Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Algemene condensator/ ontstekingsvraag

vr jan 06, 2006 01:16

Zit er wat betreft de capaciteit verschil in de condensatoren die bij verschillende onstekingen worden gebruikt?
Ik bedoel dus niet de vorm van het ding en de bevestiging en zo, maat wat betreft technische specificaties?
ik zit nu met een auto (Een A#%$*n :oops: ) Met Ducelier ontsteking. Nu heeft de condensator het begeven. ik heb nu tijdelijk een condensator van een Magnetti Marelli ontsteking gemonteerd (Alfasud) en dat werkt wel. ik wil dus gewoon een nieuwe kopen, maar helaas niet voor Ducelier beschikbaar en er worden geen technische gegevens vermeld. Ik kan dus wel een andere kopen (komt o.a. voor op VW en ford) en dan zelf het beugeltje over zetten, echter ik weet dus niet of het identiek is. ik heb enige argwaan, omdat het die condensator wel aanzienlijk kleiner is aan de buitenkant. (zo'n 25% korter als die van Ducelier en als die van Marelli.)

Wie heeft hier echt verstand van en geeft mij het verlossende antwoord? [-o<
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

RE: Algemene condensator/ ontstekingsvraag

vr jan 06, 2006 10:02

Maakt niets uit...
let wel dat je echt een condensator hebt voor PUNTENontsteking en niet een ONTSTORINGScondensator!!

Voor de rest heb ik er ook geen bal verstand van... ik roep maar wat :lol: :lol:

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 06, 2006 10:34

Een belangrijke karakteristiek van een condensator, naast de capaciteit die de condensator bij een bepaald spanningsverschil kan opnemen, is de op- en ontlaadtijd. De RC-waarde. Bekend? Het geeft aan hoe snel hij oplaadt en ontlaadt.

Dit zou voor een ontsteking wel eens belangrijk kunnen zijn, lijkt me. Kan je niet een andere condensator eruit halen en die door een electro-koning laten doormeten? Dan weet je waar je naar moet zoeken en misschien is je reeds gevonden oplossing al voldoende?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr jan 06, 2006 10:43

Condensator lekker laten zitten. Hooguit branden je kontaktpunten ietsje eerder in, maar: so what.

Bovendien dkan een Alfa condensator op zo'n Engelse ehhhh , alleen maar een verbetering zijn. :biggrin:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

Re: RE: Algemene condensator/ ontstekingsvraag

vr jan 06, 2006 11:35

Een belangrijke karakteristiek van een condensator, naast de capaciteit die de condensator bij een bepaald spanningsverschil kan opnemen, is de op- en ontlaadtijd. De RC-waarde. Bekend? Het geeft aan hoe snel hij oplaadt en ontlaadt.
Dit wordt bepaald door de L van de spoel...
Omdat je altijd 12 Volt hebt en een puntenontsteking een spoel heeft van bijna 4 Ohm is de C van de condensator voor alle merken nagenoeg gelijk!
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op vr jan 06, 2006 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 06, 2006 11:59

:roll: we hebben t toch over een condensator?

Mijn kennis van ontstekekingssystemen staat in verhouding tot mijn posts....niet zoveel dus. Maar ik neem aan dat het allemaal gelijkspanning is. Dus wordt die con eens in de zoveel tijd leeg getrokken , voor een vonk, neem ik aan?

Dre, wat bedoelde je nu met die 4 Ohm?

Andretti Molletti

vr jan 06, 2006 13:05

Ik weet ook niks van ontstekekingssystemen hoor ;)

De 4 Ohm is de weerstand van de primaire winding van de bobine (=spoel). Gemeten tussen de +15 en 1 aansluiting, Dit is bv bij een transistorontsteking 1,2 Ohm ongeveer,
De spoel is een vast gegeven en daar wordt een passende Condensator bijgezocht,
De functie is vonkoverslag bij de puntjes te verminderen zodat deze
a) langer meegaan
b) hierdoor een sterkere vonk ontstaat en de inductieenergie niet meteen verloren gaat in een vonk bij de puntjes.

Als je verschillende bobines zou uitproberen kom je denk ik ook op verschillende Condensatoren die optimaal de vonk blussen, alleen het verschil zal niet echt merkbaar zijn, hooguit in levensduur van je punten.

De methode om te testen of je een goede condensator hebt is deze bij een draaiende (andere) motor over de +15 en de 1 van de bobine te houden...
Blust hij goed de inductie dan zal de motor afslaan ...
Weer zo'n Mc Guyver tip ;)
Alles is te maken met niets ;)

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 06, 2006 14:02

Aha...ik snap het..........ONGEVEER

Je wilt dus alle energie in een keer in de ontstekign stoppen, kort en krachtig zonder verlies......klopt dat?

Kleine bobinevraag tussendoor: (excuus)
Bij mijn 33 type 3 LE3 JT uit 92 zit links van de onstekingsmodulestekker een aansluiting voor 2 draden. Er is nu echter maar 1 zwarte aanwezig , hoort dit zo of moeten er echt 2 draden bevestigt zitten. Heb helaas geen foto..

Andretti Molletti

vr jan 06, 2006 17:29

Niet in de "ontstekign" ;)

De vonk ontstaat doordat je een magneetveld om een spoel aanlegt... dit doe je door de puntjes te sluiten en stroom door een spoel te laten vloeien... dat kost eventjes tijd, maar op n gegeven moment is er een sterk magneetveld dat niet sterker meer wordt (verzadigd)...
Haal je de aangelegde spanning en stroom weg... dan staat er een magneet veld om een spoel... het magneetveld stort in en ook dat duurt even... je hebt dan een magneet die beweegd bij een spoel.. een DYNAMO dus!!!
De zo opgewekte spanning heet inductie... de inductiespanning is kwa energie ongeveer net zo groot als wat er in gegaan is (rendement..gokje 80% oid).. maaaaarrrrrrrrrr... eerst stond er 12 volt bij 3 ampere is een energie van 12x3 =36 Watt... nu gaan de punten open en er stroomt geen stroom meer... dus je hebt iets minder dan 36 Watt Gedeeld door 0 Ampere is oneindig veel spanning!!!! De inductiespanning is dus ONBELAST giga hoog!!!
De condensator die nu over de bobine staat zal die giga spanning absorberen als een soort accuutje... zodoende kan die giga spanning geen vomk genereren bij de puntjes... anders gaat er een te hoge stroom lopen en ben je gelijk weer alle energie kwijt...

Dat is zo'n beetje wat de Condensator doet...

of niet natuurlijk ;)

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 06, 2006 17:32

Ducelier?

Koop gewoon een condensator van een 2cv, maakt niet uit dat de 2cv een 2 cylinder is. Kost je een paar euri's.... 8)
Anders koop je er gewoon één van een Citroen GS (ook ducelier) als je mijn verhaal niet vertrouwd.
:wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Andretti Molletti

vr jan 06, 2006 19:08

Ducelier?

Koop gewoon een condensator van een 2cv, maakt niet uit dat de 2cv een 2 cylinder is. Kost je een paar euri's.... 8)
Anders koop je er gewoon één van een Citroen GS (ook ducelier) als je mijn verhaal niet vertrouwd.
:wink:
Dat kan niet want dat zijn LUCHTGEKOELDE condensatoren!!!!!!

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 06, 2006 19:15

:jumping: :jumping: :thumbs:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 06, 2006 20:36

Bedankt voor de antwoorden allemaal. Het gaat inderdaad om een ontsteking met contactpuntjes.
Nu zit er dus wel een condensator op van een electr. marelli onsteking.
Nu lees ik dat dit dus eigenlijk niet goed is????
Maar hij doet het wel :o Betekent dit nu dat de punten inbranden of zo?
Ja, ik en electro :roll:

Maar als ik nu een willekeurige andere condensator neem van een puntjesonsteking, bijv. Citroën zit ik goed, toch?

@ @@: De ontsteking is al frans, dus dat kan inderdaad allen maar beter! :wink: De reden dat ie niet mag blijven is dat ie geleend is van mijn Sud. Dat lijkt mij reden genoeg, toch! Tweede reden is dat ik het om wille van de betrouwbaarheid dan maar gelijk nieuw wil hebben.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 06, 2006 20:37

Dat kan niet want dat zijn LUCHTGEKOELDE condensatoren!!!!!!
O ja #-o misschien nog op te lossen !

Afbeelding

Via de USB op je laptop (die je ook onder de kap monteert, kun je hem comp.gestuurd laten koelen :jumping:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Joel
Full Member
Full Member

ma jul 27, 2009 12:46

Heren, oud topic, maar zo blijven alle Condensator vraagjes/weetjes op 1 plek...

Ik heb op mijn Bertone een electronische ontstekingset (bobine, verdeler, module) van een 75 carb versie. Een Bosch. Er zit geen condensator op, deed het wel gewoon, al had ik bij deellast wel wat inhouden. Dacht dat dat aan carb afstelling lag. Zaterdag gasinjectie ingebouwd, laptop eraan gehangen enzo, hardstikke leuk maar wel wat geks bij deellast, waarschijnlijk veroorzaakt door een ontstekingsprobleem.

Vacuumvervroeging aangesloten (was afgedopt), nogsteeds niet goed.
Toen kwamen we er dus achter dat er geen condensator op zat... Hiervoor wordt beschreven dat dat voor de werking eigenlijk niet uit mag maken, is die opvatting in de afgelopen 3 jaar nog veranderd?
GT 1600 Junior

Terug naar “Algemene Technische vragen”