Afgelopen zomer liep ik tegen het volgende aan:
Vorig jaar had ik ook al wat ongemakt van de gaspedaal/gasklep connectie. Dat was/leek toen opgelost, zie viewtopic.php?f=7&t=88119Bij normaal gas geven/rijden houdt de auto regelmatig in om daarna abrupt extra te accelereren. Na verloop van tijd ontstaat een error code:
P0220 Throttle Position Sensor Malfunction.
Nu zie ik wel echt correcte waardes vanuit de connectie, maar zie ik afwijkingen vanuit het gasklephuis.
Ik ben IT'en en de 916 heeft ODB2 dus kan ik lekker los - zeker met AI tegenwoordig
Gedetaileerde informatie:
ECU Type: Bosch Motronic ME3.1 (3.0 V6)
Hardware Number: 0261206660
Hardware Version: 00
Software Number: 1277356421
Software Version: 0001 (early, strict TPS correlation logic)
FIAT Drawing Number: 46815356
Programming Date: FF/FF/FFFF (never reflashed; factory calibration)
Diagnose:
– Tijdens gebruik ontstaan sprongen in TPS‑spoor B (4.19% → 5.12% → 6.05%) zonder pedaalinput, veroorzaakt door slijtageplekken in de TPS‑baan.
– De gasklephoek oscilleert tussen 3.16° en 2.84° doordat de ECU de afwijkende TPS‑feedback probeert te compenseren; dit wijst op een verzwakte actuator‑motor.
– De gaspedaalsporen zijn stabiel en gezond, dus het probleem zit uitsluitend in de gasklep.
– TPS‑spoor B vertoont reproduceerbare signaalonderbrekingen, typisch voor slijtage van de koolstofbaan in Bosch DBW‑gaskleppen.
– Revisie is nodig: vervangen van TPS‑banen, revisie van de actuator‑motor (borstels), reiniging en hermetische afdichting.