Speeder

Oplappen cilinderkop alfa 33 --> klepstoter vraag...

wo feb 01, 2006 22:15

Hoi Alfisten,

Eerst een stukje geschiedenis:

Ik heb mijn 1994 Alfa 33 1.4IE (eerste auto) een half jaar geleden gekocht omdat ik hem voor een mooi prijsje kon kopen en wist dat de vorige eigenaar er altijd erg goed mee omgegaan is. Ik ben student HTS Autotechniek en wilde graag een leuk hobbyautootje om de theorie is in de praktijk te brengen. Bovendien heb ik de 33 altijd een leuke auto gevonden en had ik de illusie hier goedkoop mee te kunnen gaan rijden! :lol:
Inmiddels heb ik er al behoorlijk wat sleuteldagen inzitten en zijn er alweer een hoop onderdelen vervangen en problemen opgelost. Allemaal kleine dingetjes als slangen, hulpkoppelingscilinder, dynamo, stuurkogels, uitlaatdelen, distributie, stuurhuis etc..

En toen....

......kreeg ik een tik in de linker kant van het blok.
Zoals sommige van jullie misschien al wel gelezen hebben in mijn voorgaand topic (http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=9696) ben ik nu druk met de cilinderkoppen. Een van de hydraulische klepstoters in mijn linker cilinderkop is kapot gegaan waardoor de nokkenas is ingesleten. Ik ben met de twee cilinderkoppen naar de reviseur gegaan en die wilde ze wel graag compleet reviseren. Omdat dat (als student zijnde) gewoon buiten mijn budget gaat ben ik gaan zoeken naar een voordeligere oplossing. Het volgende ben ik nu van plan:

Volgens de reviseur zijn de klepzittingen en kleppen nog wel goed (op wat putjes na). Daarom ben ik van plan de zittingen zelf met een rubber dop en wat polijstpasta in te schuren. Daarnaast wil ik de linker nokkenas vervangen voor een goede tweedehandse en de kapotte klepstoter vervangen voor een nieuwe. Dan nieuwe klepseals en nieuwe nokkenaskeringen en weer in elkaar zetten die handel. Deze oplossing is aanzienlijk goedkoper bovendien hoeft die kop geen 200.000 km meer mee. Hij heeft nu 160.000 gelopen en als ik er nog een jaar of 3 a 4 meer rijd heeft ie tussen de 220.000 en 240.00 gelopen. Ik wil in ieder geval wel graag dat hij dat haalt.

Nou zit ik dus met een paar vragen waar ik wel graag even jullie mening op wil hebben:

-Waarom is deze klepstoter nou juist kapot gelopen en de rest niet ?
-Kan ik de andere klepstoters zonder problemen laten zitten? (aangezien ze er aan de bovenkant nog netjes genoeg uitzien)
-Volgens een alfaspecialist is vlakken van de koppen niet nodig. Ze zijn er dan nu al wel voor de 2e keer af, maar de koppen zijn zo klein dat ze bijna nooit krom gaan. Bovendien kan vlakken ook problemen opleveren. (beroert lopen als er verschil in compressie ontstaat, hogere compressie en dus meer gas langs zuigerveren met hogere carterdruk als gevolg etc.)
-Denken jullie dat dit een goede oplossing is en dat ie er dan weer even tegenaan kan, of adviseren jullie toch net iets anders?

Alvast bedankt!

Rees Cees

Re: Oplappen cilinderkop alfa 33 --> klepstoter vraag...

wo feb 01, 2006 22:26

:oops:
Laatst gewijzigd door Rees Cees op ma feb 06, 2006 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Speeder

Re: Oplappen cilinderkop alfa 33 --> klepstoter vraag...

wo feb 01, 2006 23:29

-Waarom is deze klepstoter nou juist kapot gelopen en de rest niet ? ws een probleem met de smering, oude vuile olie?

-Kan ik de andere klepstoters zonder problemen laten zitten? (aangezien ze er aan de bovenkant nog netjes genoeg uitzien) idd als de speling niet buiten de tolerantie valt gewoon laten zitten.

-Volgens een alfaspecialist is vlakken van de koppen niet nodig. Ze zijn er dan nu al wel voor de 2e keer af, maar de koppen zijn zo klein dat ze bijna nooit krom gaan. Bovendien kan vlakken ook problemen opleveren. (beroert lopen als er verschil in compressie ontstaat, hogere compressie en dus meer gas langs zuigerveren met hogere carterdruk als gevolg etc.) Ja klopt je bent bij een heel goede alfa specialist geweest :thumbs:

-Denken jullie dat dit een goede oplossing is en dat ie er dan weer even tegenaan kan, of adviseren jullie toch net iets anders? Je kunt dit doen, let op de kosten want een ander blok (onbekende toestand) kost vaak minder dan een revisie. zeker als je zegt dat het niet meer de wereld rond hoeft

succes
Maar als het aan de smering gelegen heeft, zijn de andere klepstoters dan nog niet aangetast? Hoe weet je nou of een hydraulische klepstoter versleten is of aan vervanging toe is, hoe meet je dat?

Ik kies er trouwens bewust voor dit blok te houden omdat ik weet dat het onderblok nog echt goed is. Bovendien is na mijn oplossing de cilinderkop ook nog wel een tijd te gebruiken, toch? (Ik ben dus NIET van plan hem helemaal te reviseren zoals de reviseur wilt)

Speeder

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Oplappen cilinderkop alfa 33 --> klepstoter vraag...

wo feb 01, 2006 23:55

Lijkt mij een goed oplossing. :thumbs:
Ik zou wel goed de oliekanalen doorspoelen. je wilt er toch zeker van zijn dat je straks niet weer een probleem met de smering van de kleppentrein krijgt! :idea:
Tja, ik heb eerlijk gezegd nog nooit hydrolische klepstoters in mijn handen gehad. Kun je die dingen niet controleren dan? En/ of demonteren/ schoonmaken?? Wie heeft hier ervaring mee? :?

En tot slot: als jij dit karwei tot een goed ende brengt, kan het zomaar zijn dat die motor wel nog 200.000 km's meer draait! :D

succes!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Speeder

Re: RE: Oplappen cilinderkop alfa 33 --> klepstoter vraag

do feb 02, 2006 21:27

Lijkt mij een goed oplossing. :thumbs:
Ik zou wel goed de oliekanalen doorspoelen. je wilt er toch zeker van zijn dat je straks niet weer een probleem met de smering van de kleppentrein krijgt! :idea:
Tja, ik heb eerlijk gezegd nog nooit hydrolische klepstoters in mijn handen gehad. Kun je die dingen niet controleren dan? En/ of demonteren/ schoonmaken?? Wie heeft hier ervaring mee? :?

En tot slot: als jij dit karwei tot een goed ende brengt, kan het zomaar zijn dat die motor wel nog 200.000 km's meer draait! :D

succes!
Bedankt voor jou informatie. Ik heb toch maar gekozen om alle klepstoters te vervangen, en een gebruikt nokkenasje te monteren. De reviseur maakt de kop voor mij schoon en haalt een schuurpapiertje langs de klepzittingen en pasvlakken. De kleppen en klepzittingen waren immers nog goed. Op deze manier hoop ik er weer een tijd tegenaan te kunnen...

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: Oplappen cilinderkop alfa 33 --> klepstoter vraag...

vr feb 03, 2006 09:03

Volgens een alfaspecialist is vlakken van de koppen niet nodig. Ze zijn er dan nu al wel voor de 2e keer af, maar de koppen zijn zo klein dat ze bijna nooit krom gaan. Bovendien kan vlakken ook problemen opleveren. (beroert lopen als er verschil in compressie ontstaat, hogere compressie en dus meer gas langs zuigerveren met hogere carterdruk als gevolg etc.)

Weer een HTS-A student, welkom! Ik ben zelf oud HTS-A-er en zo kom je er hier op het forum nog wel een paar tegen.

Dat verhaal van die carterdruk vind ik een beetje krom. Als dat het geval is dan zijn de zuigerveren versleten en moet je daar niet het vlakken van de kop 'de schuld' van geven. Verder ben ik het wel eens met de heren specialisten dat je de kop niet hoeft te laten vlakken.

Met betrekking tot de klepstoters: ik heb zelf een keer de fout gemaakt om alleen de klepstoters te vervangen die inloopsporen hadden, dus waarvan de bovenkant niet meer helemaal vlak was. Dat waren er 3, vrij snel daarna begonnen er ook andere te tikken dus die heb ik later nog een keer vervangen. Ergo: je kunt niet aan het uiterlijk zien of zo'n klepstoter het nog lang goed gaat doen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Oplappen cilinderkop alfa 33 --> klepstoter vraag...

vr feb 03, 2006 12:04

zoals ik. Alleen nog niet oud.... gelukkig :wink: .

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Speeder

Re: Oplappen cilinderkop alfa 33 --> klepstoter vraag...

vr feb 03, 2006 12:26


Weer een HTS-A student, welkom! Ik ben zelf oud HTS-A-er en zo kom je er hier op het forum nog wel een paar tegen.

Dat verhaal van die carterdruk vind ik een beetje krom. Als dat het geval is dan zijn de zuigerveren versleten en moet je daar niet het vlakken van de kop 'de schuld' van geven. Verder ben ik het wel eens met de heren specialisten dat je de kop niet hoeft te laten vlakken.

Met betrekking tot de klepstoters: ik heb zelf een keer de fout gemaakt om alleen de klepstoters te vervangen die inloopsporen hadden, dus waarvan de bovenkant niet meer helemaal vlak was. Dat waren er 3, vrij snel daarna begonnen er ook andere te tikken dus die heb ik later nog een keer vervangen. Ergo: je kunt niet aan het uiterlijk zien of zo'n klepstoter het nog lang goed gaat doen.
Leuk om te horen dat er nog meer (oud) HTS-A-ers zijn 8) Heb jij in Arnhem HTS-A gedaan, of nog in apeldoorn?

Die klepstoters vervang ik dus allemaal. Ze kosten 13.50 per stuk dus dat valt ook nog wel mee...

Speeder

Re: RE: Oplappen cilinderkop alfa 33 --> klepstoter vraag

vr feb 03, 2006 12:27

zoals ik. Alleen nog niet oud.... gelukkig :wink: .

Rens
Jij doet dus nu nog HTS-A in Arnhem? In welk jaar zit je dan?

164 Q4

Re: Oplappen cilinderkop alfa 33 --> klepstoter vraag...

vr feb 03, 2006 16:52

-Waarom is deze klepstoter nou juist kapot gelopen en de rest niet ?
Valt niet te zeggen want we weten niet wat er aan stuk is. Maar het zal idd wel door vervuiling komen.
-Kan ik de andere klepstoters zonder problemen laten zitten? (aangezien ze er aan de bovenkant nog netjes genoeg uitzien)
Op zich wel, tenzij bekend zou zijn dat de Alfa stoters erg slijtage/storings gevoelig zouden zijn (zijn ze dacht ik niet). Bovenkant moet vrij van diepe groeven zijn en de slijtage meet je aan de buitenkant mbv en micrometer en het gat van de cilinderkop waar die inloopt met een binnenmicrometer. Soms kun je ook voelen of ze wat 'inveren', dan zijn ze ook niet helemaal koosjer. Leg als je de stoters eruit heb ze niet op hun zijkant of ondersteboven want bij sommige stoters kan er dan lucht inkomen en dan tikken ze ook :? . Goed reinigen met een motorspoeling is idd wel verstandig in dit geval.
-Volgens een alfaspecialist is vlakken van de koppen niet nodig. Ze zijn er dan nu al wel voor de 2e keer af, maar de koppen zijn zo klein dat ze bijna nooit krom gaan. Bovendien kan vlakken ook problemen opleveren. (beroert lopen als er verschil in compressie ontstaat, hogere compressie en dus meer gas langs zuigerveren met hogere carterdruk als gevolg etc.)
In feite kun je wel stellen dat als de koppen er normaal afgekomen zijn (ook altijd even kruislings losdraaien trouwens) er ook niets mee hand is. Maar in elk geval kun je het met een rei en voelermaten ook wel meten en kijken of de kromming binnen de toleranties valt. Vlakken is dus alleen nodig als ze buiten de toleranties vallen of het pasvlak ernstig is beschadigt.
-Denken jullie dat dit een goede oplossing is en dat ie er dan weer even tegenaan kan, of adviseren jullie toch net iets anders?
Als die komstoter het enige probleem is lijkt het me geen punt maar kom nou niet in de verleiding om het halve blok te willen vernieuwen (to be on the safe side) want dat loont zich niet.

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: RE: Oplappen cilinderkop alfa 33 --> klepstoter vraag

za feb 04, 2006 15:44

zoals ik. Alleen nog niet oud.... gelukkig :wink: .

Rens
Jij doet dus nu nog HTS-A in Arnhem? In welk jaar zit je dan?
3e en 4e ik ben net begonnen aan het 4e jaar maar moet nog wel een half jaar stage lopen van het 3e jaar. En jij?

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Oplappen cilinderkop alfa 33 --> klepstoter vraag...

za feb 04, 2006 15:47

Bij die klepstoters is het ook van belang dat de zijkant niet bekrast is. Als het goed is draaid de stoter rond, zodat de nok niet steeds op dezelfde plek de stoter raakt. Door dat draaien ziet die er dus glad uit aan de zijkant. Hier zou je ook nog even naar kunnen kijken. En als de stoter niet meer rond gaat, dan gaat je nok vanzelfs naar de haaien.

Ik heb ooit eens een klepstoter gezien waar gewoon een gat in zat :shock:. Van de nok was daardoor dus ook niet zo veel meer van over :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Speeder

RE: Oplappen cilinderkop alfa 33 --> klepstoter vraag...

zo feb 05, 2006 19:38

Ik vervang toch alle klepstoters. Ik neem aan dat de nieuwe klepstoters gewoon weer netjes rondjes draaien :lol: Of kan dat ook nog liggen aan slijtage in de passing van de cilinderkop?

Greetz

Speeder

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Oplappen cilinderkop alfa 33 --> klepstoter vraag...

zo feb 05, 2006 22:13

gooie vraag. Die gingen gaan wel vaker kapot heb ik het idee, maar waar het nu precies aan ligt?? Misschien verkeerde/verouderdeolie passingen, misschien slechte passingen, ik weet het niet...

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Speeder

RE: Oplappen cilinderkop alfa 33 --> klepstoter vraag...

ma feb 06, 2006 22:20

Tja, ik zou het ook niet weten. Ik denk dat ze gewoon wat te 'licht' geconstrueerd zijn. Er komt natuurlijk wel aardig wat vermogen uit die 1.4 Bovendien schakel ik ook niet bepaald over bij 2000 toeren...

Ik zit nu in het 2e jaar (2e helft :D )

Greetz

Speeder

Terug naar “Algemene Technische vragen”