Surfroy01
Junior Member
Junior Member

Claxon reviseren - gelukt (GT1300junior)

di mar 24, 2026 15:23

Al sinds ik de auto in bezit heb (jaartje), werkte er maar 1 van de 2 claxon's . Dat kan natuurlijk niet met het Italiaanse karakter van onze Alfa's.

Vandaag eens op onderzoek geweest, bovenste claxon gedemonteerd (deze werkte) en de onderste (de weigeraar), dat was nog even een gepriegel om deze los te krijgen maar met wat tetris gepiel kwam deze er ook uit. Aansluitingen schoongemaakt van corrosie, maar nog steeds geen soelaas.

Dan maar open maken, dat kan zowaar nog bij spul van >50 jaar oud. Maar ook hierbij zag ik niet iets wat niet zou kloppen (lees los/kapot) dus maar weer dicht geschroefd en bedacht dat ik op zoek moet naar een nieuwe. Toch maar even aansluiten en verhip, hij toetert! Ingebouwd en wat denk je............. hij toetert niet. Weer dat tetris gepiel om eruit te krijgen, bedacht ik mij dat het een massa probleem zou kunnen zijn en jawel dat is het ook. Aangezien de claxons toch vlakbij de accu zitten was een massa kabeltje zo getrokken. Beide gemonteerd en wat denk je...... de onderste toeterde 1 keer daarna niet meer........

Nu had ik een schroefje gezien op de bovenkant met aan de binnenkant een veertje onder, leek dus dat je er iets aan kon verstellen. Schroefje klein stukje verdraait en preggo, suona il clacson come un matto! (aub toetert als een malle).

Dus nu kan ik met duim tegen vingers gevouwen hand omhoog luid toeterend vai vai vai vai (gaan gaan gaan) roepen.
The most dangerous nut on any of my vehicles is the one that holds the throttle......... me!

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Re: Claxon reviseren - gelukt (GT1300junior)

wo apr 01, 2026 21:30

Mooi verhaal! Dank voor het delen. Leuk.
Dirk - Giulia2000TS

Terug naar “Projecten”