Pagina 1 van 1
Dynamo.... en spanningsregelaar
Geplaatst: ma feb 06, 2006 08:00
door Egbertone
Weer iets vreemds ontdekt in de motorruimte van m'n Juul.
Van de vier draden welke aan de spanningsregelaar zitten (2 x groen, zwart en bruin) zitten er maar slechts 2 aangesloten.
De zwarte zat ergens in een bundel weggestopt, de bruine zit aan de carrosserie en de groene gaat gewoon naar de dynamo en het lampje in de cockpit.
Dit zegt mij dat er een dynamo met ingebouwde spanningregelaar op zit. Wat ik me echter afvraag of de bedrading wel goed zit zo... of beter nog, kan ik niet gewoon de groene draad uit de dynamo direct naar het lampje leiden en de losse spanningsregelaar gewoon er af schroeven (of uit nostalgische overwegingen glimmend oppoetsen en zonder functie en aansluitingen laten zitten natuurlijk)
De overige elektrische probleempjes zijn overigens opgelost na het plaatsen van hier en daar een nieuwe zekering en het repareren van de 8-polig stekker.
RE: Dynamo.... en spanningsregelaar
Geplaatst: ma feb 06, 2006 18:45
door Egbertone
Niemand die hier een antwoord op weet???
RE: Dynamo.... en spanningsregelaar
Geplaatst: ma feb 06, 2006 18:56
door Alessandro
Volgens mij heb je zelf al het goede antwoord gegeven.

RE: Dynamo.... en spanningsregelaar
Geplaatst: ma feb 06, 2006 19:01
door Egbertone
Hmmm... ja ja... moest ik gewoon even bevestigd zien.
Die spanningsregelaar zit daar dus gewoon een beetje "voor spek en bonen" te zitten. Ga ik maar het groene draadje direct doorkoppelen naar het controlelampje en de regelaar blinkend poetsen
Behalve een niet origineel blok (Alfetta) dus ook een dynamo die er origineel niet op hoort. Hadden de latere Alfetta's een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar? Dat zou een hoop verklaren.
Re: RE: Dynamo.... en spanningsregelaar
Geplaatst: ma feb 06, 2006 19:03
door Alessandro
Hadden de latere Alfetta's een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar? Dat zou een hoop verklaren.
Ja

RE: Dynamo.... en spanningsregelaar
Geplaatst: ma feb 06, 2006 19:09
door @lfa@lgra
Standaard 105 +
Dit zijn de verbindingen tussen je Mechanische regelaar en je dynamo:
D+ Groen
DF Zwart
- Bruin
Een twee groene draad komt van je laadstroomlampje af en gaat naar je D+ op de dynamo.
Verder een drietal pluskabels welke op aansluiting + van je dynamo zitten.
Het kan dus (bijna) niet anders dan dat je een ingebouwde spanningsregelaar hebt als de zaak tenminste nu goed werkt. Of men moet ervoor gekozen hebben de zwarte min-draad niet rechtstreeks van de spanningsregelaar te hebben gehaald. Je hebt dan ook een twee-draads aansluiting, maar volgens mij werkt dat niet niet goed.
Als je de stekker van de spanningregelaar ff losneemt zul je het weten.
RE: Dynamo.... en spanningsregelaar
Geplaatst: ma feb 06, 2006 19:24
door Egbertone
@ Arjen,
De groene draad uit de dynamo gaat dus naar de regelaar en van daar weer naar het controlelampje.
De zwarte (DF) zat ergens in een dradenbundel weggewerkt en was niet aangesloten, de bruine draad zit op de massa aangesloten.
Zwarte heb ik inmiddels verwijderd en de bruine en groene gewoon laten zitten.
Aangezien het blok wat er in ligt zo goed als zeker een Alfetta blok is (peilstok aan de linkerkant i.p.v. rechts) ga ik ervan uit dat ook de dynamo
van een Alfetta komt. Ziet er ook totaal anders uit, voorzover ik het kan zien. De plaats waar de bedrading uit komt is afgeschermd met een zwarte huls (weet even niet hoe ik het anders moet noemen).
Ik ga in ieder geval de regelaar er uit halen en op de plaats waar deze gezeten heeft de relais waar ik de verlichting over ga schakelen plaatsen.
RE: Dynamo.... en spanningsregelaar
Geplaatst: ma feb 06, 2006 19:32
door Andretti Molletti
Als je groene draad aan de kant van het lampje maar een geschakelde + heeft is het goed...
Hoe komt Egbert daar achter??
door de groenste draad die aan de dynamo zit tegen massa te houden, dan moet het lampje met contact aan gaan branden, met contact uit uitgaan...
Als dat niet is omgebouwd dan trekt je dynamo met contact uit toch stroom en is je accu binnen een dag of twee leeg...
maar dat zal wel goed zitten gok ik zo

(Anders had je daar weer wel een topic over gestart

)
RE: Dynamo.... en spanningsregelaar
Geplaatst: ma feb 06, 2006 19:34
door @lfa@lgra
Er zijn twee groene draden. De ene zit tussen regelaar en gaat naar D+ van de dynamo en de andere groene draad zit tussen D+ en je laadstroomlampje.
Je kunt in jouw geval dus de groene draad tussen spanningsregelaar en de dynamo rustig verwijderen, als die andere groene draad maar blijft aangesloten.
Met die plastic kappies is idd met een electronische regelaar. Heb je daar weer mazzel mee.
peilstok 
Re: RE: Dynamo.... en spanningsregelaar
Geplaatst: ma feb 06, 2006 19:55
door Egbertone
peilstok 
Ahum... foutje, bedaaankt....
Anyway... over die groene draden (is weer eens wat anders als een rode draad

) er komt van de dynamo dus nog maar één groene draad en dus niet twee, zoals in het elektrisch schema. Deze groene gaat naar de spanningsregelaar en van de spanningsregelaar gaat dus weer een andere groene naar het laadstroomcontrolelampje.
Dus niet een groene naar de regelaar en en een andere naar het lampje.
Binnenkort de tip van Dré maar eens uitproberen... thanks!
RE: Dynamo.... en spanningsregelaar
Geplaatst: ma feb 06, 2006 19:58
door @lfa@lgra
Als ze bij de regelaar samenkomen, kun je deze draad rechtstreeks linken met D + en je regelaar verwijderen.
Suuk6.