Pagina 1 van 2

alfa 33 1.7 16v qv.

Geplaatst: di jan 03, 2006 13:49
door eppie
hallo vraagje!
Een motor van een 33 1.7 16v qv,is dat nou ee sterkere motor dan een normale 1.7 16v?
of is bij de qv alleen de versnellingsbak anders.

gr eppie

RE: alfa 33 1.7 16v qv.

Geplaatst: di jan 03, 2006 13:52
door Luc33
Zelfde motor, zelfde versnellingsbak

Het is een 16v in een 8v jasje

RE: alfa 33 1.7 16v qv.

Geplaatst: di jan 03, 2006 18:15
door ikke
dus het blok is sterker, of zie ik dat Vout?, dacht namelijk dat 8v blokken sterker waren als 16v blokken. :-k

Re: RE: alfa 33 1.7 16v qv.

Geplaatst: di jan 03, 2006 18:19
door Luc33
dus het blok is sterker, of zie ik dat Vout?, dacht namelijk dat 8v blokken sterker waren als 16v blokken. :-k
Wat bedoel je met sterker? Sterker vwb betrouwbaarheid of vwb prestaties? ( dat laatste sowieso natuurlijk ) en bij goed onderhoud en gebruik is een 16v blok net zo betrouwbaar als een 8v, daar zit mijn inziens geen verschil in.

RE: alfa 33 1.7 16v qv.

Geplaatst: di jan 03, 2006 18:52
door Sergio
Precies!
Bij goed onderhoud is een 16v even sterk (qua levensduur, zeg maar) als een 8v.
Bij slecht onderhoud verliest een 16v het absoluut.

Qua vermogen wint een 16v het absoluut van de 8v.

RE: alfa 33 1.7 16v qv.

Geplaatst: di jan 03, 2006 21:43
door eppie
Ik bedoel:

hoe het met de overbremging zit in het blok is dat hetzelfde?of is het blok sterker in het vermogen,of is het gewoon een andere versnellingsbak die erop zit die het werk doet.dus is het een sterkere motor i.v.m.4x4 of niet.

En een 8v kan sterker zijn dan een 16v.ik rij zelf nu 16v 33 en die heeft 200000km gereden en die is nog zeker goed,en ik heb een 8v gehad en die moest ik zeker goed onderhouden anders reed hij voor geen meter meer.
Dus het is maar net van wat koop je, en is het goed.

gr

RE: alfa 33 1.7 16v qv.

Geplaatst: di jan 03, 2006 22:12
door Sergio
Jouw vraag is mij niet geheel duidelijk, mar toch:

het 'onderblok' van de 33, eigenlijk een 'tussenblok', is bij de 8v en de 16v gelijk, de boring en slag is ook gelijk. De koppen zijn echter anders, en bij een 16v is het erg belanrijk dat de olie goed en niet te oud is. De 16v heeft andere oliekanalen, het 16v blok is ontworpen uit het 8v blok waardoor de olie-aanvoer niet in alle omstandigheden optimaal zal zijn (bij slechte olie) je krijgt dan snel smeringproblemen en/of te lage druk op de klepstoters, met motorschade als mogelijk gevolg.


De versnellingsbakken zijn ook exact gelijk. Je verwijst naar een 4x4, een P4 of Q4 is anders dan een QV, maar het verschil in de versnellingsbak zit hem alleen in de aftakking van de cardanas. Voor de rest geldt weer, identiek.

RE: alfa 33 1.7 16v qv.

Geplaatst: do jan 05, 2006 22:23
door eppie
hey bedankt he dat was mijn vraag.

gr eppie

RE: alfa 33 1.7 16v qv.

Geplaatst: do jan 05, 2006 23:44
door Rees Cees
wat en verhalen allemaal.

8v is 16v kwa middenblok op de zuigers na ivm de kleppen (pang).

alle 16v´s zijn het zelfde behalve de serie zonder kat en met oude nokkenassen (ivm de emissie).

DinPK 137 ipv 132 (dinPK is zonder waterpomp en dynamo ed) dus maak je geen illusie over je vermogen van je 16v want dat is gewoon bar weinig meer dan van een 8v.

tot slot verlies door de aandrijving is om precies te zijn 19 % bij een 16v dus aan de wielen is het 19% minder dan de DinPkaas die opgegeven worden (aangezien toleranties voor een straatmotor een straatlengte hebben kun je dus zelf de concusies trekken)

weltruste

Re: RE: alfa 33 1.7 16v qv.

Geplaatst: do jan 05, 2006 23:49
door Luc33
wat en verhalen allemaal.
Is geen woord van gelogen hoor.

RE: alfa 33 1.7 16v qv.

Geplaatst: do jan 05, 2006 23:54
door Sergio
Cees, zie het voor jou als mooie verhaaltjes voor het slapen gaan:) Een bekend verhaaltje, maar wat altijd weer mooi klinkt;) Slaap lekker:)

Re: RE: alfa 33 1.7 16v qv.

Geplaatst: do jan 12, 2006 12:56
door Alfa33
dus maak je geen illusie over je vermogen van je 16v want dat is gewoon bar weinig meer dan van een 8v.
vermogen van een 1.7i.e. 8v is 79 kw (volgens de boeken) de 16v zou 95 kW moeten leveren. Dat is toch 16 kW meer r, ofwel 20% meer eindvermogen hoor [-X . Vanaf 4500-5000 rpm treed er toch echt een aanmerkelijk vermogensverschil op tussen 8v en 16v.
Voor gewoon dagelijks verkeer zal het verschil niet zo merkbaar groot zijn, behalve tussenacceleraties 3-4, 4-5 en acceleratie vanaf 150 km/h.

Onderbouwing:

P = M x 2 x 3.14 x n

Waarin: P = motorvermogen in watt (= 0.001 kW)
M = motorkoppel in Nm
n = motortoerental in omw/seconde

de 16v haalt zn eindvermogen bij een hoger toerental en heeft een iets hoger koppel dan de 8v, dus tel uit je winst

RE: alfa 33 1.7 16v qv.

Geplaatst: do jan 12, 2006 13:32
door Sergio
@Alfa33; voor de duidelijkheid, ik bedoelde met mijn opmerking niet dat jouw verhaal niet waar is, maar Race Cees kent de details zo onderhand al:)

RE: alfa 33 1.7 16v qv.

Geplaatst: do jan 12, 2006 14:25
door Alfa33
@sergio

Ik reageerde letterlijk op de uitspraak van Rees Cees. Hij had het over het "bar weinig" vermogensverschil tussen 8v en 16v. Dat corrigeerde ik even.

RE: alfa 33 1.7 16v qv.

Geplaatst: za jan 14, 2006 12:07
door Rens 1.7QV
Nou, Rees Cees ben benieuwd wat je hierop dan te vertellen hebt.????

Rens