Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Ruitenwissers Fiat 145 spontaan aan GEFIK(S)T !

do feb 09, 2006 10:23

Rijd ik naar mijn werk, gaan ineens de ruitenwissers aan, zonder iets aangeraakt te hbben! :shock: Na vijf minuten proberen de wissers uit te zetten zonder resultaat, heb ik de auto maar aan de kant gezet. Even het boekje erbij...........de juiste zekering eruit.........en rijden maar weer. 8) Maar dit is natuurlijjk een niet echt praktische noodgreep. :wink: Je voelt wel gewoon alle standen klikken, maar het resultaat komt niet overeen. Alle standen zijn te activeren, behalve de uitstand. :? Wat is de oorzaak en wat de oplossing?

Het moet nu niet gekker worden, nu ook met sleutel uit contact!!!!!!!!!!
Ook de achterruitenwisser doet vrolijk mee! :o

zie post onderaan eerste pagina en het vervolg op pagina twee. :o


:?:
Laatst gewijzigd door Alessandro op vr mar 10, 2006 17:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Mobster

Re: Ruitenwissers Fiat 145 leiden eigen leven/ gaan niet uit

do feb 09, 2006 10:25

Rijd ik naar mijn werk, gaan ineens de ruitenwissers aan, zonder iets aangeraakt te hbben! :shock: Na vijf minuten proberen de wissers uit te zetten zonder resultaat, heb ik de auto maar aan de kant gezet. Even het boekje erbij...........de juiste zekering eruit.........en rijden maar weer. 8) Maar dit is natuurlijjk een niet echt praktische noodgreep. :wink: Je voelt wel gewoon alle standen klikken, maar het resultaat komt niet overeen. Alle standen zijn te activeren, behalve de uitstand. :? Wat is de oorzaak en wat de oplossing?

Schakelaartje tussen de zekering ;)

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5633
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Ruitenwissers Fiat 145 leiden eigen leven/ gaan niet uit

do feb 09, 2006 12:07

voor vragen over Fiats moet je op het Fiat forum zijn toch? :wink:

maar de vraag beantwoorden: slechte massa verbinding? kapotte schakelaar? ik zou eerst eens de massa verbindingen en de kontakten op zekeringkast controleren/verbeteren.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Ruitenwissers Fiat 145 leiden eigen leven/ gaan niet

do feb 09, 2006 12:33

voor vragen over Fiats moet je op het Fiat forum zijn toch? :wink:

maar de vraag beantwoorden: slechte massa verbinding? kapotte schakelaar? ik zou eerst eens de massa verbindingen en de kontakten op zekeringkast controleren/verbeteren.
Als er spake is van een slechte massaverbinding, dan kunnen de wissers het toch niet doen? :?

:roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Ruitenwissers Fiat 145 leiden eigen leven/ gaan niet uit

do feb 09, 2006 13:08

Een relais lijkt me.
Ik kan me niet voorstellen dat er geen relais tussen zit en het type storing lijkt mij overeen te komen met een relais die gestopt is met roken (zijn laatste adem heeft uitgeblazen)
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Ruitenwissers Fiat 145 leiden eigen leven/ gaan niet uit

do feb 09, 2006 13:31

Dagje wachten zekering er terug in en felesteerd gemaakt.

Heb ik gehad na het wassen van mn 155 jaren geleden en mezelf de tering gezocht, niet gevonden zekeing terug erin de volgende dag (auto toch weer nodig en het regende) tot mijn grote verbazing probleem weg ook nooit mee terug geweest.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

RG

Re: Ruitenwissers Fiat 145 leiden eigen leven/ gaan niet uit

do feb 09, 2006 13:50

Je voelt wel gewoon alle standen klikken, maar het resultaat komt niet overeen. Alle standen zijn te activeren, behalve de uitstand. :? Wat is de oorzaak en wat de oplossing?
Haha, leuk probleem!
Maar bedoel je nou dat de ruitenwissers in alle standen even snel wissen of dat alle standen keurig hun werk doen behalve de uitstand? :-k

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Ruitenwissers Fiat 145 leiden eigen leven/ gaan niet uit

do feb 09, 2006 14:03

Je voelt wel gewoon alle standen klikken, maar het resultaat komt niet overeen. Alle standen zijn te activeren, behalve de uitstand. :? Wat is de oorzaak en wat de oplossing?
Haha, leuk probleem!
Maar bedoel je nou dat de ruitenwissers in alle standen even snel wissen of dat alle standen keurig hun werk doen behalve de uitstand? :-k
Is niet helemaal duidelijk, soms wel interval, soms niet. Maar in de uitstand iig gewoon interval, snappie?!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Ruitenwissers Fiat 145 leiden eigen leven/ gaan niet uit

do feb 09, 2006 14:12

Is niet helemaal duidelijk, soms wel interval, soms niet.
Even voor de duidelijkheid, bovenstaande zou geïnterpreteerd kunnen worden als zijnde het kenmerk van de intervalstand :lol: , maar zo is het niet bedoeld. ik bedoel te zeggen: in intervalstand soms interval, soms normale snelheid. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

RG

Re: Ruitenwissers Fiat 145 leiden eigen leven/ gaan niet uit

do feb 09, 2006 14:30

Is niet helemaal duidelijk, soms wel interval, soms niet.
Even voor de duidelijkheid, bovenstaande zou geïnterpreteerd kunnen worden als zijnde het kenmerk van de intervalstand :lol: , maar zo is het niet bedoeld. ik bedoel te zeggen: in intervalstand soms interval, soms normale snelheid. :wink:
Welke duidelijkheid? #-o :wink:

Maar goed: als uit = interval en interval = iets tussen interval en normale snelheid, dan heb ik het vermoeden dat de bedieningshendel zelf niet helemaal meer ok is. :idea:
Het lijkt me dat het relais nog werkt, hij krijgt alleen niet altijd duidelijke signalen door.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Ruitenwissers Fiat 145 leiden eigen leven/ gaan niet uit

do feb 09, 2006 15:04

Is niet helemaal duidelijk, soms wel interval, soms niet.
Even voor de duidelijkheid, bovenstaande zou geïnterpreteerd kunnen worden als zijnde het kenmerk van de intervalstand :lol: , maar zo is het niet bedoeld. ik bedoel te zeggen: in intervalstand soms interval, soms normale snelheid. :wink:
Welke duidelijkheid? #-o :wink:

Maar goed: als uit = interval en interval = iets tussen interval en normale snelheid, dan heb ik het vermoeden dat de bedieningshendel zelf niet helemaal meer ok is. :idea:
Het lijkt me dat het relais nog werkt, hij krijgt alleen niet altijd duidelijke signalen door.
Klinkt geloofwaardig, maar misschien blijft het relais soms hangen? Lijkt mij ook een mogelijkheid. :?
Ik hoop eigenlijk dat er nog iemand zich meldt, die hetzelfde bij een auto met hetzelfde systeem (hendel) heeft meegemaakt, dat vergemakkelijkt het zoeken. :wink:
Maar ik ga (morgen pas) eerst maar eens aan het relais rommelen, dat lijkt me het gemakkelijkst. :roll:

Keep on posting.............
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: Ruitenwissers Fiat 145 leiden eigen leven/ gaan niet uit

do feb 09, 2006 15:16

Een bekend euvel is dat er teveel vet in die schakelaars zit en dan rare kuren krijgen, trouwens ook in die ruitenwissermotortjes :?

Roy Hartgerink

RE: Ruitenwissers Fiat 145 leiden eigen leven/ gaan niet uit

do feb 09, 2006 17:30

Ik herken het probleem. Vaak is vuil (lees vet) de oorzaak; heb er een beschrijving van gemaakt. Ff knippen/plakken.....

Bij o.a. model 916 komt het regelmatig voor dat de ruitenwissers dienst weigeren. Of ze doen het helemaal niet, of soms, of alleen in de snelste stand etc etc. Kortom vervelend en het komt altijd ongelegen.

Een nieuwe ruitenwissermotor kost echter al snel een € 350,- exclusief montage. Dit is ook wat alle dealers over het algemeen adviseren. Aan onderstaande beginnen ze volgens mij niet snel. Zij zijn sneller klaar wanneer ze direct de complete ruitenwissermotor vervangen.

In het navolgende een werkwijze om de motor van de ruitenwisser te demonteren en ‘schoon’ te maken. 9 van de 10 keer zit er namelijk te veel vet/smeer/rotzooi op het ronde contactplaatje. Bij mij was laatst overigens een soldeerverbinding gebroken waardoor e.e.a. niet correct functioneerde.

Het is overigens best een lastig en precies karweitje wat de eerste keer wat “kopzorgen” zal opleveren. Begin er zeker niet zelf (alleen) aan als je geen sleutelervaring hebt. Neem er ook de tijd voor. Je bent niet binnen ’n kwartiertje klaar. Speciaal gereedschap heb je niet nodig, tenzij een soldeerbout hier onder valt.

Tot slot; als ik links of rechts typ, moet je dat altijd bekijken alsof je in de bestuurdersstoel zit. Kan dus heel goed zijn dat ik rechts typ maar dat het links is vanaf de plaats gezien waar jij op dat moment staat. Om het maar ff duidelijk te maken.

Maak de motorkap open (motor draait NIET).

Trek voorzichtig de slangetjes van de ruitensproeier los.

Demonteer de ruitenwisserarmen (15 mm dop).

Demonteer beide plastic kappen welke onder tegen de voorruit ‘liggen’. Deze zitten elk aan de buitenzijde met 2 kleine schroefjes vast. Voor de rest zitten ze aan de bovenzijde vast ‘geklikt’. Verwijder ze voorzichtig (zeker wanneer het buiten koud is gaat plastic snel kapot).

Onder de rechter kap (vanuit bestuurdersstoel gezien) zit weer een andere zwarte kap (hieronder zit het aircofilter) dus als je dit wilt vervangen, kan dat ook direct). Schuif deze zwarte kap een beetje naar de zijkant (rechts).

Zo, nu heb je als het goed is volledig en goed zicht op het ruitenwissermechanisme (en ruitenwissermotor) deze ‘zit’ hieronder). Teken voor demontage eerst met viltstift aan hoe het mechanisme zit, of maak er een foto van. Onthoud in elk geval heel goed hoe alles nu ‘zit’. Waarom? Anders kom je daar aan het eind wel achter....

Het ruitenwissermechanisme zit met 2 bouten en 1 moertje vast. Maak deze alle 3 los (10 mm dop). Links (daar waar het moertje zit) trek je eerst het mechanisme los van het boutje dat aan de carrosserie vast zit. Nu moet je een beetje prutsen om het hele mechanisme uit de ‘afwaterbak’ te krijgen. Mij lukt het goed door het geheel iets naar achteren te kantelen en dan naar links (jawel, vanuit bestuurdersstoel gezien….) te schuiven. Hierdoor kan je het geheel rechts (…) er uit tillen.

Als je dit gelukt is, moet je eerst 2 stekkers los trekken. Doe dat met een klein schroevendraaiertje. Zo krijg je de clips gemakkelijk los. LET OP dat deze kleine clipsen niet in de afwaterbak vallen zodat je ze kwijt bent.

Je hebt nu het ruitenwissermechanisme en ruitenwisser motor in je handen. Demonteer het mechanisme van de motor door de 13 mm moer los te draaien (van de bout welke uit het midden van de ruitenwissermotor komt). Leg het mechanisme netjes ergens aan de kant.

Je hebt nu alleen nog maar de motor van de ruitenwisser in de handen. Hier zit een stofkap overheen. Deze is te verwijderen door de 3 (10 mm) boutjes aan de bovenzijde los te draaien.

Bekijk de motor eerst eens goed. Draai niet direct alles uit elkaar. Start met de 3 kleine kruisschroefjes. Hierna merk je dat het zwarte plastic bodempje los komt te zitten. Voordat je dit echter helemaal kunt verwijderen, moet je eerst met een scherp kniptangetje of met een soldeerbout de 3 soldeer punten los maken (aan de ene kant zitten er twee vlak naast elkaar en aan de andere kant zit slechts 1 soldeerpunt). Wanneer je deze 3 ‘verbindingen’ los hebt, kun je het zwarte bodempje verwijderen.

Nu het zwarte bodempje verwijderd is, zie je hier 4 boutjes zitten (7 mm). LET OP; verwijder deze, maar zorg ervoor dat de boel NIET uit elkaar valt. Als de 4 boutjes verwijderd zijn, het ‘dekseltje’ verwijderen (door waar de boutjes vast zaten). Let op; hier zit een dunne pakking tussen, maak deze niet kapot).

Nu het dekseltje verwijderd is, zie je het ‘contactplaatje’ c.q. sleeprondje op een plastic tandwieltje zitten. Dit koperen/messing plaatje draait rond als je de ruitenwisser tijdens rijden op ‘aan’ zet. Leuk hé. Maak dit plaatje heel goed schoon. Er zal vet/smeer en rommel op zitten. Hierdoor maakt het geen contact met de 3 koperen pinnetjes welke in het hiervoor verwijderde zwarte plastic bodempje zitten. Maak ook deze 3 pinnetjes schoon.

Nu het ronde ‘contactplaatje’ en de 3 pinnetjes goed schoon zijn, moet weer alles in elkaar gezet worden. Begin met het ijzeren plaatje dat met 4 (7 mm) boutjes vast zat. Vergeet de dunne pakking welke ertussen hoort niet.

Plaats nu weer het zwarte bodempje en zet het met de 3 kruisschroefjes weer vast.

Soldeer de 3 verbroken soldeerverbindingen weer.

PLAATS NU DE EERDER LOSGEMAAKTE STEKKERS TERUG, voordat je verder gaat. In principe sluit je de ruitenwissermotor dus kort weer aan. Leg de ruitenwissermotor zo dat deze niet kan vallen of zo. Zet spanning erop door de auto ‘op contact’ te zetten. TEST NU EERST OF ALLE STANDEN WERKEN!!!!! Als alle standen werken, demonteer de stekkers weer (ruitenwissers eerst helemaal uitzetten en dan ook van contact afzetten natuurlijk) en ga door met stap 18. Draait het motortje niet (dat boutje in het midden om exact te zijn), check de 3 soldeerverbindingen nog eens of check of er nog vet op het sleeprondje c.q. 3 pinnetjes zit. Blijft de motor weigeren……dan is deze wellicht kapot (of een zekering).

Je hebt het motortje getest en het draait c.q. functioneert. Zet nu het stofkapje weer over de ruitenwissermotor.

Zet vervolgens het ruitenwissermechanisme weer met de 3 (10 mm) boutjes vast (laat de 13 mm moer gedemonteerd, dus nog niet erop draaien) op het motortje met stofkapje.

Plaats de stekkers weer en zet deze met de clipsen vast.

Plaats (of eerder frunnik) het geheel weer in de afwateringsbak....

Zet het geheel weer allemaal vast met de 2 (10 mm) bouten en 1 (10 mm) moertje.

Geloof het of niet, maar nu begint het feest pas echt; nu moet e.e.a. weer exact afgesteld worden zodat de ruitenwissers straks ook doen wat ze moeten doen. Preciezer omschreven dat ze ook over de voorruit heen en weer bewegen....
Verzeker je ervan dat het mechanisme zelf nog niet vast zit aan de bout welke uit de ruitenwissermotor komt.
Zet de auto nu weer ‘op contact’ en zet de ruitenwisserstand interval aan. Kijk nu goed hoe de pinnen waarop de ruitenwissers uiteindelijk weer gemonteerd worden draaien. Zet ook eens de andere standen aan om te kijken hoe een en ander functioneert. Zo, zet nu weer alles uit en van contact af.

Monteer het mechanisme aan de ruitenwissermotor; DOE DIT ALS VOLGT; zet het gat (dit wijst als het ware naar onder; het mechanisme staat in stand ‘boven’) van het mechanisme wat over het boutje van de motor geplaatst moet, op zijn plaats (duw het nog niet in de ribbels waar het uiteindelijk in moet ‘vallen’!!!!!!!!!!). Draai nu het moertje een heel klein beetje vast.
Draai, trek het mechanisme nu voorzichtig naar links (…dat is dus richting linkerspiegel vanuit bestuurskant gezien voor alle zekerheid). Het boutje uit het motortje mag nu zeker niet meer draaien (daarom niet in de ribbels duwen). Draai zo ver dat uiteindelijk het 13 mm moertje van bovenaf niet meer te zien is. Draai nu het moertje vast.
Let op: Dat gaat een beetje lastig maar het gaat (kleine 13 mm steeksleutel). LET WEER OP; alleen het moertje goed vast draaien zodat de ribbeltjes mooi in elkaar vallen; niks van mechanisme etc etc etc mag nu verdraaien of meedraaien.

Zet het ‘contact’ er weer op en zet het mechanisme in de interval stand in beweging. Kijk nu eens goed hoe de pinnen waar op uiteindelijk de ruitenwisserarmen bevestigd worden denkbeeldig “vegen” (de wissers mogen er immers nog niet op zitten). Let vooral heel goed op hoe ze denkbeeldig starten, en uiteindelijk bij “uitzetten” stoppen. Gaan ze direct zoals ze moeten gaan, of slaan ze eerst nog een beetje terug richting afwaterbak. Zo nee, dan staat e.e.a goed afgesteld, zo ja, dan zul je het laatste 13 mm moertje nog eens moeten losdraaien en net iets anders moeten afstellen. Daarom is vooraf alles goed bekijken hoe ‘het zit’ zo belangrijk geweest.

Als je zeker weet dat alles goed afgesteld is, ruitenwisser in stand ‘nul’ zetten, ‘contact’ er af en de plastic kappen weer monteren (gewoon vast klikken en de 4 schroefjes plaatsen).

Ruitenwisserarmen weer monteren en de ruitenwissersproeierslangetjes weer vast zetten. LET OP; bij het vastdraaien van de ‘armen’ mag het mechanisme zich niet verzetten, verdraaien. Houd het dus goed vast.

Nu weer alles gemonteerd eerst, roep je je vriendin naar buiten en vertel je haar trots wat je gemaakt hebt. Misschien van te voren wel eerst alles ff testen J.

Haal alle gereedschap onder de motorkap vandaan, check nog snel alle vloeistofniveau’s, maak de motorkap dicht, ruim het gereedschap op, doe je overall uit, was je handen en ga een stukje rijden; je hebt het verdiend!

Succes!
Ciao,
Roy.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Ruitenwissers Fiat 145 leiden eigen leven/ gaan niet uit

do feb 09, 2006 18:09

Bedankt Roy, met jouw tip kan ik lekker voorruit! :thumbs:
vanmiddag was er niets aan de hand (ja, ik had de zekering teruggeplaatst en tussendoor enkele keren de wissers gebruikt. :wink: ) dus voorlopig heeft GiuliaCorse gelijk. :P
Maar ja, ik ga natuurlijk voor een ' echte' oplossing, dus wordt vervolgd. :twisted:

Iedereen bedankt zover! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Ruitenwissers Fiat 145 leiden eigen leven/ gaan niet uit

do mar 09, 2006 11:05

Moet nu niet gekker worden...........................


Wordt ik vanmorgen wakker (kan gebeuren) hoor ik een zoemend geluid , dan wel, dan niet, enz.
Ik sta op (normale procedure) doe de gordijnen open en zie de achterruitenwisser van de 145 bewegen! :o

Dat ding maar van de ruit gehaald, om de wisser te sparen..........
voor het rijden weer op de ruit gedrukt...........
Tijdens rijden zijn ook de ruitenwissers voor weer van slag, uiteraard. :roll:
Zit ik op kantoor, komt een collega naar me toe: "Hé, de ruitenwissers van jouw auto gaan op en neer :o " Nu dus ook voor!
Toen heb ik de zekering maar eruit getrokken......

Ook de ventilator ging spontaan aan (knop wel om, maar contact uit) dus ook maar even uit gezet...........

Nu moet ik er toch echt maar eens na gaan kijken :evil: Klote Fiat! Zo komt die schuur nooit aan kant. :wink:

Ik denk toch dat er iets heel anders aan de hand is :arrow: lekkage bij de zekeringkast of zo. :?
Jaren geleden ook eens gehad bij een Tipo, maar toen was de verlichting van slag. Oorzaak toen: verstopte afvoer parafan. Tipo/ 145; what's the difference?! :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”