Pagina 1 van 2
Open luchtfilter monteren, benzinemengsel ook aanpassen?
Geplaatst: do feb 02, 2006 19:07
door Ronald_27
Ik wilde een open luchtfilter (konisch) monteren, direct op de aanzuigbuis van mijn motor in mijn 33 1.7 IE.
Nu vraag ik mij af of het benzine luchtmengsel juist blijft Regelt de centrale computer dit dan af of moet ik zelf iets afstellen aan het brandstof/luchtmengsel?
Ik las op een website dat het kan zijn dat de aanvoerbuis bij sommige autos geknepen wordt voordat de lucht daadwerkelijk wordt vermengd met de brandstof, zodat een open luchtfilter geen enkel nut zou hebben. heeft een alfa 33 dit ook in aan het eind van de aanvoerbuis?
Bedankt voor de reacties
mvg
Ronald
RE: Open luchtfilter monteren, benzinemengsel ook aanpassen?
Geplaatst: do feb 02, 2006 19:17
door roberto
Bij een motor met injectie hoef je verder niets te af te stellen, bij de installatie van een open luchtfilter. De ECU regelt dit wel. Maar of een open luchtfilter zoveel oplevert qua vermogen, daar heb ik mijn twijfels over. Het staat natuurlijk wel leuk onder de motorkap en het aanzuig-geluid is ook beter hoorbaar.
RE: Open luchtfilter monteren, benzinemengsel ook aanpassen?
Geplaatst: do feb 02, 2006 19:25
door Ronald_27
Bedankt voor je reactie
Ik wil er ook geen racer van maken hoor.

Het is de bedoeling om vooral meer lucht te verkrijgen in het mengsel. Ik denk dat ie dan iets zuiniger kan lopen en wel degelijk iets vlotter op het gas kan zijn.
RE: Open luchtfilter monteren, benzinemengsel ook aanpassen?
Geplaatst: do feb 02, 2006 22:33
door Speeder
Zoals roberto al zei: de ECU meet met behulp van de luchtmassameter en een luchttemperatuursensor de hoeveelheid (massa) lucht die de verbrandingsruimte binnekomt en past daar de inspuithoeveelheid op aan. Een open luchtfilter kan misschien wat sneller grotere hoeveelheden lucht doorlaten waardoor je gasreactie 'misschien' iets beter kan worden. Of het echt Pk's scheelt betwijfel ik. Bovendien zal een auto hierdoor nooit zuiniger gaan lopen. Meer lucht betekend immers dat er meer brandstof toegevoegd moet worden om de Lambda waarde goed te houden...
Greetz
Speeder
RE: Open luchtfilter monteren, benzinemengsel ook aanpassen?
Geplaatst: do feb 02, 2006 23:03
door Ronald_27
De hoeveelheid brandbaar gas die er in de cilinders komt, wordt niet beperkt door de carburateurs of door het injectiesysteem. Je kunt de benzine bij wijze van spreken met liters tegelijk naar binnen spuiten, maar daar krijg je eerder minder dan meer vermogen van. Een betere cilindervulling bereik je door meer lucht aan te voeren. Bij de meeste auto’s liggen de verhoudingen tussen benzine en lucht tussen de 1:7 en 1:17. De laatste jaren is bij het luchtaandeel steeds groter geworden. Zo zitten de meeste katalysator-motoren rond de 1:14. Zoals reeds gezegd, hebben veel auto’s af fabriek een filter dat wat betreft luchtdoorvoer niet het onderste uit de kan haalt. Sportluchtfilters steken in dit opzicht beter af. Ze laten meer lucht door zonder dat dit ten koste gaat van de filtering, met als resultaat een betere cilindervulling en dus meer vermogen. Foamfilters hebben vaak iets meer weerstand dan gaasfilters. Wat betreft deze laatsten heeft met name K&N een zeer goede reputatie.
Bij sommige auto’s moet zelfs een mengselverhouding worden aangepast om de motor niet te arm te laten lopen, iets wat trouwens ook bij andere filters kan voorkomen. Daar staat tegenover dan K&N filters een flink stuk duurder zijn dan die van andere merken. Het is onmogelijk om voor ieder merk en type sportluchtfilter beloften te doen voor wat betreft de vermogenstoename. Die toename is namelijk ook sterk afhankelijk van de auto. Soms mag je de handen dichtknijpen wanneer je twee procent meer uit de motor perst, zeker wanneer origineel al een goed filter is gebruikt.
Er zijn echter ook auto’s die met een ander filtertje opeens vijf
tot zes procent meer vermogen leveren. Dat is niet alleen
afhankelijk van merk en type auto en het gebruikte filter. Wanneer je motor al een flinke boodschap heeft gedaan en de carburateurs ook niet in al te beste conditie verkeren, is een ander luchtfilter weggegooid geld.
Zelfs bij een goed werkend sportluchtfilter zul je niet meteen het gevoel krijgen dat er een compleet andere motor onder de kap ligt. Daarvoor is een vermogenswinst van twee tot zes procent echt een beetje te weinig. Om het verschil echt goed aan te kunnen tonen ben je aangewezen op de testbank.
Misschien zal ook je brandstofverbruik ietsje dalen, maar dat gebeurt alleen wanneer je gaspedaal meerdere standen heeft. Mocht bij jouw auto een sportluchtfilter geen enkel effect hebben, dan hoeft dat niet aan het filter of aan de conditie van de motor te liggen. Bij sommige auto’s is de doorlaatopening van het luchtfilter naar de carburateur(s) of het injectiesysteem zo klein dat er
helemaal geen extra lucht door kan. Soms valt er met een beetje handigheid nog wel eens iets aan te passen, maar wanneer zo’n operatie echt duur wordt, wegen de kosten niet op tegen de kleine vermogenswinst.
ik heb nog wat info opgezocht en ziehier een lap tekst.
Bron:
http://www.streetdreams.nl/tech/luchtfilter.html
mvg Ronald
RE: Open luchtfilter monteren, benzinemengsel ook aanpassen?
Geplaatst: vr feb 03, 2006 13:12
door Andretti Molletti
Een NIEUW papierfilter flowt MEER dan een KN filter...
probleem is dat het snel over is met dat nieuwe...
Anders afstellen van een modern injectiesysteem is niet eens mogelijk, en te arm lopen ook niet..
Mengsels van 1:7 en 1:17 zijn niet voldoende ontsteekbaar en moderne auto's lopen geen 1:14,7...
Dat zou mooi zijn
In het deellastgebied met warme motor én kat dan loopt i 1:14,7.. alleen maar omdat de kat dan goed kan werken.. stoichoimetrische mengselsamenstelling..
Normaliter verrijkt een injectie motor onder belasting koude start en vollast MEEr dan een carb motor.. ook al om de kat te ontlasten...
Een goede carbmotor loopt op vollast co 4a 5%.. een injectie om de kat te ontlasten 10%..
Vol vermogen wordt bereikt bij een lambda van 0,8 ofwel zo'n 1:12
Ik denk dat Yuri ook nog wel wat kan vertellen over K&N!!
Dat ze onbetwist de beste filters maken daar ben ik van overtuigd.
Re: RE: Open luchtfilter monteren, benzinemengsel ook aanpas
Geplaatst: vr feb 03, 2006 13:26
door yuri 75 V6
Een NIEUW papierfilter flowt MEER dan een KN filter...
probleem is dat het snel over is met dat nieuwe...
Anders afstellen van een modern injectiesysteem is niet eens mogelijk, en te arm lopen ook niet..
Mengsels van 1:7 en 1:17 zijn niet voldoende ontsteekbaar en moderne auto's lopen geen 1:14,7...
Dat zou mooi zijn
In het deellastgebied met warme motor én kat dan loopt i 1:14,7.. alleen maar omdat de kat dan goed kan werken.. stoichoimetrische mengselsamenstelling..
Normaliter verrijkt een injectie motor onder belasting koude start en vollast MEEr dan een carb motor.. ook al om de kat te ontlasten...
Een goede carbmotor loopt op vollast co 4a 5%.. een injectie om de kat te ontlasten 10%..
Vol vermogen wordt bereikt bij een lambda van 0,8 ofwel zo'n 1:12
Ik denk dat Yuri ook nog wel wat kan vertellen over K&N!!
Dat ze onbetwist de beste filters maken daar ben ik van overtuigd.
Ik kan van alles vertellen
En Andretti heeft voor het allergrootste deel gelijk, alleen dat en nieuw papierfilter meer zou flowen dan een nieuwe K&N waag ik te betwijfelen, onze DynaFlow liegt niet (hoop ik dan toch

). Wat wel waar is, is dat een paierfilter vrij snel vervuilt en dicht gaat zitten; dit gaat lineair: met elk gevangen vuildeeltje is een evenredig deel van de filteroppervlakte en dus flowcapaciteit verdwenen. Bij 'ons' filter (K&N) gaat het vuil niet in de gaatjes van het katoen zitten, maar in de olie. omdat de olie in suspensie aan het katoen 'hangt' zal het vuil dus de flow niet belemmeren. Sterker een LICHT vervuilde K&N flowt vaak wat beter dan een helemaal nieuwe omdat vuil wat al opgevangen is ook weer nieuw vuil 'aantrekt'.
Door de tijd heen zal een K&N langer dezelfde flow vasthouden, maar ook maar binnen bepaalde grenzen. Na zekere tijd (afhankelijk van plaatsing filter, rij-omstandigheden etc.) zal ook de flow van K&N afnemen. Dan: reinigen en opnieuw olie aanbrengen.
Wat betreft de vermogenswinst op je 33: hier ga ik ook eerlijk zijn (ik doe R&D, ik ben geen verkoper). Omdat de grootste restrictie bij deze auto de luchtweger zelf is (stuwklep/traagheid), zal alles wat daarvoor in het inlaattraject gebeurt (dus: filter) een relatief kleine invloed hebben. De traagheid van de luchtmassa in de luchtfilterbak ben je wel kwijt, dus zal de motor wat vlotter oppakken. Op de dyno zal er wel 2 a 3 pk winst te meten zijn, maar dat zijn geen wereldschokkende verschillen.
In deellast zal de motor wel degelijk (wat) zuiniger zijn, omdat minder weerstand overwonnen hoeft te worden. Onder vollast zal de ECU meer lucht 'zien' via de luchtweger, en meer brandstof inspuiten. Vervolgens controleert de Lambdasensor eea en stelt zonodig wat bij via de kenvelden voor lucht/brandstof in de ECU (is een beetje kort door de bocht gezegd, maar u begrijpt wat ik bedoel)
Je kunt ook permanent je mengsel verrijken door het tandradje van de stuwklep 1 of 2 tandjes op te schuiven

daar gaat je zuinigheid!
En Andretti: 10 februari

RE: Open luchtfilter monteren, benzinemengsel ook aanpassen?
Geplaatst: vr feb 03, 2006 16:32
door Ronald_27
THANX

Ik zie vele autos met zo'n open luchtfiltertje rijden en daarom heb ik dit topic geopend. het klopt dus wel dat je zuiniger kán gaan rijden door de verbeterde airflow, maar dat wordt gecompenseerd door meer brandstof
Omdat de grootste restrictie bij deze auto de luchtweger zelf is (stuwklep/traagheid), zal alles wat daarvoor in het inlaattraject gebeurt (dus: filter) een relatief kleine invloed hebben. De traagheid van de luchtmassa in de luchtfilterbak ben je wel kwijt, dus zal de motor wat vlotter oppakken. Op de dyno zal er wel 2 a 3 pk winst te meten zijn, maar dat zijn geen wereldschokkende verschillen.
\
Waarom deze restrictie? hier is niets aan te adjusten? En wat is deellast en vollast?
RE: Open luchtfilter monteren, benzinemengsel ook aanpassen?
Geplaatst: vr feb 03, 2006 16:44
door yuri 75 V6
Aan de luchtweger zit je vast, dus daar is weinig aan te doen vrees ik (goed, het kan wel hoor, maar het sop is de kool niet waard).
Deellast is bijvoorbeeld rijden op constante snelheid of licht accelereren, vollast is plankgas. Omdat vermogen uiteindelijk alleen uit benzine kan komen, zal in geval van vermogenswinst bij vollast ook het verbruik stijgen. Bij deellast zal het echter wat dalen, en normaalgesproken kom je gemiddeld weer ongeveer gelijk uit. Als je er sport van maakt om nooit vollast te rijden kun je dus een (lichte) verbruiksdaling realiseren met een ander luchtfilter.
Re: RE: Open luchtfilter monteren, benzinemengsel ook aanpas
Geplaatst: vr feb 03, 2006 17:22
door 164 Q4
Dat ze onbetwist de beste filters maken daar ben ik van overtuigd.
Na een test van verschillende filters voor de 300ZX ik niet meer zo. Die K&N filters filterden maar matig. Vermogenswinst bij die 300ZX was voor vrijwel alle filters zo'n 16pk. Maar als je ziet hoe het standaard filter bij die wagens ook loopt

......
Als ik dat artikeltje weer gevonden heb zal ik 'm hier eens posten.
RE: Open luchtfilter monteren, benzinemengsel ook aanpassen?
Geplaatst: za feb 04, 2006 01:19
door Knopjes
Ik heb ook een open luchtfilter op m'n TS, ik merkte eigenlijk niks van een vermogenswinst maar het motorgeluid was duidelijk verbeterd. Wat vaker gebeurt, is dat het filter direct op de luchtweger wordt gezet en daar zuigt dat ding geen verse en koele lucht aan omdat hij midden in het motorcompartiment hangt. Dat was bij mij ook zo, daarom heb ik een dikke flexibele buis bij Doe Land gehaald en die over de luchtfilter heen geschoven en de buis geleid naar een gat in het schutbord waar wel koele lucht doorheen komt. Nu merk ik wel dat hij een stuk beter oppakt, en hij is ook weer wat eerder aan de 200 km/h

ook het geluid is hierdoor wat verbeterd (galmt wat meer door die buis

). Dus Ronald, als je een OLF monteert, zorg dan dat hij wel koele lucht aan komt te zuigen.
RE: Open luchtfilter monteren, benzinemengsel ook aanpassen?
Geplaatst: za feb 04, 2006 18:48
door Ronald_27
Allemaal bedankt voor de antwoorden

Het is me veel duidelijker geworden allemaal. Alleen zou ik graag een afbeelding van jullie open lucht filter willen zien zodat ik even kan afkijken hoe jullie heb gemonteerd hebben

.
Thanx

RE: Open luchtfilter monteren, benzinemengsel ook aanpassen?
Geplaatst: zo feb 05, 2006 17:01
door sprint88
duidelijke uitleg heren
wat kom je dan allemaal tegen bij KN op carbs
ik ga ze binnenkort plaatsen wat moet er dan nog meer gebeuren??
grt rogeralfa

RE: Open luchtfilter monteren, benzinemengsel ook aanpassen?
Geplaatst: zo feb 05, 2006 18:15
door tugor
Als je je inlaat verbeterd, moet je eigenlijk ook aan je uitlaat denken. Wat er meer inkomt moet er ook sneller uit, zodat je echt een paar pk's extra krijgt.
RE: Open luchtfilter monteren, benzinemengsel ook aanpassen?
Geplaatst: zo feb 05, 2006 19:05
door Ronald_27
Als je je inlaat verbeterd, moet je eigenlijk ook aan je uitlaat denken. Wat er meer inkomt moet er ook sneller uit, zodat je echt een paar pk's extra krijgt.
Klopt wat je zegt. Er komt nog een andere einddemper op. Maar als je het echt goed wilt doen moet je een sportuitlaat van spruitstuk tot eind demper monteren. Maar dat is wel prijzig hoor. Misschien dan toch maar een chippie?
http://www.squadra-tuning.com/alfa_33_17ie.htm
Niemand een fotootje van zijn open luchtfilter? Zodat ik een beetje kan afkijken hoe jullie het hebben gemonteerd
