Iets over airboxen - wat ik denk te weten:
- De foto van de pipercross setup (die met het groene plaatwerk) is van mijn (race)auto. De backingplate is wel degelijk gemodificeerd om het te laten passen met de lange aluminium carb mounts. Je moet het filter ook nog kunnen demonteren nl.
- De motor levert ca 200 'units' op de rollenbank van Bas Auto Service waar veel Alfas op staan. Dus geen vermogensmeting, maar afstemmen van de setup; dips uit de vermogens en koppel curve, kiezen koppel vs vermogen vs toeren. Om te beginnen is het zo goed.
- De meest airboxen die ik zie lijkt echt helemaal nergens op. Ze zijn te klein/te weinig volume, zijn niet dicht en vooral veel te smal! Ik zou adviseren om een 600-1000cc supersport motorfiets als uitgangspunt te nemen wat betreft vorm zittingen, kleppen, inlaatkanaal, kelken en AIRBOX. Kijk daar eens goed naar.
- Ik snap dat de pipercross filters veel beter presteren dan 90% van de voorgestelde airboxen, de kelken kunnen namelijk vrij rondom hun lucht aanzuigen, de achterste kelken krijgen ook nog lucht en het is een goed compromis.
- Vraag je eens af waarom een goede(!) kelk die vorm heeft? En waar zou deze dan zijn lucht vandaan halen? Van de zijkanten en zelfs achterkant, en niet in het verlengde van het kanaal! Daarom heb je volume nodig in de airbox en ruimte rondom de kelk. Ik heb in het verleden een testje op een flowbank gedaan, en met een goede kelk kan je een boek op 1,5 cm voor de kelk houden zonder dat het enig effect heeft op de flow die je meet! Als ik zou moeten adviseren, zou ik een airbox maken die vrij plat is, waar de kelken vrij ver doorsteken en hij veel volume rondom de carbs heeft.
- Het grootste voordeel van een airbox = pressure! Niet zozeer cold air. Voor 'drukvulling' heb je overigens geen grote opening nodig want druk is een functie die uitgedrukt wordt in per cm2. Daarnaast is de 'curtain area' van de doorlaat tussen kleppen en zitting de beperkende factor voor hoeveel lucht er door de motor gaat (naast alle andere optimalisaties).
Oliver Koerfgen van OK-Teck geeft denk ik een goed voorbeeld van een juiste setup. En die V6 gaat ook serieus hard! Die jongens komen uit de Sauber F1 hoek.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=18 ... 9371550034
https://www.facebook.com/photo/?fbid=28 ... 9371550034
Alfaholics lijkt bovenstaande bevindingen ook te onderschrijven.