Ik zou ook wel met deze motor doorgaan; als je al iets anders vindt weet je ook niet wat je koopt.
OKP heeft nog een paar NOS oliepompen voor 75 V6 te koop;
Die zou ik ZSM scoren voordat ze weg zijn. Een NOS oliepomp is sowieso 10000x beter dan wat voor aftermarket spul dan ook.
2e hands moet je ook maar geluk mee hebben. Ik heb nog een halve GTV6 motor staan met oa de delen die je mist maar ik weet de staat daarvan niet.
https://www.okp.de/xtc2/75-Milano/10-En ... 15571.html
Bij een onbekende motor, mits het budget het toelaat, zou ik wel alles (laten) reviseren. Beetje zonde om hoop tijd en moeite in pakkingen, cilinderkoppen etc te steken en dan er achter te komen dat de zuigers en bussen gaar zijn.
Belangrijke vraag is; hoeveel van de revisie wil je zelf doen en hoeveel wil je uit besteden?
Als je alles uitbesteed aan bijv. een Alfa specialist dan krijg je betaal je meer, maar krijg je wel een complete motor terug. Opgebouwd door iemand die weet wat er op moet voor een 75. En die hebben vaak nog wel dingen liggen mocht er iets missen.
Je kunt natuurlijk ook zelf demonteren en in delen uitbesteden. Cilinderkoppen wegbrengen voor revisie is vaak niet zo'n punt. Maar een onderblok bij een Transaxle is dan weer een twijfelpuntje. Ligt ook aan je doel. Wil je een standaard 3 liter, of wat meer pit? Zuigers en bussen zijn te koop als set, lagers zijn ook goed te verkrijgen. Maar dan moet je wel in staat zijn om zelf te beoordelen wat daar nodig is qua maten.
En of de cilinderbussen aan vervanging toe zijn ja of nee. Je kunt wel vervangen natuurlijk, kost wel wat geld, maar dan moet je evengoed de zuigerveren op maat slijpen.
Persoonlijk zou ik altijd voor een verlicht vliegwiel gaan, en dan is het wel het beste om het draaiende gedeelte te laten balanceren bij een bedrijf. Ik heb bij van Kronenburg motoren toen mijn V6 (24V weliswaar maar toch) poelie, krukas en vliegwiel laten balanceren. Inc. opmeten/polijsten krukas en bijbehorende lagers. Kostte iets van 600-700 euro ofzo? Maar dat kan alleen als je ook de drijfstangen inc. zuigers meelevert. En dat moeten dan ook de zuigers en drijfstangen (en zuigerveren) zijn zoals je ze wilt monteren uiteindelijk.