Eerst een stukje geschiedenis:
Ik heb mijn 1994 Alfa 33 1.4IE (eerste auto) een half jaar geleden gekocht omdat ik hem voor een mooi prijsje kon kopen en wist dat de vorige eigenaar er altijd erg goed mee omgegaan is. Ik ben student HTS Autotechniek en wilde graag een leuk hobbyautootje om de theorie is in de praktijk te brengen. Bovendien heb ik de 33 altijd een leuke auto gevonden en had ik de illusie hier goedkoop mee te kunnen gaan rijden!

Inmiddels heb ik er al behoorlijk wat sleuteldagen inzitten en zijn er alweer een hoop onderdelen vervangen en problemen opgelost. Allemaal kleine dingetjes als slangen, hulpkoppelingscilinder, dynamo, stuurkogels, uitlaatdelen, distributie, stuurhuis etc..
En toen....
......kreeg ik een tik in de linker kant van het blok.
Zoals sommige van jullie misschien al wel gelezen hebben in mijn voorgaand topic (http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=9696) ben ik nu druk met de cilinderkoppen. Een van de hydraulische klepstoters in mijn linker cilinderkop is kapot gegaan waardoor de nokkenas is ingesleten. Ik ben met de twee cilinderkoppen naar de reviseur gegaan en die wilde ze wel graag compleet reviseren. Omdat dat (als student zijnde) gewoon buiten mijn budget gaat ben ik gaan zoeken naar een voordeligere oplossing. Het volgende ben ik nu van plan:
Volgens de reviseur zijn de klepzittingen en kleppen nog wel goed (op wat putjes na). Daarom ben ik van plan de zittingen zelf met een rubber dop en wat polijstpasta in te schuren. Daarnaast wil ik de linker nokkenas vervangen voor een goede tweedehandse en de kapotte klepstoter vervangen voor een nieuwe. Dan nieuwe klepseals en nieuwe nokkenaskeringen en weer in elkaar zetten die handel. Deze oplossing is aanzienlijk goedkoper bovendien hoeft die kop geen 200.000 km meer mee. Hij heeft nu 160.000 gelopen en als ik er nog een jaar of 3 a 4 meer rijd heeft ie tussen de 220.000 en 240.00 gelopen. Ik wil in ieder geval wel graag dat hij dat haalt.
Nou zit ik dus met een paar vragen waar ik wel graag even jullie mening op wil hebben:
-Waarom is deze klepstoter nou juist kapot gelopen en de rest niet ?
-Kan ik de andere klepstoters zonder problemen laten zitten? (aangezien ze er aan de bovenkant nog netjes genoeg uitzien)
-Volgens een alfaspecialist is vlakken van de koppen niet nodig. Ze zijn er dan nu al wel voor de 2e keer af, maar de koppen zijn zo klein dat ze bijna nooit krom gaan. Bovendien kan vlakken ook problemen opleveren. (beroert lopen als er verschil in compressie ontstaat, hogere compressie en dus meer gas langs zuigerveren met hogere carterdruk als gevolg etc.)
-Denken jullie dat dit een goede oplossing is en dat ie er dan weer even tegenaan kan, of adviseren jullie toch net iets anders?
Alvast bedankt!