Pagina 1 van 1

Hoe meet ik een lekstroom?

Geplaatst: di jan 31, 2006 09:40
door JeeJee
Hallo,

Na enkele maanden probleemloos te hebben gereden trekt mijn 145 1.6 TS, bj 1999 plots de accu (nieuw!) in een weekeinde leeg. :cry:
Alle verbruikers (radio, binnenverlichting, kofferbakverlichting,etc.) zijn uitgeschakeld. Toch lekt de stroom weg. De accu heeft nog ca. 10 Volt.
Nu weet ik dat het mogelijk moet zijn om een lekstroom te meten.

Ik heb een multimeter. Maar hoe meet ik een lekstroom? :?: :?: :?:

RE: Hoe meet ik een lekstroom?

Geplaatst: di jan 31, 2006 09:47
door Mobster
Je moet je multimeter in serie zetten tussen de + pool, niet parrallel over de + en de - anders is je meter foetsie.
Ook even kijken of er een speciale 20A aansluiting is op je meter als ie veel stroom moest nemen.

RE: Hoe meet ik een lekstroom?

Geplaatst: di jan 31, 2006 09:53
door Giulia2000TS
Hmmmm, je kan beter niet over de aansluitpool van de accu meten want dan weet je alleen dat je een lekstroom hebt en niet waar. Dat je een lekstroom hebt is al duidelijk. Dus maak het jezelf makkelijk en knutsel een losse zekeringhouder en 2 meetklemmetjes. Knoop het geheel in elkaar in serie en trek 1 voor 1 je zekeringen uit je zekeringkastje. Dan meet je zonder zekering over de betreffende groep en weet je dus in welke groep het zou zitten. Daarna ga je splitsen. Nooit echt meten zonder zekering maar daarvoor heb je dus die losse houder met een lage zekering er in zitten. Start het meten op een hoge waarde en verlaag daarna. Veel meten met weinig sloopwerk. Alsjeblieft!

RE: Hoe meet ik een lekstroom?

Geplaatst: di jan 31, 2006 12:47
door DJ
Mischien heb je er al naar gekeken maar in het verleden wel eens iets soort gelijks gehad. Toen bleek de verlichting van het dashbordkastje de boosdoener.....Relais/schakelaar achterruitverwarming (grote verbruiker) al gechecked?
Methode van guilia2000TS is natuurlijk de manier om het te vinden zonder gokken en zonder risico's en stuntwerk.

Gr,
DJ

RE: Hoe meet ik een lekstroom?

Geplaatst: di jan 31, 2006 14:11
door Giulia2000TS
Accu is 50 Ah? (ampere uur) Gedeeld door 48 uur (weekend). Is dus Lekstroom van 1 ampere. Moet te vinden zijn. De lekstroom zal in werkelijkheid waarschijnlijk maar de helft zijn ofzo maar zeker te meten.

Re: RE: Hoe meet ik een lekstroom?

Geplaatst: di jan 31, 2006 16:31
door 164 Q4
Hmmmm, je kan beter niet over de aansluitpool van de accu meten want dan weet je alleen dat je een lekstroom hebt en niet waar.
Klopt, maar het werkt wel sneller. Als er even iemand naar de meter kijkt en je 1 voor 1 de zekeringen trekt ziet diegene hem vanzelf flink terugvallen en dat was dan de boosdoener. Moet diegene wel gelijk even roepen als de meter wat doet anders weet je zelf nog niks :wink: .

RE: Hoe meet ik een lekstroom?

Geplaatst: di jan 31, 2006 22:41
door JeeJee
Dank voor al jullie tips!!!

Tussen de minpool en de massakabel gemeten, nadat de CV rust geeft ca. 0,05 - 0,06A
Niet echt een grote lekstroom dus. :P
Nadat ik de zekering van de binnenverlichting (en radio) heb verwijderd nog 0,02 - 0,01A

Maar...... toen ik de acculader erop zette, begon deze flink te klikken. Hij sloeg continu automatisch af. Zou dus duiden op een defecte accu! :cry:
Voor alle zekerheid nog even op de winterslapende Spider gecheckt, en ja hoor hier slaat de lader niet af, maar begint vrolijk te laden. :idea:

Morgen maar even terug naar de dealer voor een garantieclaimpje................ :wink:

O ja, deze Duitse Alfa dealer monteerd geen originele Alfa accu's, maar Banner. :?:

RE: Hoe meet ik een lekstroom?

Geplaatst: wo feb 01, 2006 07:53
door DJ
Zou het kunnen dat jouw nieuwe accu om zeep is geholpen door een defecte spanningsregelaar? Eerst ff meten, dan kom je beslagen ten ijs als je verhaal gaat halen.

Gr,
DJ

RE: Hoe meet ik een lekstroom?

Geplaatst: wo feb 01, 2006 08:28
door Dottore M
Een accu kan ook dood door flink ontladen te worden.

RE: Hoe meet ik een lekstroom?

Geplaatst: wo feb 01, 2006 11:04
door JeeJee
Spanningsregelaar lijkt me onwaarschijnlijk. Als ik met startkabels start, loopt en rijdt hij prima. Alles functioneert naar behoren.
Als ik hem na een rit van ca. 15km direct daarna start doet ie het ook gewoon, maar de volgende ochtend is hij te zwak om te starten.

En flink ontladen was de accu niet, ca. 10Volt, CV werkt, binnenverlichting ook (beetje zwak uiteraard). Ook contact aan gaat goed en de startmotor draait een rondje of twee. Niet genoeg dus...

RE: Hoe meet ik een lekstroom?

Geplaatst: wo feb 01, 2006 11:10
door Andretti Molletti
Poe poe poe....

wat een aannames ...

zoek eens op deze materie want er is al veel over geschreven..

er zijn een paar dingen voorbij gekomen die PERTINENT niet juist zijn!

Oja ... als je meeloopt naar Almelo dan help ik jou!!

;)

RE: Hoe meet ik een lekstroom?

Geplaatst: wo feb 01, 2006 11:36
door JeeJee
En wat is er dan wel juist? :?:
Ik ga vanmiddag maar eens bij de dealer langs.
Oja ... als je meeloopt naar Almelo dan help ik jou!!
O eh, weet je hoever Almelo van Esslingen afligt? Ben ik van de zomer bij je! :idea:

Re: RE: Hoe meet ik een lekstroom?

Geplaatst: wo feb 01, 2006 12:47
door Andretti Molletti

En flink ontladen was de accu niet, ca. 10Volt, ...
Das er eentje...

een accu met 10 Volt is zo goed als te diep ontladen en waarschijnlijk ook al kapot... ;)

RE: Hoe meet ik een lekstroom?

Geplaatst: wo feb 01, 2006 17:37
door JeeJee
Goed, startkabels erop, gestart met een beetje Volvo stroom en op naar de Alfa dealer.

Alles professioneel gemeten, geen lekstroom, juiste laadspanning (be- en onbelast), etc.
Accu opgeladen, wederom doorgemeten en ja.......
Accu overleden! [-o<

Dus de derde (!) nieuwe accu erin. :!:

Ben benieuwd!!!

Enne, 10 Volt, dan kan het zijn dat er één cel niet meer meedoet? :idea:

RE: Hoe meet ik een lekstroom?

Geplaatst: wo feb 01, 2006 22:52
door Andretti Molletti
En wat was de laadstroom?
en de rimpelspanning??


;)