Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Jens' Alfetta 2000

za mei 17, 2008 00:21

Het was weer een poosje stil, maar dat betekende niet dat er niets gebeurde. Ik heb de afgelopen tijd heel veel kalk en snotachtige blubber in het koelsysteem gezien, en ben al begonnen met schoonmaken van het een en ander. Nu kan er niet veel heel makkelijk los gaan bij een verwaarlooste auto, maar de krukaspoelie voor de V-snaar zit toch wel belachelijk vast.

De kalk oplossen komt wel goed. Ik heb de goeie tip gehad van Klaas(KAS) om bijvoorbeeld de radiateur in kalk te laten weken. Dat gaat wel lukken

Maar ik wilde de waterpomp ook schoonmaken, en om deze te demonteren moet de krukaspoelie eraf. Nu heb ik het al op meerdere manieren geprobeerd. Uiteindelijk ergens een luchtsleutel geleend, en zelfs dat lukte niet.

Mijn vader en ik hebben toen geprobeerd om de krukas tegen te houden door een zuiger vast te zetten, en dan een groote hefboom op de bout van de krukaspoelie te zetten. Kracht maal arm, zeg maar. Ook op deze manier is de bout niet los gekomen, maar een motorsteun wel :(
De arm aan het blok is afgebroken van het rubber, en de bout van de krukaspoelie zit nog steeds vast. Jammer.

Voorlopig moet ik even nadenken over een andere mogelijke manier om die poelie los te krijgen, zonder dat er nog meer kapot breekt.
''Drive tastefully''

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

za mei 17, 2008 02:58

ik kom net terug van het uitgaan, dus als ik het verkeerd heb.. (was de bob dus niet gedronken :lol: )

Maar de krukas poulie hoeft er niet af (gaat om een nordje toch?)

Haal, ik dacht, de 2 bovenste tapeinden eruit door 2 moeren tegen elkaar aan te schroeven. Dan kan je hem een beetje kantelen en wrikken en komtie los. Ik heb die 2 tapjes vervangen voor boutjes, veel makkelijker de volgende keer.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

za mei 17, 2008 10:24

volgens mij was dat alleen bij de TSen een probleem, dat het timingpennetje tegen de krukaspulley aankomt bij demontage waterpomp. anders hak je het pennetje er toch af ?

verzin je er desnoods een vervanging voor...

chu
Full Member
Full Member

za mei 17, 2008 14:52

misschien paar keer op een dag insmeren laten intrekken na een dagje weer proberen
of even de andere kant op proberen te draaien dus ietsjes vaster zodat er beweging in zit en dan de andere kant weer op
en als laatste je boutje warm stoken?

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

za mei 17, 2008 19:23

Volgens mij is alleen de hele unit te verwijderen, dus waterpomp inclusief dat huis voor de toerenteller (bij 105). Ik kom inderdaad met dat timingpuntje tegen de poelie aan.

Kan ik de pomp er WEL afkrijgen zonder de poelie te demonteren?

@Sieger: Is dat jou wel gelukt?

@Chu: Warmstoken vind ik een slecht idee bij een aluminium motorblok, maar inspuiten met WD-40 helpt niet genoeg
''Drive tastefully''

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Jens' Alfetta 2000

za mei 17, 2008 20:01

Warmstoken vind ik een slecht idee bij een aluminium motorblok,
waarom ?

je pomp moet gewoon van het distributiedeksel los kunnen en mss moet je er het pennetje voor slopen, soit

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

za mei 17, 2008 20:35

waarom ?

je pomp moet gewoon van het distributiedeksel los kunnen en mss moet je er het pennetje voor slopen, soit
Omdat aluminium niet gaat gloeien zie je niet precies hoe heet het materiaal wordt...
En dan stort de boel plots in elkaar voordat je het weet, probeer maar eens met een stuk wat je toch al zou weggooien...

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

za mei 17, 2008 21:03

waarom ?

Omdat aluminium niet gaat gloeien zie je niet precies hoe heet het materiaal wordt...
En dan stort de boel plots in elkaar voordat je het weet, probeer maar eens met een stuk wat je toch al zou weggooien...
het wordt niet plaatselijk heet, de warmtegeleidingscoëfficient is bijna 3 keer hoger (beter) dan die van gietijzer.... ik en Dré hebben eens geprobeerd een cilinderkop heet te stoken (er zat een tapeinde vast) en het spul geleidt zo goed warmte dat je het hele blok duralu opwarmt, de gestookte plek bleef nagenoeg handwarm ! dat een staafje aluminium een gasvlam niet overleeft geloof ik wel en ik ben het met je eens dat je een probleem hebt als het de zoveel-honderd graden overschrijdt, maar met een beetje beleid is er weinig aan de hand denk ik

maar moet er nu aan het distributiedeksel gestookt worden of betreft het de krukaspulley ? ik kan me niet voorstellen dat die kleine moertjes op de waterpomp zo vast zitten of moeten de tapeinden eruit zoals Sieger suggereerde ?

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

za mei 17, 2008 21:45

Hey Maarten, alle kleine moertjes zijn al wel los, en de waterpomp is ook al los. Ik kan hem echter niet achter de poelie wegkantelen.

Op zich kun je al de draadeindje los gaan halen, maar zo'n poelie moet gewoon los willen, vind ik. Ookal heeft het 28 jaar in elkaar gezeten.
''Drive tastefully''

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 18, 2008 00:16

blok eruit danmaar? :roll: Okee is wat rigoereus, maar dan lukt het zeker! (want dan heb je de ruimte en houvast en zo.) En wil je dat uiteindelijk misschien toch? Ik bedoel, als je eenmaal aan het restaureren gaat......
andere optie: sleep de auto naar een vrachtwagenonderhoudsbedrijf of bandenhandel.......daar hebben ze pas echte luchtsleutels => wedden dat ie loskomt? :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mei 18, 2008 09:57

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan zeg :? .

Ik heb bij MIJN 2L NORD blok tapeinden eruit geschroefd en kon zo de waterpomp er in een hoek vanaf halen. Ik had geen tijd voor moeilijk doen, die waterpomp maakte een hoop herrie terwijl ik nét die dag naar zwolle zou gaan... Dus, nieuwe pomp halen, zsm eraf en nwe erop en naar zwolle! Helaas heb ik toen op de terugweg het blok kapot gereden..... Mocht de nieuwe er ook af :roll: :lol: .

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 18, 2008 10:18

De kalk oplossen komt wel goed. Ik heb de goeie tip gehad van Klaas(KAS) om bijvoorbeeld de radiateur in kalk te laten weken. Dat gaat wel lukken
Azijn hè, anders wordt het een nog grotere bende. :wink:

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mei 18, 2008 10:50

Nou, ik was zeker dronken toen ik dat typte :?

Het woordje 'kalk' moet 'azijn' zijn :oops:

@ Sander: Het blok haal ik er zeer waarschijnlijk toch maar uit. Het heeft ook wel voordelen, en ik heb er wel eerder over gedacht. Ik kan het het beste grootst aanpakken! Toen ik begon moest alles snel, snel, snel. Maar ik heb besloten om deze echt helemaal goed te maken, en met het motorblok eruit kan ik ook de motorruimte goed schoonmaken en hier en daar lassen.

Ik wilde natuurlijk zo snel mogelijk de weg op met deze Alfetta omdat het een oltimer is, een bloedmooi model, zeldzaam. Ik wilde mijn roze 75 graag ''vervangen'' door deze, maar er zit (misschien heel snel al) iets anders aan te komen in plaats van de rooie...
''Drive tastefully''

Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mei 19, 2008 00:06

Nou, ik was zeker dronken toen ik dat typte :?

Het woordje 'kalk' moet 'azijn' zijn :oops:

@ Sander: Het blok haal ik er zeer waarschijnlijk toch maar uit. Het heeft ook wel voordelen, en ik heb er wel eerder over gedacht. Ik kan het het beste grootst aanpakken! Toen ik begon moest alles snel, snel, snel. Maar ik heb besloten om deze echt helemaal goed te maken, en met het motorblok eruit kan ik ook de motorruimte goed schoonmaken en hier en daar lassen.

Ik wilde natuurlijk zo snel mogelijk de weg op met deze Alfetta omdat het een oltimer is, een bloedmooi model, zeldzaam. Ik wilde mijn roze 75 graag ''vervangen'' door deze, maar er zit (misschien heel snel al) iets anders aan te komen in plaats van de rooie...
Yeah die supermooie 75 (die ik heb gevraagd voor kerst :wink: ) Heb je dr al een raam voor gevonden?
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mei 19, 2008 09:48

Yeah die supermooie 75 (die ik heb gevraagd voor kerst :wink: ) Heb je dr al een raam voor gevonden?
Ssst 8)
''Drive tastefully''

Terug naar “Projecten”