwe vloeibare pakking aan te brengen. Dit is immers zoals het hoort te zitten.

Is dat laatste een risicoloze operatie of kan ik daarbij (uiteraard met gebruik van gezond verstand) iets verpesten?

Verder lekker bezig geweest met de motor.
Order geplaatst bij de vrienden van AlfaClassic voor allerlei klein spul onder de noemer; nu we de boel toch los hebben.

Afbeelding
Spulletjes, spulletjes, spulletjes! En dit was nog maar een klein deel van de levering.

Afbeelding
De ontsteking was duidelijk toe aan een refresh.

Afbeelding
Out with the old....

Afbeelding
In with the new! Inmiddels begint het weer op een motor te lijken en naderen we het moment van inbouwen om eens te zien of het beestje wil lopen. De nodige kleine aanbouwdelen waren dusdanig gecorrodeerd dat ze voor het oog een fris laagje verf hebben gekregen. Zodoende ziet het er allemaal al weer een stuk frisser uit dan voorheen.

Next on te list;
* Drukgroep & koppelingsplaat lossen en qua conditie checken;
* Lekkage versnellingsbak fixen;

* Inbouwen en starten.
* Richting RDW voor herinschrijving van het kenteken en motorwissel (ivm 1300 naar 1600) keuring.
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

ma sep 13, 2021 15:22

Ga je daarvoor naar de RDW?
Lijkt me niet noodzakelijk.
(Optisch geen verschil)
Joris
Nu: 1750 Berlina 1971 <<<===KLIKKEN

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1459
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

ma sep 13, 2021 18:52

Voor die motorwissel hoef je volgens mij niet naar de RDW idd.

Even gecheckt op www.rdw.nl wat er bij mijn eigen Nuova vermeld staat:
- Bij Basis staat handelsbenaming Giulia Super 1.6 Lusso,
- Bij Motor & Milieu staat "Cilinderinhoud: niet geregistreerd" en "Aantal cilinders: 4".

Dus voor die grotere cilinderinhoud hoef je hem niet om te laten keuren. Heb ik ook nog nooit gehoord dat iemand dat liet doen.
Wel als het een ombouw is van bijv. een 4- naar een 6-cilinder (wat o.a. bij 75's en Alfetta's wel gedaan werd).


.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru
Guru
Berichten: 1924
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

ma sep 13, 2021 22:09

Ff koppelingshuis er af halen en nieuwe vloeibare pakking er tussen. Geen silicone.

Jamesz
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

di sep 14, 2021 12:47

Voor die motorwissel hoef je volgens mij niet naar de RDW idd.

Even gecheckt op www.rdw.nl wat er bij mijn eigen Nuova vermeld staat:
- Bij Basis staat handelsbenaming Giulia Super 1.6 Lusso,
- Bij Motor & Milieu staat "Cilinderinhoud: niet geregistreerd" en "Aantal cilinders: 4".

Dus voor die grotere cilinderinhoud hoef je hem niet om te laten keuren. Heb ik ook nog nooit gehoord dat iemand dat liet doen.
Wel als het een ombouw is van bijv. een 4- naar een 6-cilinder (wat o.a. bij 75's en Alfetta's wel gedaan werd).


.
Het is inderdaad een optie om de gok te nemen bij het RDW. De oude inschrijving bij het RDW vermeld momenteel wel degelijk dat het een 1300cc motor betreft. Navraag bij het RDW leert dat het feit dat het motornummer en inhoud straks afwijkt van de oude inschrijving er toe kan leiden dan alleen de schouw voor herinschrijving van het kenteken niet voldoende is. Toen de auto uit Belgie terug naar NL kwam was dat in ieder geval een issue voor het 2000cc blok wat er toen in hing.

Om te voorkomen dat ik straks 2x langs het RDW moet wil ik het nu gewoon combineren. Dan staat alles meteen goed op papier bij het RDW. Hopelijk twee vliegen in één klap dus.
Giulia Nuova Super 1600

Terug naar “Projecten”