Gianno Bisutti

Setje Dellorto's

do jan 26, 2006 20:09

Ik ben bezig met een restauratie van een Giulia Super, maar heb een vraag betreft de carburateurs.
Omdat ik veel leden hoor spreken dat Dellorto's fijnere carburateurs zijn dan de Webers, had ik
eindelijk een set weten te krijgen via een kennis van mij, die mij vertelde dat het van een
2 liter blok afkomstig was. Maar na wat zoekwerk kwam ik er achter dat de venturi maat niet klopte
evenals de sproeierbezetting. Na de venturi's en de sproeiers uitgewisselt te hebben met iemand
zodat ik met de juiste maten venturi's en sproeiers volgens de boeken had, heb ik deze overgezet.
Toen nog een revisiesetje gehaald en ingebouwd. Daarnaast leek het mij wel leuk om er
2 K&N filters op te plaatsen voor het aanzuiggeluid.
Vervolgens ingebouwd en de basisafstellingen volgens het boek gebruikt. Eindelijk starten, maar dit
lukte alleen wanneer ik de choke zou gebruiken. En wanneer ik dan iets gas gaf viel de motor weg,
alsof hij teveel lucht of juist benzine kreeg.
Ik krijg em niet op een afstelling om de motor zonder de choke te laten lopen, heeft dit te maken met
filters (misschien meer lucht), of kan ik niet zomaar de venturi's en de sproeiers overzetten omdat er
in het huis van de carburateur iets anders zit. Het gaat hier betreft een set DHLA H waar oorspronkelijk
30 venturi's in zaten.
Ik hoop dat iemand mij een tip kan geven, ik hoor het graag.

Gianno Bisutti

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Setje Dellorto's

do jan 26, 2006 23:53

andere venturi's is leuk maar de gasklephoek is ook anders.....
(uitgaande van een 1300 t.o.v. een 2000 carb.)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 27, 2006 00:25

carb's zijn goed evenals de veturi's, maar..............doordat er nu K&N's opzitten veranderd verder alles!!!!!!!!! :o
met originele luchtfilter zal ie goed lopen, ten minste als je d sproeierbezetting van de DHLA40H voor 1600 erbij hebt. (als je wilt zoek ik die setting morgen oh nee vanmiddag voor je op) maar in combinatie met k&N's is dat totaal niet meer interessant, alle sproeiers moeten zowiezo groter, maar hoeveel???????? dat kan ik je helaas niet vertellen. :(

conclusie: de motor loopt nu veel te arm! stat. mengsel is wel goed te krijgen door af te stellen, maar de rest niet! => calibreren van de carb's. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Setje Dellorto's

vr jan 27, 2006 08:19

carb's zijn goed evenals de veturi's, maar..............doordat er nu K&N's opzitten veranderd verder alles!!!!!!!!! :o
met originele luchtfilter zal ie goed lopen, ten minste als je d sproeierbezetting van de DHLA40H voor 1600 erbij hebt. (als je wilt zoek ik die setting morgen oh nee vanmiddag voor je op) maar in combinatie met k&N's is dat totaal niet meer interessant, alle sproeiers moeten zowiezo groter, maar hoeveel???????? dat kan ik je helaas niet vertellen. :(

conclusie: de motor loopt nu veel te arm! stat. mengsel is wel goed te krijgen door af te stellen, maar de rest niet! => calibreren van de carb's. :wink:
niet geheel mee eens. Ik monteerde op mijn 2000 dellorto's gewoon K&N's zonder dat sproeierbezetting e.d. diende te worden aangepast.... Zoveel lucht pakt een K&N ook niet meer dan een standaar filterhuis....

Je gasklephoek maakt het verschil! :wink: maar vraagt het eens aan Andretti Molletti (carbs.guru!) die weet het vast wel! :wink:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 27, 2006 19:33

Da's toch wel kras! :o Ik heb echt alles geprobeerd op m'n Alfetta, maar nooit goed lopen totdat ik er het standaard filterhuis op gezet had. Eerst zeer frekwent niesen en niet harder dan 140 mogelijk i.v.m. niesen. eigenlijk was harder dan 100 al link. Na montage org. filter met standaard calibratie en afstelling helemaal voor elkaar. loopt zonder lang aandringen harder dan 200 op de teller en heeft nooit, echt nooit meer geniest!

Misschien reed jij nooit constant? Tijdens accelereren heb je namelijk geen probleem. :wink:

p.s. tandaard callibratie 1600:
venturi 30
Hoofdsproeier 1.30
hoofd remluchtsproeier 1.80
hoofd emulsiebuis: 7772.11
stationairsproeier: 0.57
stat.remluchtsproeier: 2.20
acceleratiesproeier: 0.42
(starting jet: 0.80, starting air corrector: 2x 3.5, starting emulsiontube: 7482.3)

floating setting: 14.5- 15,0 mstat. toerental 850 - 1000 t/min
stat. menselschroeven: 4 hele slagen open.

p.s. Rav ik lees toch echt dat er 30mm venturi's in zaten. Da's dus geen 1300 carb! scherp blijven hè. :wink:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr jan 27, 2006 20:52

Zijn 1600 carbjes, maar waar komen ze op: 1300, 1600, 1750 of 2000??????

Starten met choke is niet vreemd voor Dello's.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jan 27, 2006 21:04

Misschien reed jij nooit constant? Tijdens accelereren heb je namelijk geen probleem. :wink:

p.s. Rav ik lees toch echt dat er 30mm venturi's in zaten. Da's dus geen 1300 carb! scherp blijven hè. :wink:
:biggrin: je hebt gelijk Sander, ik was niet scherp :wink:

enne..... ik reed constant te hard met die open 8cm hoge open K&N's.......geldt dat ook? :wink:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 27, 2006 21:44

@ ravado: dat bedoel ik! :wink:
@ @@: choke gebruik je toch alleen even als je bij de eerst kruising toevallig moet stoppen? :biggrin: choke is niet nodig om te starten, ook nu niet. :wink: Ja, mijn dello auto staat buiten en wordt wel eens gebruikt. 8)

Gianno Bisutti

vr jan 27, 2006 22:41

Waar ze oorspronkelijk vanaf komen weet ik dus niet, maar er zitten nu 32 venturi's in i.p.v. 30 en alle sproeiers zijn aangepast om ze op een 2 liter blok te zetten (volgens een boek). En er ligt nu ook een 2 liter in waar eigenlijk Webers op zaten, maar ik wilde graag dellorto's omdat de meeste deze prettiger vinden.
Maar zo prettig doen ze het nog niet, ik zal het eens proberen met het oude originele luchtfilterhuis.
Mochten jullie nog meer tips hebben dan zijn die welkom.
En diegene die dit al hebben gedaan alvast bedankt.

Gianno Bisutti.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 27, 2006 23:11

Dus dan heb je nu:

venturi 32
Hoofdsproeier 1.50
hoofd remluchtsproeier 2.10
hoofd emulsiebuis: 7772.11
stationairsproeier: 0.57
stat.remluchtsproeier: 2.20
acceleratiesproeier: 0.40

Dit in combi met org. luchtfilter gaat jou blijmaken!

Anders moet je waarscheinlijk naar 1.55 hoofdsproeier en andere afstelling stat.mengselschroef naar +/- 4 1/4 slag open en/ of ook een maatje grotere hoofdsproeier? Maar dit kan ik je allemaal niet garanderen, bovenstaande wel voor de combi 2.0 + DHLA40H. :wink:

derien

Re: Setje Dellorto's

do feb 02, 2006 23:55

Omdat ik veel leden hoor spreken dat Dellorto's fijnere carburateurs zijn dan de Webers
Hum? Dat wist ik niet, ik dacht juist dat webers fijnere carburateurs waren. Kan iemand uitleggen wat er dan fijner is?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 03, 2006 00:00

Men zegt dat Dellortos meer koppel in het midden gebied geven en Webers meer topvermogen. Dus voor circuit: Weber en voor drivability: Dellorto. :roll:

derien

vr feb 03, 2006 00:38

Interesting… Bedankt voor je uitleg!

Andretti Molletti

vr feb 03, 2006 13:05

A) Lees het Artikel eens in het KB!
B) Smoorklephoek is verschillend ve 1300... dit si niet om te bouwen
c) Dellorto's hebben vlgs mij niet echt (verwisselbare) maten voor de stationaireremluchtsproeier..
d)Het type carb bepaald hoe de progressieboringen zijn.. niet de motor waar i afkwam.
e) K&N geeft meer lucht en neemt dus meer brandstof mee... een aanpassing is vaak niet nodig.
Door andere luchtstroming gaat i niesen, niet door te arm of rijk ...
f) Dellorto's geven meer koppel omdat de flow minder is dan webers...
g) als de motor alleen op de choke start en wegvalt bij gasgeven (loopt i helemaal niet dan??) dan zitten je venturies waar je hoofdsproeier op uitkomt verkeerd om, of je acceleratiesproeiers doen het niet (verstopt?)

Daarnaast las ik ergens dat er een vlotterniveauafstelling van ongeveer 15 mm werd gehanteerd wat teweinig is!!
Uit het blote hoofd 12-13.

Concentreer je eerst op het storingzoeken en NIET op het vervangen van iets wat misschien helemaal niet stuk is!!!!

My 90 euro .... tja diagnose stellen is duur, en voor 20 euro mag je niks verwachten ;)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 03, 2006 23:56

e) K&N geeft meer lucht en neemt dus meer brandstof mee... een aanpassing is vaak niet nodig.
Door andere luchtstroming gaat i niesen, niet door te arm of rijk ...
interessant :? Ik begrijp dit dus niet. met K&N loopt m'n Alfetta echt veelvuldig te niesen, met allees standaard, dus ook luchtfilter loopt ie goed! :o
Dus dat komt door een ander luchtstroming??? Hoe is dat dan op te lossen?
Daarnaast las ik ergens dat er een vlotterniveauafstelling van ongeveer 15 mm werd gehanteerd wat teweinig is!!
Uit het blote hoofd 12-13.
Is dit dan per type verschillend of zo? Volgens mijn informatie moet dit toch 14,5 - 15mm zijn. Staat nota bene ook zo in een door jouw geschreven artikel in een ouder KB. :roll:

Terug naar “Algemene Technische vragen”