Dan moeten we even in het kort de -bijzonder interessante
- techniek van Selespeed behandelen.
In principe is het de normale handbak met koppeling. Alles wordt hydraulisch bediend. Hiertoe zit onder de motorkap een oliereservoir met pomp en dit systeem wordt op druk gehouden. Als je het linker portier opent, hoor je wat zoemen, dat ik het pompje.
Inleggen versnellingen:
De bewegingen die je normaal met je hand in het H-patroon maakt gebeurt middels 2 hydraulische cilinders. 1x Links/Rechts; 1x naar Voren/Achteren.
De koppeling wordt eveneens hydraulisch bediend. Dit is eigenlijk het moeilijkste deel van het systeem. Het moet heel snel en tevens nauwkeurig gebeuren.
Een sensor meldt naar de besturingsunit terug in welke stand de koppeling zich bevindt. Het aangrijppunt is opgeslagen in het systeem. Naarmate de koppeling verslijt, komt het aangrijppunt anders te liggen. In theorie calibreert het systeem zichzelf. Dwz. naarmate de koppeling slijt -we hebben het hier over honderdsten van een mm- wordt steeds het nieuwe aangrijppunt opgeslagen.
In de praktijk gebeurt dit niet altijd voor de volle 100% helemaal perfect. Indien het opgeslagen aangrijppunt niet geheel overeenkomt met het werkelijke punt, zal de koppeling niet geheel soepel aangrijpen, wat je voelt in de vorm van een schok(je).
Dit is vooral het mechanische deel van het verhaal. Zonder de elektronica functioneert het niet. Er zit bijvoorbeeld een beveiliging tegen overtoeren op. Rij je in de 3 en maak je 6000tpm, zal de bak in z'n 3 blijven staan als je wilt terugschakelen.
Omgekeerd, als je doortrekt tot het rood, schakelt hij vanzelf op.
Erg spectaculair: vetrek in z'n 1 en trek door tot het rood, je hoeft alleen maar het gaspedaal volledig te vloeren.
Boven de 5000tpm en gaspedaal meer dan ca. 60 of 70% ingedrukt, schakelt hij nog een keer extra snel
Brede grijns gegarandeerd
Ik maak hier uiterst spaarzaam gebruik van, want levensduur als je dit dagelijks zou doen?
Slechts twee keer per jaar grijnzen dan
Gelukkig niet, want bij het terugschakelen geeft Selespeed zelf tussengas
Terwijl je schakelt gebeurt nog veel meer. Als je met de hand schakelt, druk je immers niet alleen je koppelingsbedaal in, maar laat ook het gas los. Dit doet Selespeed ook, maar o.a. door de ontsteking te beïnvloeden. Een Selespeed heeft ook altijd een electronisch gaspedaal.
Bronvermelding: meester Andretti