do sep 03, 2026 17:08
Inmiddels weer een tijdje verder. Auto viel af en toe om onverklaarbare reden uit, als ik een drempeltje of hobbel reed, of gewoon niet starten na een tijdje stilstaan. Laatste keer was bij de Open Kempenrit van Automobielclub Kempisch Klassiek in Eersel; ik reed er heen, niks aan de hand en toen bij het parkeren viel ie uit en startte niet meer.
Verschillende mensen hebben me proberen te helpen, maar niemand kreeg hem aan de praat, geen vonk meer op de bougies. Suggesties waren de ontstekingsmodule en de bobine.
ANWB heeft wat doorgemeten enzo, maar geen oplossing gevonden anders dan me af te slepen naar mijn stalling.
In de stalling op zoek naar de fout; nieuwe bobine, nieuwe ontstekingsmodule, maar dat hielp allemaal niet. Van de boxervrienden in een appgroep de suggestie om maar beginnen te meten en dan met name op de ingang van de bobine. En inderdaad, geen 12V. Dan valt er moeilijk een vonk te maken. Maar dan begint het zoekwerk pas.
Eerst bij het contactslot begonnen om te kijken of de stekkers ok waren daar, auto op contact gezet en bij het aanraken van de bedrading van het contactslot gingen mijn dashboardlampjes aan en uit...fout dus snel gevonden, draadbreuk bij het contactslot.
Draadbreuk in het contactslot bleek zelfs, maar dat is niet echt te herstellen dus op zoek naar een nieuw slot. Uiteindelijk een nieuw slot gevonden met 2 cilinders voor de deuren, NOS nog wel.
Dus ontsteking etc doet het weer, nu de cilinders van de deuren aan het vervangen, dat had ik ook nog niet werkend.
Heden: Giulia 2ltr 69, 33 QV 1e serie 86, voor dagelijks een Passat GTE en Renault 5 e-tech.
Verleden: Alfa 145ie, Spider '91