Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Ex-muhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. She's alive!

ma dec 02, 2024 09:25

Oei dat klinkt minder, beterschap!
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1895
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. She's alive!

do dec 05, 2024 10:45

dankjewel allemaal

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1895
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Weer verder

ma nov 03, 2025 18:22

Nou; het heeft even geduurd maar ondertussen genoeg hersteld om weer wat te gaan sleutelen!

En de afgelopen weken dus een paar dingetjes af kunnen vinken.

-Temperatuur meter in het dashboard deed het niet. Ik heb niet de moeite genomen om de sensor verder uit te zoeken, ik heb een output van de ECU gebruikt die een massa duty cycle aan kan sturen op basis van een tabel. Eventjes wat kalibratie van duty cycle t.o.v. temperatuur op de meter en voila. De meest accurate temperatuur meter die een 75 ooit gehad heeft :mrgreen:

-Nokkenas sensor gemonteerd. Die ik had was de originele van de 166 en die was kapot (dit verklaart ook meteen waarom die 166 af en toe een misfire code gaf). Nu kan ik de tune aanpassen om hem sequentieel ipv wasted spark aan te sturen. Nodig? nee. Maar het kán wel, en dat is reden genoeg.

-Nieuw origineel expansievatje. Ziet er weer top fris uit.

-Grill met NOS scudetto en nieuw logo. Ook weer fris. En beugeltje om m vast te zetten aan de dwarsbalk. Die had ik nooit. Beter dan tyraps

-Einddemper met demping gemaakt. De no-drone demper had geen demping, deze wel. Hopelijk is dat voldoende. Maar heb m nog niet gestart gehad. Heb wel een foutje gemaakt, met ingeveerde as raakt een stabi botje een deel van de uitlaat dus daar moet ik nog wat meer ruimte maken. Auto hing op een 2 kolommer natuurlijk met de ophanging omlaag, en dan zie je dat niet. Maar dat moet ik dus oplossen, en evengoed van geleerd want dat overkomt me niet nog een keer :idea:

JVDL
Newbie
Newbie
Berichten: 27
Lid geworden op: ma sep 30, 2024 15:56

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Weer verder

ma nov 03, 2025 20:35

Welcome back Dirk!! Deze zomer wellicht de 75 rijdend??

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1895
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Weer verder

ma nov 03, 2025 21:34

feitelijk gezien reed ie vorig jaar al :D Dan zou je zeggen dat het niet zoveel werk meer kan zijn; maar ja.
Het is nu een kwestie van puntjes op de i zetten, kinderziektes eruit en een hoop kleine dingetjes afwerken zodat die er presenteerbaar uitziet en APK/RDW waardig is.
Daar ben ik nog wel eventjes mee bezig, dan de bank op en dan keuren. Maar theoretisch zou dat voor de zomer moeten lukken, maargoed ik wil mezelf nergens op vastpinnen.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1867
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Weer verder

di nov 04, 2025 10:58

mooi, dat je het weer langzaam op aan het pakken bent, omdat het fysiek weer wat beter gaat :thumbs:

blijf het een mooi project vinden..
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
33SW 1.7ie '94
155 3.1 Savali 1994

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1895
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Weer verder

wo nov 12, 2025 14:35

Update; niet zozeer voor de lezers maar problemen opschrijven helpt me altijd om oplossingen/werkrichtingen te bedenken :idea: en dan kan ik het net zo goed posten.

tijdens starten zakt mn voltage dusver naar beneden dat de ECU uitschakelt. Als ik de pomp of onsteking loskoppel dan blijft ie wel aan, startvoltage zakt dan naar 9,5 volt ofzo. Dat is te weinig. Maar de auto slaat natuurlijk niet aan als de ECU uit is....

Een dergelijek spanningsdrop kan komen door, zover ik weet:
-slechte accu
-weerstand in kabels
-startmotor met veel weerstand
-stekker/pin niet in orde

Motor gaat wel gezond snel rond, dus het lijkt haast alsof de ECU te weinig spanning krijgt en niet de startmotor. Ik geloof ook niet dat de accu echt zo slecht is, die blijft na opladen weken op 12,6 volt. En dan zou je ook verwachten dat de motor echt steeds langzamer rond gaat en dat is absoluut niet het geval.

Zal de stekkers maar eens door gaan meten, wellicht is er ergens een pin teruggedrukt of doorgefikt. Uiteraard is mijn multimeter overleden dus dat wordt iets voor een volgende keer.

Het is wel lastig overigens om te troubleshooten als de laatste keer dat je er aan gewerkt hebt 1,5 jaar geleden is :mrgreen:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7070
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Weer verder

wo nov 12, 2025 19:51

Accu even wisselen is het snelste getest natuurlijk..

Even directe draad naar de ecu vanaf de accu?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Projecten”