sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 628
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

wo jun 09, 2021 09:57

Ondertussen ben ik langzaamaan aan het sper asje begonnen wat al een tijdje lag te wachten op wat liefde.

Klaar voor de operatie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wiellagers: goed. Da's alvast fijn.

Asbuis eraf, diff eruit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bewijs van een vorige minnaar ;-)
Afbeelding

En een standaard 25% platen stack:
Afbeelding

Lagers van het diff zelf zijn ook goed, pignon ook. Alles draait soepel en geruisloos, dus daar ga ik niks aan doen. Wel nieuwe askeerringen natuurlijk.

Nu eerst alles schoonmaken, de asbuizen netjes maken, het sper uitshimmen op de juiste speling (2 tiende mm?), terug in elkaar en dan eronder. Upgrade naar 4 plaatjes kan eventueel later nog, eerst maar eens kijken hoe het zo bevalt.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1607
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

ma jun 14, 2021 07:32

destijds bij mijn de bak van mijn Alfetta, extra sper plaatjes toegevoegd, en dat verschil merkte je best wel :mrgreen:
zal mede ook door het opnieuw uitshimmen komen, maar nu meer dan 10 jaar verder zou het het weer opnieuw mogen gebeuren :wink:
Nu:
Giulia 2000 Ti '70
Giulia 1750 super '72
Berlina 1750 TwinSpark '71
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0 subaru to be ;-)
scarb 5082

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

do jun 17, 2021 21:41

Lekker bezig!

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 628
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

wo jul 07, 2021 09:39

Ondertussen is de as weer opgebouwd en ligt klaar om te monteren. Remmen zet ik over, wat nu op de auto zit is goed, dus waarom niet.

Verder is er weinig gedaan de laatste maand, anders dan wat meer gepruts met de 3d printer:

Afbeelding

Afbeelding

geprint in PLA, wat vanaf 50 graden zacht wordt, maar schijnbaar na "afbakken" (uurtje in de oven op 100 graden) opeens tot >120 graden hard zou blijven. We gaan het zien.

O, en waarom? Gewoon, omdat het kan :lol:

Gebruikersavatar
Seliquella
Full Member
Full Member
Berichten: 499
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

wo jul 07, 2021 10:01

Gaaf :thumbs: , ben benieuwd of je verbetering gaat merken.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 628
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

wo jul 07, 2021 10:15

in vermogen / koppel scheelt het waarschijnlijk niks, want zelfde lengte en het verschil tussen een halve en volledige radius aan het eind is heel erg klein in airflow. Zeker op een verder standaard motortje. Ik wilde vooral van het slangklemmen feest af, de aluminium uitvoering zit met een stukje siliconenslang en twee slangklemmen per stuk vast. De geprintte uitvoering kan ik straks simpelweg verlijmen en klaar. Een stuk cleaner.

En omdat het kan ;-)

Het was #10, het wordt #9:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6562
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

wo jul 07, 2021 14:37

Wel ook meteen interessante info over de kelkjes :thumbs:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

33 1.7 IE '90 Giardino
i3 '17

Gebruikersavatar
Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1484
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

wo jul 07, 2021 18:58

Leuk, laatst ook geprobeerd met 3d geprinte kelkjes.
Maar dat was op Webers.
En kan je vertellen dat meeste 3d print materialen niet zo houden van de benzinedampen. Daar wordt t zacht van. Maar met throttlebodies is dat wel beter natuurlijk, veel gecontroleerder met inspuiting.

Zou zelf uit ASA printen, dat heeft wel kans. En werkt ook op een Ender 3. PETG overleeft ook prima qua temperatuur. PLA geef ik zelf weinig kans van slagen. Niet alleen qua temperatuur, maar ook qua sterkte. Wel perfect om goedkoop en makkelijk prototypes te maken om je pasvorm zeker te stellen.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 628
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

wo jul 07, 2021 20:39

Pas een testplaatje een week in benzine gehad, gebeurde niks mee. Na het afbakken zou temperatuur ook niet zo'n probleem moeten zijn, maar we gaan het zien. Als dit niks werkt koop ik een rolletje nylon met koolstofvezels erin en wordt het dat. Het is natuurlijk ook geen hoog belast onderdeel, en het is me het experiment wel waard :-)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Seliquella
Full Member
Full Member
Berichten: 499
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

wo jul 07, 2021 20:53

in vermogen / koppel scheelt het waarschijnlijk niks, want zelfde lengte en het verschil tussen een halve en volledige radius aan het eind is heel erg klein in airflow. Zeker op een verder standaard motortje. Ik wilde vooral van het slangklemmen feest af, de aluminium uitvoering zit met een stukje siliconenslang en twee slangklemmen per stuk vast. De geprintte uitvoering kan ik straks simpelweg verlijmen en klaar. Een stuk cleaner.

En omdat het kan ;-)

Het was #10, het wordt #9:

Afbeelding
Ik denk dat het nog erger was dan #10, ik denk eerder een combinatie tussen #3 en #5

Ben er een tijd geleden ook eens mee bezig geweest, bekijk deze info eens:
https://www.pdf-archive.com/2016/01/30/ ... k-info.pdf

Terug naar “Projecten”