Pagina 1 van 1
KN filters op boxerblok, wat nog meer te doen?
Geplaatst: zo feb 05, 2006 21:55
door sprint88
Binnenkort ga ik ze monteren
de broodtrommels.
afgezien van de extra toevoer van koele lucht
tegen wat voor een andere zaken loop je dan aan?
moeten er aan de carbs nog aanpassingen komen ?
is opnieuw afregelen noodzakelijk?
kelken ja of nee en zo ja waarom? en waar te verkrijgen.?
en verder ??
alvast bedankt voor eventuele tips.
grt rogeralfa

RE: KN filters op boxerblok, wat nog meer te doen?
Geplaatst: zo feb 05, 2006 22:08
door Rens 1.7QV
heb je ook kelkjes???
Ik heb ook met van die koektrommels gereden. Het maakte een mooi geluid. Alleen ik rijdt nu weer met het normale inlaat, ik miste de kelkjes wel.
Rens
Re: RE: KN filters op boxerblok, wat nog meer te doen?
Geplaatst: zo feb 05, 2006 22:20
door Floor
heb je ook kelkjes???
Ik heb ook met van die koektrommels gereden. Het maakte een mooi geluid. Alleen ik rijdt nu weer met het normale inlaat, ik miste de kelkjes wel.
Rens
Hallo Rens, zijn dat die PiperCross filtertjes nog? Ik vond het super klinken maar minder rijden.
Sprint88: Na montage moet de benzine/lucht verhouding opnieuw worden ingesteld
RE: KN filters op boxerblok, wat nog meer te doen?
Geplaatst: zo feb 05, 2006 22:28
door Remco S
je moet even kijken of er ook aansluitingen op zitten voor de carter ventilatie, anders moet je daar ook een filtertje op zetten.
Ik had vroeger op de 1.7 QV type 2 sprint filters zitten met een aparte aansluiting hiervoor.
Re: RE: KN filters op boxerblok, wat nog meer te doen?
Geplaatst: zo feb 05, 2006 22:40
door Floor
je moet even kijken of er ook aansluitingen op zitten voor de carter ventilatie, anders moet je daar ook een filtertje op zetten.
Ik had vroeger op de 1.7 QV type 2 sprint filters zitten met een aparte aansluiting hiervoor.
Gaf dat geen vervuiling van de carbs? Anders is een apart filtertje voor de carterontluchting toch fijner?
RE: KN filters op boxerblok, wat nog meer te doen?
Geplaatst: zo feb 05, 2006 22:57
door Maxtor
Inderdaad een apart filtertje voor de carteronluchting, zie ook foto. Op deze foto is 1 kanaal van de carterontluchting nog niet afgedekt, nu wel. Zorg ervoor dat je de filters niet te strak vastschroeft, dan klemmen ze de gashendel vast namelijk. Voor de rest koele lucht aanvoer idd. Op Zandvoort kreeg de 33 er erg veel last van, en begon uiteindelijk zelfs een beetje te stotteren en in te houden. Als je een idee hebt voor koude lucht aanvoer, hou me dan even op de hoogte. Ik moet dat bij die van mij ook nog oplossen.
Re: RE: KN filters op boxerblok, wat nog meer te doen?
Geplaatst: ma feb 06, 2006 11:22
door Rens 1.7QV
[quote="Floor]Hallo Rens, zijn dat die PiperCross filtertjes nog? Ik vond het super klinken maar minder rijden.
[/quote]
Jep, ze klonken idd super, alleen ze rijden was idd minder.
Rens
Re: RE: KN filters op boxerblok, wat nog meer te doen?
Geplaatst: ma feb 06, 2006 12:11
door Huib
Inderdaad een apart filtertje voor de carteronluchting, zie ook foto. Op deze foto is 1 kanaal van de carterontluchting nog niet afgedekt, nu wel. Zorg ervoor dat je de filters niet te strak vastschroeft, dan klemmen ze de gashendel vast namelijk. Voor de rest koele lucht aanvoer idd. Op Zandvoort kreeg de 33 er erg veel last van, en begon uiteindelijk zelfs een beetje te stotteren en in te houden. Als je een idee hebt voor koude lucht aanvoer, hou me dan even op de hoogte. Ik moet dat bij die van mij ook nog oplossen.
Ik heb daar nooit last van gehad, en mijn 33 kreeg het toch regelmatig ook flink te verduren. Ik vind dat warme lucht verhaal altijd vrij betrekkelijk, als je rijdt is er zoveel luchtstroming onder de kap dat het best wel meevalt naar mijn bescheiden mening. Zeker bij een boxer waar de (warme) uitlaat keurig onder de auto hangt.
@roger
Ik kon mijn K&N's niet monteren zonder vulpaten eronder, omdat het filter anders tegen de het stangetje van de gaskleppen aankwam. Daarvoor had ik 12mm alu vulplaten laten frezen, waarin ik dan gelijk m'n zelfgemaakte kelken kon vastzetten.
Ik heb de carbs nooit aangepast of af laten stellen na montage van de filters. Met het standaard afstelwerk bereik je sowieso niet veel, dat heeft alleen effect bij stationair en lage belasting. Bij hoge belasting kun je de mengselverhouding alleen wijzigen met andere sproeiers, dan moet hij dus op de rollenbank afgesteld worden. De motor pakte na montage van de K&N's minder mooi op, maar naar mijn mening zeker nog acceptabel. Voor een echt optimaal resultaat zul je dus de rollenbank op moeten.
RE: KN filters op boxerblok, wat nog meer te doen?
Geplaatst: ma feb 06, 2006 12:12
door ALFAHEIDA
Heb er van Savali een spagettispruitstuk onder gehad, en grotere sproeiers geplaatst.
Alleen het opnieuw afstellen komt dan heel precies. Motor moet dan stationair ongeveer
5/600 toeren lopen. Maar pakt verschrikkelijk op en loopt als een monster.
Succes.
RE: KN filters op boxerblok, wat nog meer te doen?
Geplaatst: ma feb 06, 2006 22:16
door sprint88
ok
tot zover bedankt voor de reakties
nog een opmerking over de kelken
wie heeft er en foto van kn met kelken gemonteerd
waarom kelken???? geeft dit voordeel
van die vulplaten is een goeie
ik ga kijken of het zo past, anders moet ik ze inderdaad ook maken.
koele lucht toevoer heb ik wel een idee over als het goed werkt hoor je het maxtor.
grt rogeralfa
[/quote]
RE: KN filters op boxerblok, wat nog meer te doen?
Geplaatst: di feb 07, 2006 08:28
door Rens 1.7QV
Kelken, of die inlaatbochten die er eerst op zaten bepalen een deel van de vullingsgraad. De lucht stroomt namelijk heen en weer. Als de klep dicht is botst de lucht tegen de klep en gaat dan weer terug, wanneer die stroom weer aan het begin van de kelken komt, stroomt de lucht weer richting de motor. Het is uiteraard de bedoeling dat de lucht net richting motor stroomt als de klep open gaat. Nu klopt dit maar op 1 toerental, maar die kelkjes zijn zo gemaakt dat er bij bepaald toerental een maximum koppel bereikt kan worden. Zijn de kelkjes lang dan ligt het maximaal koppel in een wat lager toerental. Zijn de kelkjes kort, dan ligt het maximum koppel wat hoger in toeren.
Wanneer je geen kelkjes hebt zal die route vooral te kort zijn en daardoor is het koppelverloop anders. Dus in lager toerentallen zul je wat minder koppel overhouden en dat merk je voornamelijk.
Denk dat ik het zo wel aardig uitgelegd heb...
Rens
Re: RE: KN filters op boxerblok, wat nog meer te doen?
Geplaatst: di feb 07, 2006 09:15
door Huib
Kelken, of die inlaatbochten die er eerst op zaten bepalen een deel van de vullingsgraad. De lucht stroomt namelijk heen en weer. Als de klep dicht is botst de lucht tegen de klep en gaat dan weer terug, wanneer die stroom weer aan het begin van de kelken komt, stroomt de lucht weer richting de motor. Het is uiteraard de bedoeling dat de lucht net richting motor stroomt als de klep open gaat. Nu klopt dit maar op 1 toerental, maar die kelkjes zijn zo gemaakt dat er bij bepaald toerental een maximum koppel bereikt kan worden. Zijn de kelkjes lang dan ligt het maximaal koppel in een wat lager toerental. Zijn de kelkjes kort, dan ligt het maximum koppel wat hoger in toeren.
Wanneer je geen kelkjes hebt zal die route vooral te kort zijn en daardoor is het koppelverloop anders. Dus in lager toerentallen zul je wat minder koppel overhouden en dat merk je voornamelijk.
Denk dat ik het zo wel aardig uitgelegd heb...
Rens
Dus dat is een soort resonantievulling maar dan aan de inlaatkant? Ik ken dit verhaal met betrekking tot spaghetti spruitstukken aan de uitlaatkant maar ik wist niet dat het ook voor de inlaat geldt.
Re: RE: KN filters op boxerblok, wat nog meer te doen?
Geplaatst: di feb 07, 2006 12:19
door yuri 75 V6
Kelken, of die inlaatbochten die er eerst op zaten bepalen een deel van de vullingsgraad. De lucht stroomt namelijk heen en weer. Als de klep dicht is botst de lucht tegen de klep en gaat dan weer terug, wanneer die stroom weer aan het begin van de kelken komt, stroomt de lucht weer richting de motor. Het is uiteraard de bedoeling dat de lucht net richting motor stroomt als de klep open gaat. Nu klopt dit maar op 1 toerental, maar die kelkjes zijn zo gemaakt dat er bij bepaald toerental een maximum koppel bereikt kan worden. Zijn de kelkjes lang dan ligt het maximaal koppel in een wat lager toerental. Zijn de kelkjes kort, dan ligt het maximum koppel wat hoger in toeren.
Wanneer je geen kelkjes hebt zal die route vooral te kort zijn en daardoor is het koppelverloop anders. Dus in lager toerentallen zul je wat minder koppel overhouden en dat merk je voornamelijk.
Denk dat ik het zo wel aardig uitgelegd heb...
Rens
Dus dat is een soort resonantievulling maar dan aan de inlaatkant? Ik ken dit verhaal met betrekking tot spaghetti spruitstukken aan de uitlaatkant maar ik wist niet dat het ook voor de inlaat geldt.
Klopt wat Rens zegt! Lange buizen/kelken zijn goed voor vulling bij lage toeren, korte voor hoge toeren. Vandaar dat verschillende moderne motoren een variabele inlaattrajectlengte hebben, om dit traagheidseffect van de instromende luchtkolom bij meerdere toerentallen uit te buiten.
RE: KN filters op boxerblok, wat nog meer te doen?
Geplaatst: di feb 07, 2006 12:33
door bert
Carburateurs werken op inlaatvacuum en als het i.d. minder weerstand in inlaat als gevolg heeft, is er minder vacuum en loopt motor armer.
Simpele check is conditie van de bougies. Mocht inlaatweerstand minder zijn verbeter je de volumetrische efficiency en kan je zelfs ontsteking aanpassen
met wat minder vervroeging. Alleen dat is het mogelijk om de claim van 10pk K&N te behalen.
Re: RE: KN filters op boxerblok, wat nog meer te doen?
Geplaatst: di feb 07, 2006 12:39
door yuri 75 V6
Carburateurs werken op inlaatvacuum en als het i.d. minder weerstand in inlaat als gevolg heeft, is er minder vacuum en loopt motor armer.
Simpele check is conditie van de bougies. Mocht inlaatweerstand minder zijn verbeter je de volumetrische efficiency en kan je zelfs ontsteking aanpassen
met wat minder vervroeging. Alleen dat is het mogelijk om de claim van 10pk K&N te behalen.
Dus: denk aan je sproeierbezetting! Te arm lopen wil je echt niet!