Egbertone
Guru
Guru

Seinen met dimlicht?

do jan 27, 2005 07:41

Is op het "oude" forum al eens eerder ter sprake geweest maar, volgens mij is daar geen oplossing aangedragen.

Bij mijn Berlina gaat het lichtsignaal bij indrukken van de lichthendel niet over het grootlicht, zoals bij m'n Bertone maar, over het dimlicht. Hoort dit zo? Lijk me niet...
Dientengevolge kan ik bij het rijden met dimlicht dus ook nooit een signaal geven want, de dimlichten staan al aan. Nooit een lichtsignaal is natuurlijk ook overdreven want, ik kan de hendel altijd even naar beneden drukken. Maar, dat is niet zoals het hoort natuurlijk.

Het moet ergens in de hendel zelf zitten want, bij doormeten (lees: testen met een lampje) bleek dat het signaal vanuit de stekker over dezelfde draad komt als het dimlicht.

Iemand hier een oplossing voor???

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

RE: Seinen met dimlicht?

do jan 27, 2005 08:37

Als het met de hendel naar beneden duwen wel over grootlicht gaat, is je bekabeling in orde. Schakelaar zelf is identiek als die van een Bertone, allebij even duur dus :( Vervangen is eenvoudig, maar ze kosten wel de hoofdprijs (ook 2e hands.)

Adios, JR

Egbertone
Guru
Guru

do jan 27, 2005 09:12

Ja, precies... bekabeling is in orde en bij naar beneden drukken gaat het grootlicht aan.
Alleen bij het indrukken dus niet.... zou wel moeten (volgens mij).
Op moment van indrukken wordt dus in de schakelaar contact gemaakt met de draad van het dimlicht i.p.v. het grootlicht.

Is dit op de een of andere manier om te leggen?

kroehlur

do jan 27, 2005 09:16

Hmmmm....

In mijn Bertone is het precies hetzelfde verhaal. Ik heb de schakelaar trouwens wel uit de auto gehad omdat de lichten niet aan bleven :schrik: Ik moest du of de hendel zelf richting het stuur blijven drukken of een stukkie karton achter de hendel duwen.... :-({|=

Anyway - je kan de schakelaar wel uit de auto bouwen zonder het stuur te verwijderen hoewel het niet makkelijk is. Je stuur krijg je dan ook niet zomaar los.

Ik ben benieuwd naar je vindingen dus laat maar eens horen als je zover bent. 8-[

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Seinen met dimlicht?

do jan 27, 2005 09:35

Ja, precies... bekabeling is in orde en bij naar beneden drukken gaat het grootlicht aan.
Alleen bij het indrukken dus niet.... zou wel moeten (volgens mij).
Op moment van indrukken wordt dus in de schakelaar contact gemaakt met de draad van het dimlicht i.p.v. het grootlicht.

Is dit op de een of andere manier om te leggen?
Bij indrukken dient je groot licht aan te gaan (zolang je blijft drukken :D )

Is al even geleden dat ik hem vervangen heb, maar ik heb toen volgens mijn alleen te kappen losgehad van het stuur en hem er zo uitgefriemeld (denk wel aan de veertjes van je richtingaanwijzer). De schakelaar zelf is een 'zwarte doos' en valt weinig aan te fixen. Ik zal even naar m'n Cardisc kijken hoe dat aangesloten zit.

@kroehlur, waarom moet je hendel naar het stuur drukken ? Het is toch een kwestie van draaien. Of was ie zo 'uitgelubberd' ? (was die van mij ook)

Adios, JR

Egbertone
Guru
Guru

do jan 27, 2005 09:49

Ja... en bij mij gaat bij het indrukken dus het dimlicht aan.

Demonteren van schakelaar is niet zo'n probleem, heb ik bij m'n Bertone al eens gedaan.

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

RE: Seinen met dimlicht? (GROOT PLAATJE)

do jan 27, 2005 09:50

Bijgaand het schema (wel van een 1750 vanaf '71, maar ik vermoed dat dit deel voor een 2000 dit niet anders zal zijn)

Afbeelding

Gewoon de lijntjes volgen :wink:

Adios, JR

kroehlur

do jan 27, 2005 10:56

@Figlio: yep, hij was gewoon helemaal los zodat er geen contact werd gemaakt als de hendel niet richting stuur werd gedrukt. Inmiddels opgelost met een beetje voorzichtig buigen van de contactstukkies in de schakelaar, schoonmaken, insmeren en hup. :driving:

Yvo
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: Seinen met dimlicht?

do jan 27, 2005 11:43

[quote="Egbertone"]Ja... en bij mij gaat bij het indrukken dus het dimlicht aan.

Demonteren van schakelaar is niet zo'n probleem, heb ik bij m'n Bertone al eens gedaan.[/quote

Bij mijn Bertone ook: dimlicht ipv grootlicht.
Dus geen lichtsignaal te geven als dimlicht voert (bijna altijd in mijn geval)
merkwaardig...
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

cor
Guru
Guru

do jan 27, 2005 12:27

Bij m'n blauwe bert werkt het seinen net als bij de Berlina van Egbert...
Was een Amerikaanse versie trouwens, zou dat de reden kunnen zijn?? Bij m'n vorige 2 berts was het 'gewoon' seinen met dimlicht aan.... :o
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

do jan 27, 2005 12:31

Ik heb net eens de lijntjes gevolgt en het lijkt er inderdaad op dat dimlicht zou moeten branden bij het indrukken van de schakelaar. Nou is bovenstaande diagram ook voor een amerikaanse auto (zijverlichting), dus de opmerking van cor snijdt volgens mij wel hout.

rare jongens die italianen.

Adios, JR

Egbertone
Guru
Guru

do jan 27, 2005 12:39

Hmmm.... volgens mij hebben een paar van die gasten in de schakelaarfabriek indertijd iets te veel Grappa gedronken in de pauze :mrgreen:

De directie besloot de daarna geproduceerde schakelaars in de amerikaanse modellen te dumpen maar er zijn er en paar tussendoor geglipt....

Ja.... dat zal het zijn.

Egbertone
Guru
Guru

do jan 27, 2005 12:41

Kheb nog de kapotte schakelaar van m'n Bertone liggen (dimlicht deed het niet).
Ga deze binnenkort maar eens vergelijken met die uit m'n Berlina.... misschien word ik daar wat wijzer van....

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

do jan 27, 2005 12:44

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat in de afgelopen 30 jaar jouw auto al een keer van een ruilschakelaar voorzien is (uit bv een USA wagen.)

Die schakelaars zijn niet echt heel degelijk.

Adios, JR

kroehlur

do jan 27, 2005 13:26

Misschien dat het nu ook de tijd is om relai's te installeren als je zowiezo bezig bent. Daardoor ontlast je de kleine verbindingen in je schakelaar van de hoge amperage die je lichten trekken. Het is makkelijk te doen en je kan zelfs betere lampjes plaatsen want de standaard Carello zijn niet echt geweldig.

Terug naar “Algemene Technische vragen”