Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4252
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Alfa 75 not carbs

vr mei 23, 2025 19:23

Ondertussen de Ronals terug met banden, wordt precies mooi qua hoogte en breedte denk ik:

Afbeelding

Afbeelding

Remmen liggen klaar om te monteren, maar de naven willen niet scheiden van de huidige remmen.
Ze zien er ook niet uit, dus maar op zoek naar mooie nieuwe naven en lagers.

Afbeelding

De cardanas hangt op zijn plaats, de uitlaat is nu aan de beurt, maar de spruitstukken hebben wat meer ruimte nodig. Er moet een stukje van de motorsteunen af. Die zijn verlengd voor de Busso, dus van de achterkant kan wel een stukje af gelukkig.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4252
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Alfa 75 not carbs

di mei 27, 2025 22:14

O.k., stabilisatorstang issues...
Er komt een 22mm voorste stabilisatorstang vanaf.
Ik heb een 24mm en een 30mm liggen. Ik denk dat de 30mm wat overdreven is misschien.
Neus gaat een cm of 4 naar de grond ten opzichte van origineel en er komen torsies van een TS/V6 onder.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1792
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfa 75 not carbs

di mei 27, 2025 23:25

Vraagje:
22 mm is volgens mij origineel 1.6 en 1.8, en de 24 mm origineel 2.0 T.Spark en 3.0 V6?
Als je de wagen iets verlaagt en een wat dikkere stabi monteert, moet je de bevestigingspunten aan de carrosserie dan ook versterken?
(Ik bedoel voor een straatauto, geen extreem circuitgebruik).


.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4440
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 not carbs

wo mei 28, 2025 08:40

Ik heb jaren met 30mm voorstabi gereden op een 75, geen probleem.
Neus van 75 lijk veel op alfetta, maar is toch stuk steviger.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 75 not carbs

wo mei 28, 2025 10:51

Vraagje:
22 mm is volgens mij origineel 1.6 en 1.8, en de 24 mm origineel 2.0 T.Spark en 3.0 V6?
Als je de wagen iets verlaagt en een wat dikkere stabi monteert, moet je de bevestigingspunten aan de carrosserie dan ook versterken?
(Ik bedoel voor een straatauto, geen extreem circuitgebruik).


.
1.6 en 1.8 (en volgens mij ook 2.0 carbs) hebben 20mm voor, TS 22mm, en V6 24mm. TB weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Op mijn circuit-75 heeft 28mm en 30mm gezeten, en nu zelfs 32 (vooral omdat het kan). Vooralsnog niks uitgescheurd maar dat kan altijd nog gebeuren :mrgreen: Voorzijde verstevigen staat al jaren op mijn lijstje maar ik vind de motivatie niet, vooral ook omdat het dus niet nodig lijkt met hoe vriendelijk ik met het materieel omga.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4252
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Alfa 75 not carbs

wo mei 28, 2025 11:00

Heb jij er nog torsieveren op aan de voorkant Yuri?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 75 not carbs

wo mei 28, 2025 16:51

Nee, die zijn er onderuit. Die dingen zijn in verhouding tot de coilovers zo slap, dat ze net zo goed helemaal kunnen wieberen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4252
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Alfa 75 not carbs

wo mei 28, 2025 18:26

O.k., en je hebt de neus zo gelaten, of de kooi doorgetrokken?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 75 not carbs

wo mei 28, 2025 19:02

Veertoren is verstevigd met een gezet, ingelast stukje plaat. Stelt weinig voor, is vooral bedoeld om (hopelijk) te voorkomen dat de coilover ineens door de motorkap heen komt. Tot nu toe lukt dat. De kooi wil ik inderdaad nog een keer doortrekken, maar dat staat op een laag pitje. Op mijn 3.5 zijn de torsies er ook onderuit met eenzelfde simpele versteviging in de veertoren, en daar zit niet eens een kooi in. Gaat ook goed - zij het dat die auto al weer een goed jaar stilstaat wegens gebrek aan tijd en motivatie om wat kleine dingetjes aan te pakken.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4252
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Alfa 75 not carbs

wo mei 28, 2025 20:13

O.k., dat biedt perspectieven!

Delete de torsies dus!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1835
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 not carbs

vr mei 30, 2025 14:56

Goed om te weten dat de neus echt niet helemaal doorgelast hoeft te worden. Ik heb op mijn auto toen wel de stabi bevestiging opnieuw moeten maken en lassen, maar dat had meer met roest te maken dan met er uit scheuren :mrgreen:

Ik heb ook ooit een optie gezien met Mountainbike veren icm torsies op een aftermarket schokdemper. Samen met wat rubbertjes, metalen schoteltjes etc. Als we t toch over huisvlijt oplossingen hebben. Beetje vergelijkbaar met de Ron Simons of instap Intrax setjes
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1315
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 not carbs

za mei 31, 2025 09:17

Buikgevoel zegt dat het beter is om de torsies te laten zitten en de grootste statische kracht via de torsies te doen.
Zoals het chassis ooit ontworpen is en de coilovers gebruiken voor de extra stijfheid en dynamische krachten.
De torsies zijn gewicht laag in de auto dus, dus weinig toegevoegde waarde om te dumpen.

Zo uit mijn hoofd waren standaard torsies in de range van 20-25 n/mm ( sommetje >20j geleden :oops: ) dus inderdaad heel slap tov de gangbare coilovers. Zonder torsies sleutelt wel een heeeel stuk fijner :twisted:


Zelf ook met meerdere 75's met flink stijvere coilovers gehad, zonder verstevigingen en ooit echt problemen ondervonden.
Alleen mijn N'ring TS was volledig doorgelast.

15j terug heb ik op onze toenmalige daily TS met wat huisvlijt 60 N/mm veren boven op standaard alfa 105 bilsteins geplaatst.
Dat icm 50 N/mm achterveren en omgerekend een 28mm stabi gaf een hele mooie balans voor een daily.
Of zelfs een trackday regen setup :D


Voor een daily zou ik zelfs nu voor 28 mm torsies gaan en een relatief slappe coilover veer om makkelijk rijhoogte te kunnen stellen.
Note: 28mm torsies.... zijn een serieuze pain_in_the_ass om te installeren.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Terug naar “Projecten”