Pagina 1 van 1
Met de hand inslijpen van kleppen in zittingen, wel of niet?
Geplaatst: ma feb 06, 2006 22:32
door Speeder
Ik ben nog steeds bezig met de cilinderkoppen van mijn Alfa 33 1.4IE. Nou vond ik revisie te duur, en heb ik een middenweg gekozen. Nieuwe hydraulische klepstoters, een tweedehands nokkenas, nieuwe klepseals en nieuwe keerringen/pakkingen. De reviseur wilde de klepzittingen en kleppen eigenlijk bijslijpen omdat er wat oneffenheden (putjes) in zaten. Dit kost echter weer 150 euro extra, bovendien heeft hij pas 156.000 km gelopen en als de klepstoters niet waren gaan tikken had ik er met deze klepzittingen ook 220.000 op gezet.
MAAR, zoals de reviseur al zei: er zitten wel wat putjes in de afsluiting. Daarom had ik het idee de kleppen en klepzittingen met de hand opnieuw op elkaar in te slijpen met behulp van een draaistokje met zuignap en 2 verschillende (grof en fijne) slijppasta. Is dit eigenlijk wel slim om te doen? Is het dan niet zo dat de klep wat dieper in de zitting valt en dit weer voor de nodige gevolgen zorgt? En wat als ik de ene klep nou meer in slijp als de andere? Gaat hij dan beroerd lopen?
Ik was dus van plan de putjes er netjes uit te slijpen. Graag jullie mening en indien van toepassing een kleine handleiding over hoe dit te doen.
(wanneer welke pasta, hard/zacht draaien, hoeveel druk erop zetten, klep nog optillen en draaien ondertussen...etc?)
RE: Met de hand inslijpen van kleppen in zittingen, wel of n
Geplaatst: di feb 07, 2006 08:58
door Rob75
Bij mijn weten is het slijpen van kleppen zo dat dit de laatste bewerking is na het slijpen van de kleppen en zittingen. De bedoeling is dan ook niet meer of minder dan de twee oppervlakken op elkaar te laten aansluiten. De hoeveelheid materiaal die je verwijderd is dan ook maar in de honderdsten van millimeters (als je dat al haalt). Vraag is dus hoe diep de putjes zijn en of je deze wegkrijgt met de slijp/polijst pasta.
De procedure is beschreven in de vraagbaak die je volgens mij al hebt, anders is er hier vast een te vinden die het van een Nord-blok beschrijft. De werkwijze is identiek.
Dat de klep wat dieper valt compenseren je nieuwe stoters weer, die zijn hydraulisch! Wel opletten dat de toleranties behouden blijven.
Succes,
Rob
RE: Met de hand inslijpen van kleppen in zittingen, wel of n
Geplaatst: di feb 07, 2006 15:40
door 164 Q4
Met het slijpen kun je wel heel mooi zien waar die 'm precies draagt maar denk niet dat je met een paar keer een beetje met de hand inslijpen die putjes direct al weg heb. Daar zal je toch wel even mee bezig zijn want je neemt vrijwel niks af. Hoogteverschil in kleppen zul je dan ook niet zo snel krijgen. Wil je je verbrandingsruimtes mooi in balans hebben dan zal je even met vloeistof de inhoud van de verbrandingsruimtes moeten meten (met bougie erin

). Als er verschil is kun je met en frees de zittingen van de ruimte met de kleinste inhoud wat bijwerken.
Voor de rest niet teveel slijppasta gebruiken want als dat in je klepgeleiders valt is dat niet zo gezond voor je speling daar

. En na en paar keer draaien de klep lichten en wat verdraaien en zo af en toe wat nieuwe pasta erop. Ikzelf meng het pasta ook altijd aan met wat olie.
RE: Met de hand inslijpen van kleppen in zittingen, wel of n
Geplaatst: di feb 07, 2006 16:13
door DJ
Voor wat betreft het schuren met de hand:
Doorgaans is met de hand in schuren wel afdoende. Niet alle vlekjes hoeven perse helemaal weg. Als je maar een voldoende brede afdichtingsrand hebt. Als je na zegmaar 5 minuten schuren per klep nog geen mooie afdichting heb dan laten slijpen. Niet blijven doorschuren want dit geeft geen goed resultaat. In principe is schuren de nabehandeling van slijpen.
Zelf lijm ik een kortstukje bezemsteel oid op de klep met poyurethaankit. Die zuignapjes is maar getob vind ik. Als je klaar bent met een scherpmes de boel eraf halen. Werkt flitsend.
Niet te lang duur schuren maar tussendoor pasta verversen en als het erg dikke pasta is beetje verdunnen met motorolie maar WD 40 werkt ook wel. Als je te lang doorgaat zul je merken dat het schuren plotskklaps zwaar gaat. Onmiddelijks stoppen want dan heb je een "vreter" en ben je dus terug bij af.
Onbalans agv schuren hoef je echt geen zorgen over te maken (tenzij je een geblueprint blok wilt) tegen die tijd heb je de blaren op je vingers!!
Natuurlijk wel na afloop klepspelingg controleren en zoals al gezegd geen slijppasta in de klepgeleiders laten vallen!
Gewoon gaan probere,n is best te doen.
Mzzl
DJ
RE: Met de hand inslijpen van kleppen in zittingen, wel of n
Geplaatst: di feb 07, 2006 16:16
door DJ
O hydraulische klepstoters zie ik, dan ben je gauw klaar vwb de klepspeling.
Mzzl,
DJ
RE: Met de hand inslijpen van kleppen in zittingen, wel of n
Geplaatst: di feb 07, 2006 20:17
door Speeder
Als ik het zo begrijp is het dus wel de moeite waard de zittingen even bij te slijpen. De reviseur zal ze voor me schoonmaken dus dan is het een kwestie van even netjes inschuren met de pasta, en gaan met die banaan. Over verschillen in de afzonderlijke kleppen/zittingen hoef ik me dus geen zorgen te maken begrijp ik uit jullie verhaal (hydraulische klepstoters)
Ik heb twee verschillende soorten pasta, eerst de groffe, dan de fijne. Wanneer weet ik dat het tijd is de fijne te gebruiken? Moet ik er hard op duwen, of juist helemaal niet?
Greetz
Speeder
RE: Met de hand inslijpen van kleppen in zittingen, wel of n
Geplaatst: di feb 07, 2006 20:23
door @lfa@lgra
Controleer wel ff je zitting breedte. Als deze breder wordt dan ca 2 tot hooguit 3 mm zul je toch je je klepzittingen moeten frezen. De kleppen zijn dan te ver ingeslagen. Nu je de boel toch los hebt kun je het maar beter in 1 keer goed aanpakken.
RE: Met de hand inslijpen van kleppen in zittingen, wel of n
Geplaatst: di feb 07, 2006 20:35
door DJ
In ieder geval niet te hard duwen, en zeker niet met de grove pasta. Geeft krassen die je maar weer weg moet zien te krijgen. Als ik jouw was zou ik gewoon eerst proberen te schuren en kijken hoe het word. Scheelt je weer geld. Al je toch wilt slijpen overweeg dan ook gelijk nieuwe klepgeleiders of check ze in ieder geval.
En als je de boel laat slijpen dan alleen ff lichtjes schuren met fijne pasta ter controle van het draagvlak/kwaliteit van het slijpwerk. Afdichting kan je ook checken met sigarettevloei en of door de boel te monteren en voordat je de nokkeassen erop zet en voor je de boel op het blok zet een beetje gasolie bovenop de klep te gieten en de binnenkant/onderkant in te krijten.
Succes,
DJ
(rijd zoveel lekker met de voldoening dat je het blokkie zelf in orde hebt gemaakt)
RE: Met de hand inslijpen van kleppen in zittingen, wel of n
Geplaatst: di feb 07, 2006 21:41
door Speeder
De klepgeleiders waren nog wel oke. De klepseals vervang ik natuurlijk wel. Op jouw advies pak ik dan wel gelijk de fijne polijstpasta en ga ik daar lekker mee aan de gang. De klepzittingen en kleppen zijn nog gewoon goed. Er zitten alleen wat putjes in, je kent dat wel...
Greetz
Speeder