Pagina 1 van 1

Selespeed probleempje

Geplaatst: za jan 29, 2005 15:54
door giuliaforjulia
Mijn zwager heeft een 156 SW Selespeed en sinds kort heeft ie het volgende: Als de motor koud is danvoel je bij het weg rijden een trilling net of de koppelingsplaat krom is maar als de motor maar iets warm wordt (de naald vd meter komt dan net uit de hoek) dan is het weer over. Schakelen doet ie verder normaal.

RE: Selespeed probleempje

Geplaatst: za jan 29, 2005 23:43
door psillen
Ik heb wel ooit eens de koppeling laten calibreren, dan gaat het weer allemaal wat soepeler.
Het is me opgevallen dat met echt kouder weer m'n Selespeed deze winter ook wel eens een enkele keer wat brusker koppelen wil. Ik heb enigzins het vermoeden dat het een beetje temperatuursafhankelijk is en 's zomers allemaal wat soepeler gaat.
Zelf voel ik me 's zomers ook prettiger :wink:

RE: Selespeed probleempje

Geplaatst: ma jan 31, 2005 20:06
door giuliaforjulia
Hij is vandaag bij de garage langsgeweest en de koppeling laten calibreren en het lijkt idd over te zijn. Bedankt voor je reactie :thumbs:

RE: Selespeed probleempje

Geplaatst: ma jan 31, 2005 21:22
door Rens 1.7QV
Wat moet ik me voorstellen bij het calibreren van de koppeling van het selespeed systeem??

Rens

RE: Selespeed probleempje

Geplaatst: ma jan 31, 2005 22:07
door psillen
Dan moeten we even in het kort de -bijzonder interessante 8) - techniek van Selespeed behandelen.

In principe is het de normale handbak met koppeling. Alles wordt hydraulisch bediend. Hiertoe zit onder de motorkap een oliereservoir met pomp en dit systeem wordt op druk gehouden. Als je het linker portier opent, hoor je wat zoemen, dat ik het pompje.

Inleggen versnellingen:
De bewegingen die je normaal met je hand in het H-patroon maakt gebeurt middels 2 hydraulische cilinders. 1x Links/Rechts; 1x naar Voren/Achteren.

De koppeling wordt eveneens hydraulisch bediend. Dit is eigenlijk het moeilijkste deel van het systeem. Het moet heel snel en tevens nauwkeurig gebeuren.
Een sensor meldt naar de besturingsunit terug in welke stand de koppeling zich bevindt. Het aangrijppunt is opgeslagen in het systeem. Naarmate de koppeling verslijt, komt het aangrijppunt anders te liggen. In theorie calibreert het systeem zichzelf. Dwz. naarmate de koppeling slijt -we hebben het hier over honderdsten van een mm- wordt steeds het nieuwe aangrijppunt opgeslagen.
In de praktijk gebeurt dit niet altijd voor de volle 100% helemaal perfect. Indien het opgeslagen aangrijppunt niet geheel overeenkomt met het werkelijke punt, zal de koppeling niet geheel soepel aangrijpen, wat je voelt in de vorm van een schok(je).

Dit is vooral het mechanische deel van het verhaal. Zonder de elektronica functioneert het niet. Er zit bijvoorbeeld een beveiliging tegen overtoeren op. Rij je in de 3 en maak je 6000tpm, zal de bak in z'n 3 blijven staan als je wilt terugschakelen.
Omgekeerd, als je doortrekt tot het rood, schakelt hij vanzelf op.
Erg spectaculair: vetrek in z'n 1 en trek door tot het rood, je hoeft alleen maar het gaspedaal volledig te vloeren.
Boven de 5000tpm en gaspedaal meer dan ca. 60 of 70% ingedrukt, schakelt hij nog een keer extra snel :thumbs:
Brede grijns gegarandeerd :wink:
Ik maak hier uiterst spaarzaam gebruik van, want levensduur als je dit dagelijks zou doen?

Slechts twee keer per jaar grijnzen dan :?:
Gelukkig niet, want bij het terugschakelen geeft Selespeed zelf tussengas :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Terwijl je schakelt gebeurt nog veel meer. Als je met de hand schakelt, druk je immers niet alleen je koppelingsbedaal in, maar laat ook het gas los. Dit doet Selespeed ook, maar o.a. door de ontsteking te beïnvloeden. Een Selespeed heeft ook altijd een electronisch gaspedaal.



Bronvermelding: meester Andretti

Re: RE: Selespeed probleempje

Geplaatst: ma jan 31, 2005 22:37
door Rens 1.7QV
Bronvermelding: meester Andretti
:biggrin::biggrin:

Oke psillen bedankt het is erg duidelijk....

Rens

RE: Selespeed probleempje

Geplaatst: di feb 01, 2005 00:15
door Andretti Molletti
Dank je Psillen!!
Heel goed verwoord!

enne het blijft een beetje mijn kindje die cursus... daar ging net wat meer passie in dan in de reguliere cursussen die ik trouwens ook erg leuk vind te geven ;)

RE: Selespeed probleempje

Geplaatst: vr feb 04, 2005 20:41
door giuliaforjulia
Maar hoe kan het dan dat het alleen bij een koude motor gebeurd, zoals ik het lees dan zou de koppeling altijd moeten schokken en niet alleen bij een koude motor :?: :?:

RE: Selespeed probleempje

Geplaatst: vr feb 04, 2005 21:40
door psillen
Kan toch wel.

Met een normale koppeling heb je dat ook, maar daar ben je je waarschijnlijk niet meer van bewust. Als de motor nog koud is, moet je de koppeling vaak wat voorzichtiger laten opkomen, anders zakt de motor bijvoorbeeld wat meer in toerental. In ieder geval, je lost dat op door koppeling en gas net wat anders te doseren dan normaal.

Bij Selespeed heb je die mogelijkheid niet en als het aangrijppunt niet meer perfect gecalibreerd is, kan dat net het verschil uitmaken dat het met koude motor wat schokkerig gaat.

Misschien geen heel wetenschappelijke verklaring, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

RE: Selespeed probleempje

Geplaatst: za feb 05, 2005 12:44
door giuliaforjulia
Het is idd een beetje duidelijker, bedankt voor je reactie :thumbs: :driving:

Re: RE: Selespeed probleempje

Geplaatst: di feb 08, 2005 00:32
door PDAHazzard
Een Selespeed heeft ook altijd een electronisch gaspedaal.
Eh.. volgens mij hebben alle 166's 156's, 147's electronische gaspedalen. De 156 was de eerste throtle by wire auto toch? Of was dat de 147?

Re: RE: Selespeed probleempje

Geplaatst: di feb 08, 2005 19:58
door psillen
Een Selespeed heeft ook altijd een electronisch gaspedaal.
Eh.. volgens mij hebben alle 166's 156's, 147's electronische gaspedalen. De 156 was de eerste throtle by wire auto toch? Of was dat de 147?
Dat is volgens mij niet het geval.
De V6-en in de 156 en 166 hadden het in ieder geval meteen vanaf het begin.