Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2155
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

wo jan 13, 2021 14:05

Je moet ze niet helemaal aandraaien, al is niet duidelijk hoever.

Ik heb de flenzeninieder geval rondom met gelijke speling aangedraaid.
Joris
Nu: 1750 Berlina 1971 <<<===KLIKKEN

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4217
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di mar 16, 2021 11:24

Dikke week geleden heb ik de Giulia eindelijk weer terug thuis staan na een flinke update aan de motor.
In grote lijnen is vooral het onderblok aangepakt. Dus krukas polijst, nieuwe lagers, keeringen, 10548-nokkenassen, nieuwe zuigers en bussen. Cylinderkop was 10K geleden gedaan, nu alleen 2 klepbekers vervangen. Bak is open geweest en zijn 2 nieuwe synchro's in gezet, met ook overal nieuwe keerringen etc. Ook zit er nu een Alfaholics lichtgewicht vliegwiel op.
Nu een ruime 1000km rustig inrijden en dan kop natrekken + oliewissel. Ik heb nu al een 100km gereden, maar tot nu toe ben ik al zeer tevreden. Motor loopt echt een stuk mooier rond en de gasrespons is perfect. Wat meer doortrappen komt nog wel, maar eerste indruk is dus prima.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op za apr 17, 2021 21:44, 3 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 Vespa 50N
'85 Spider 2.0 Veloce
'21 Abarth 595 Esseesse

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4217
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

za apr 17, 2021 21:39

Vandaag ben ik de Spider gaan ophalen bij Eric Stevens. Ik kwam er niet meer uit, ik kreeg hem gewoon niet aan de praat nadat ik onder kap alles had nagelopen en ook de krukassensoren had vervangen.

Lang verhaal kort: kortsluiting bij de kabelboom in de buurt van de computer (achter de passagiersstoel). Daar zaten een aantal oude reparaties uit de jaren '90 aan de bedrading. Resultaat was een kapot ECU-relais, een aantal doorgefikte zekeringen en de computer zelf die een tik had gekregen. Uiteindelijk de computer open moeten maken om het te fixen, nieuw relais er in (das helaas een dure) en wat nieuwe stukken bedrading. 
Maargoed, werd dus wat duurder dan ik aanvankelijk had gedacht en gehoopt. Maar ik wilde al het werk aan het injectiesysteem van deze winter (gereviseerde injectoren, nieuwe inlaatrubbers, opgepimpte brandstofrail en nieuwe brandstofleidingen) niet teniet doen door de boel maar om te bouwen naar carburateurs. Dat komt nog wel een keer, vermoedelijk als me nogmaals zoiets als nu overkomt.
De eerste indruk is trouwens wel echt heel positief, de auto lijkt echt een stuk toerengretiger te zijn, vooral boven de 3000rpm. Ik meende altijd dat vooral kwam door de nokkenasversteller die ik nog steeds moet fixen, maar nu met de nieuwe injectoren schrik ik wel beetje van het verschil. :lol:

Uiteraard moet er altijd ook nog iets gebeuren:
- het gevoel in het gaspedaal is heel raar. Hij reageert pas na een slag van 2-3cm ofzo, het gevoel ik ook echt anders dan ik van de auto gewend ben. Ik denk dat ik even moet kijken of ik het gasstangmechanisme wellicht verkeerd heb gemonteerd. Hij loopt nu ook 1400rpm stationair, dat heeft hij nooit gedaan. :-s
- het contactslot is, volgens de traditie van deze auto, helaas ook overleden. Ik had al langer dat gevoel, daarom had ik altijd een koperdraadje klaar liggen om hem te hot-wiren. Maar de laatste weken voor de winter leek het probleem verdwenen en wtartte hij gewoon probleemloos met de sleutel. Nu zit er een startknop op 't dash en dat werkt eigenlijk prima. :-) Ik weet niet of ik nu meteen weer 150 euro aan een nieuw contactslot wil uitgeven als dit ook werkt. Het is wél veilig, want de knop werkt alleen als de sleutel op contact staat. 8)
- ik heb recent een dikkere stabi gekocht van 27mm. Die moet ik er ook maar eens onder hangen om de body roll wat tegen te gaan. 8)
'65 Giulia 1600 Super
'67 Vespa 50N
'85 Spider 2.0 Veloce
'21 Abarth 595 Esseesse

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4217
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma mei 03, 2021 16:23

Voor wie 't leuk vindt, mijn side-project is nu z.g.a. klaar. De Vespa 50N uit '67 is helemaal in orde. Helemaal kaal geweest tot op het blanke metaal, werkelijk ieder schroefje is nieuw. Uiterlijk gewoon 100% origineel gelaten, dus een "kale instapper" zoals de 50N was, zonder chroom, knipperlichten of remlicht. Enige toevoeging is een snelheidsmeter. Technisch wel beetje opgeleukt met een conversie naar 4-bak, betere remmen, verstelbare schokbrekers, externe bobine, dikke Dellorto carb, reedvalve-inlaat, "race" krukas en 85cc DR-zuiger. =P~
Alles werkt nu naar behoren, afstelling is klaar. Laatste tijd wat testritjes gemaakt, maar goed ook, want de nieuwe benzinekraan lekte en ook de (eveneens nieuwe) silentblock van de bovenste schokbreker zat een productiefout in.

Over een dikke 3 weken mag ik op audiëntie bij de RDW, dus nu nog even zorgen dat hij niet harder dan 50 loopt. :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 Vespa 50N
'85 Spider 2.0 Veloce
'21 Abarth 595 Esseesse

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2155
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma mei 03, 2021 19:55

=D>
Gaaf hoor!

Hoe zorg je dat hij bij de keuring niet te hard gaat?
Joris
Nu: 1750 Berlina 1971 <<<===KLIKKEN

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4217
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma mei 03, 2021 21:42

De 4e versnelling blokkeren :-$ (op stuur staat schakelpatroon voor een 3-bak)
'65 Giulia 1600 Super
'67 Vespa 50N
'85 Spider 2.0 Veloce
'21 Abarth 595 Esseesse

http://www.alfa-giulia.com

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1418
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma mei 03, 2021 23:30

En hoe blokkeer je een versnelling (zonder de boel te mollen)? :)

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 422
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di mei 04, 2021 07:26

Wat gaaf =D> De kleur is ook helemaal top!
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1134
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Groningen

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di mei 04, 2021 08:54

Blijft mooi om te lezen hoe je die oude beestjes de aandacht geeft die ze nodig hebben en ze zo op de weg weet te houden. :thumbs:

En ideaal dat je zo'n mooie sleutelruimte hebt, moet een mooie afleiding zijn naast je gezin. :mrgreen:
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT Squadra tuned (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco Squadra tuned (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4217
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di mei 04, 2021 10:03

Thanks mannen! Ik heb als 16-jarige nooit iets met scooters en brommers gehad. Nu ben ik 36 en heb ik mijn allereerste scooter dus :lol:
En hoe blokkeer je een versnelling (zonder de boel te mollen)? :)

Alles werkt nog met kabels, net zoals een fiets. Dus de kabel voor het opschakelen blokkeer je met een tonnetje (of 2) zodat hij niet verder dan de 3 gaat.

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 Vespa 50N
'85 Spider 2.0 Veloce
'21 Abarth 595 Esseesse

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4217
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di mei 04, 2021 17:18

En ideaal dat je zo'n mooie sleutelruimte hebt, moet een mooie afleiding zijn naast je gezin. :mrgreen:
Sleutelplek aan huis is de beste keuze ooit. Had m'n garage alleen liever iets breder gehad, maar dat is dan maar iets voor een volgend huis ooit.
Maar zeker met kids is het ideaal, nu kan het ook even tussendoor. Of omgekeerd, ik kan meteen alles uit m'n handen laten vallen als het moet. Voorheen moest ik altijd een stuk rijden, dat motiveerde op een gegeven moment ook niet meer.

Ik heb m'n rijtje vervoer nu wel klaar denk ik. Een sportsedan, 2-zits cabrio en klassieke scooter voor de hobby, daarnaast Abarth als old school brulboei om ook alle andere dagen lekker te kunnen gassen. Heb 2 maanden geleden mijn 595 Competizione omgeruild voor nieuwe 595 Esseesse, dus met een sper-diff, carbon-pack en Akrapovic. Niet goedkoop, maar ik kan me gewoon weinig leukere auto's voor dat bedrag bedenken als je zoals mij vooral stadsverkeer of slingerende b-weggetjes rijdt. 8)

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 Vespa 50N
'85 Spider 2.0 Veloce
'21 Abarth 595 Esseesse

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1134
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Groningen

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

do mei 06, 2021 10:29

Had het al op gummen langs zien komen inderdaad! Heel gaaf ding, kan me voorstellen dat je er veel schik mee hebt. Had ooit een (wat oudere) Abarth T-Jet mee als leenauto, dat vond ik al geniaal. :mrgreen:
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT Squadra tuned (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco Squadra tuned (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Terug naar “Projecten”